Lancer Evolution historia

Mitsubishi Lancer Evolution, często określany po prostu jako Evo, to ponad 23 lata pięknej historii mocarnego sedana zbudowanego na bazie modelu Lancer. Na przestrzeni lat powstało dziesięć generacji tego auta, a jego żywot zwieńczyła niepowtarzalna limitowana odmiana Final Edition.

Ciekawostka to fakt, że Evo początkowo miało być oferowane tylko na rodzimym japońskim rynku, ale skala prywatnego importu aut na inne rynki była na tyle duża, że w końcu auto pojawiło się również w Europie i USA.

Pierwsza generacje Lancera Evolution posiadała moc 247 KM przy 6000 obr./min i 309 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 3000 obr./min. Ostatnia legitymowała się conajmniej 280 KM. Co najmniej, bo odmiana FQ-440 MR przeznaczona głównie na rynek brytyjski osiągała niemal 450 KM. Jak duże emocje zapewnia taka moc w połączeniu z napędem na cztery koła? Nie oddadzą tego żadne słowa, to trzeba po prostu poczuć.

Każda kolejna ewolucja jest po prostu niepowtarzalnym dziełem sztuki użytkowej. Powstało wiele odmian auta, w zależności od rynku na którym było oferowane. Zawsze niezmienne były jednak dwie rzeczy, czyli 2,0-litrowy turbodoładowany silnik i napęd na cztery koła - istna mieszanka wybuchowa.

Mitsubishi Lancer Evolution był też gwiazdą wielu filmów i gier wideo. Auto wystąpiło m.in. w Za szybkich, za wściekłych, czy Taxi 2 i Taxi 3, a za jego (wirtualną) kierownicą można zasiąść grając chociażby w Gran Turismo.

Oś czasu Lancera Evolution:

  • koniec 1992 roku - debiut Evo I,
  • koniec 1993 roku - debiut Evo II (wzrost mocy do 256 KM, poprawki m.in. w zakresie zawieszenia i aerodynamiki),
  • początek 1995 roku - debiut Evo III (wzrost mocy do 266 KM, poprawki m.in. w zakresie chłodzenia i hamulców),
  • 1996 rok - debiut Evo IV (zupełnie nowa platforma, dużo zmian mechanicznych, wzrost mocy do 280 KM),
  • początek 1998 roku - debiut Evo V (oficjalnie taka sama moc 280 KM, dużo zmian m.in. w zakresie turbosprężarki, hamulców i aerodynamiki),
  • początek 1999 roku - debiut Evo VI (poprawki głównie w zakresie chłodzenia i wytrzymałości, odmiana Ralliart osiągała już 334 KM)
  • 2001 rok - debiut Evo VII (nowa platforma Lancer Cedia, dużo zmian w zakresie mechaniki, podniesienie maksymalnego momentu obrotowego, oficjalna moc nadal 280 KM),
  • początek 2003 roku - debiut Evo VIII (ponownie wiele zmian mechanicznych, wiele wersji na rynek brytyjski z najmocniejszą FQ400 generującą aż 405 KM),
  • 2005 rok - debiut Evo IX (znów pakiet zmian mechanicznych, wzrost mocy do 290 KM, najmocniejsza odmiana brytyjska FQ360 generująca do 371 KM),
  • 2007 rok - debiut ostatniego Evo X (dużo zmian mechanicznych, zupełnie odświeżona stylistyka, moc 280 KM wzwyż, najmocniejsza odmiana FQ-440 MR generowała do 450 KM)