Pajero historia

OD PX33 DO MITSUBISHI PAJERO

Mitsubishi Pajero jest dziś niemal synonimem samochodu o charakterystyce terenowo-rekreacyjnej. Jego historia sięga roku 1979, kiedy to rozpoczęły się prace projektowo-konstrukcyjne, które trzy lata później doprowadziły do rozpoczęcia seryjnej produkcji. Historia doświadczeń Mitsubishi związanych z samochodami terenowymi liczy już jednak 70 lat. W roku 1934 zbudowano bowiem cztery prototypowe Mitsubishi PX 33, pierwsze japońskie samochody osobowe z napędem na cztery koła. 

Projekt PX33 niestety zarzucono i na następny etap historii Mitsubishi spod znaku 4WD przyszło poczekać do roku 1953. Podpisano wtedy umowę licencyjną z amerykańską firmą Willys Overland Corporation i rozpoczęto produkcję znanego modelu Jeep CJ3. W zakładach Mitsubishi w Japonii wytwarzano go jeszcze w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia. Dużo wcześniej zaczęła się jednak rodzić koncepcja bardziej „cywilizowanego” samochodu terenowego, którą sprawdzano na bazie pojazdów studyjnych takich jak Minica Jeep (1969), Pajero I (1973) czy Jeep Concept (1977). Efektem wieloletnich prac był już seryjnie produkowany Pajero, którego pierwsze egzemplarze trafiły na rynek w roku 1982.

Wielki sukces pierwszej generacji Pajero kontynuował jego następca. Na większości rynków, w tym w Polsce nosi nazwę Pajero, natomiast w krajach hiszpańskojęzycznych znany jest jako Montero, a w Wielkiej Brytanii jako Shogun.