teaser.jpg

Mitsubishi GT-PHEV Concept - Paris Motor Show 2016

W o Mitsubishi , Aktualności , Rozwiązania techniczne , Targi motoryzacyjne , Modele koncepcyjne
Opublikowano 29 wrz 2016

Po debiucie modelu Mitsubishi Concept XR PHEV II podczas salonu Geneva Motor Show 2015 oraz następnie modelu Mitsubishi eX Concept podczas Tokyo Motor Show 2015 Mitsubishi Motors Corporation (MMC)  dopracowuje szczegóły swojej nowej filozofii projektowania samochodów, potwierdzając swą mocną pozycję w segmencie SUV-ów.

Tej jesieni podczas wystawy Paris Motor Show 2016, firma MMC przedstawi wyniki swoich prac świętując światową premierę nowego, ekskluzywnego SUV-a coupé o nazwie „Mitsubishi Ground Tourer Concept”, obiecującego zupełnie nowe doznania motoryzacyjne.

Aby pobrać zdjęcia i filmy prosimy skorzystać z poniższych linków: 

Galeria Mitsubishi GT-PHEV Concept

Film Mitsubishi GT-PHEV Concept

Wywiad z Kunimoto-san - Mitsubishi GT-PHEV Concept

 

Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017

Forma podyktowana funkcją

Koncept GT-PHEV to trzecie wcielenie nowej filozofii Mitsubishi Motors „Forma podyktowana funkcją”,  które zawierają się w czterech głównych założeniach: 

  • Niegraniczone możliwości
  • Funkcjonalne piękno
  • Dynamiczna rzeźba
  • Japoński kunszt rzemieślniczy

Poza grillem wpisującym się w koncepcję wizualną „Dynamic Shield”, rozwijaną i ewoluującą od 2014 roku, koncept GT-PHEV ma łączyć w sobie cztery powyższe elementy. Pozwala też firmie Mitsubishi Motors wejść do gry w wyższym sektorze rynku motoryzacyjnego.

Adekwatnie do budzącej emocje nazwy, Ground Tourer-PHEV Concept oferuje bezproblemową jazdę zarówno po asfaltowych drogach, jak i nieutwardzonych szlakach (tam, gdzie to dozwolone), zapewniając pasażerom wysoki poziom komfortu i eleganckie, kunsztownie wykończone wnętrze z funkcjonalnym wyposażeniem, którego kształt wyznacza pozioma deska rozdzielcza. Podkreśla ona przestronność kabiny oraz ułatwia kierowcy wyczucie zmiany kąta pochylenia nadwozia.

Intensywność

Śmiały wygląd zewnętrzny modelu Mitsubishi GT-PHEV Concept ma za zadanie wzbudzać zaufanie kierowcy oraz wyzwolić w nim chęć przeżycia przygody za kierownicą.  Namawia do niej kuszące nadwozie przypominające wyrzeźbioną sztabkę o wygładzonych krawędziach oraz muskularnych liniach przechodzących płynnie w mocno zaznaczone nadkola i błotniki.

Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017

Jednym z atrybutów, które pomogą w realizacji ambicji i spełnieniu misji zaistnienia w wyższym segmencie, jest przedni grill Dynamic Shield, który zapewnia autu imponującą prezencję na drodze. Grill w czarnym kolorze, podkreślony misternie wykończonymi, chromowanymi listewkami poprzecznymi i górna część pokryta czarnym fortepianowym lakierem symbolizuje osiągi zaawansowanego technicznie układu napędowego PHEV. Stylistyka ma na celu wyrażenie funkcjonalności poprzez precyzyjne zarządzanie energią za sprawą ruchomych listewek, które obniżają opór powietrza, a także dbają o optymalne chłodzenie układu PHEV.

Po obu stronach reflektory są przedzielone w poziomie, co ma wpływ na bezpieczeństwo:

  • w górnej części zamontowano światła do jazdy dziennej i kierunkowskazy, czyniąc je bardziej widocznymi dla pieszych
  • w dolnej części umieszczono właściwe światła (mijania i drogowe), aby powstrzymać je przed oślepianiem pojazdów jadących z przeciwka i pieszych

Ponadto, graficzna stylistyka reflektorów idealnie komponuje się z zaawansowanym i wysublimowanym wyglądem konceptu MIitsubishi GT-PHEV.

Wyraźnie zaznaczony, „pływający” dach – pokryty kontrastującym, ciemnoczerwonym lakierem „Burgundy”, dopasowanym do koloru tapicerki w środku – dodaje sylwetce dynamizmu za sprawą zakrzywionego przekroju i mocno podciętej tylnej części, zaś dach i odróżniający się od reszty słupek C, wzorowany na tylnym stateczniku samolotu, tworzą świeży i zgrabny wizerunek, który mocno kontrastuje z wyrazistym charakterem nadwozia, uwydatniając tym samym sportowy wygląd.

Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017

Z profilu uwagę zwracają pozioma maska, płaski dach i ostre przetłoczenia boczne. Ich kształty podkreślone są odbiciami światła za sprawą głównego koloru nadwozia „White Metallic” o wielu odcieniach. Te elementy składają się na obraz auta solidnego i stabilnego, co daje poczucie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerom.

W tylnej części pojazdu główną cechą modelu Mitsubishi GT-PHEV Concept są połączone lampy, które rozciągają się przez całą szerokość tylnego pasa w pojedynczej linii, zdobiąc całą sylwetkę i przywołując na myśl sznur drogocennych kamieni. W połączeniu z wyrazistymi zderzakami i charakterystyczną powierzchnią tylnego spojlera dachowego, ten efekt stylistyczny nadaje mocy tylnej części pojazdu oraz wzmacnia wrażenie siły i stabilności, co kontrastuje ze sportowym rysem sylwetki. Światła stopu, cofania i kierunkowskazy tworzą graficzną kompozycję czternastu małych pionowo ułożonych lamp o ostrych krawędziach i okrągłym przekroju ze smukłymi elementami w obydwu rogach, uzupełnioną przez wyrafinowany, wymyślny wzór biegnący wzdłuż spojlera, co pozwala uzyskać charakterystyczny, nowoczesny efekt wizualny.

Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017

W dolnej części zderzaka umieszczono nakładkę ochronną, zaś gumowa powłoka podobna do tej, którą zastosowano na przednim zderzaku, daje wrażenie trwałości i odporności na czynniki zewnętrzne. 

MITSUBISHI GT-PHEV zostało wyposażone w pięcioramienne, dwuskrzydłowe obręcze kół z lekkich stopów. Otoczone ogromnymi nadkolami z podwójnym obramowaniem, powielają trójwymiarowy wygląd i kształt wyrzeźbionej sztabki nadwozia i jeszcze bardziej podkreślają bojowy wygląd pojazdu.

Płaszczyzna pozioma

Specjalnie z myślą o modelu Ground Tourer-PHEV Concept, styliści Mitsubishi Motors opracowali nową stylistykę wnętrza, która łączy w sobie japoński kunszt rzemieślniczy najwyższej klasy oraz intuicyjną ergonomię.

Z myślą o wspomnianej ergonomii wprowadzono nowy motyw przewodni, którego podstawowym elementem jest pozioma deska rozdzielcza. Ten innowacyjny układ zapewnia jednolity, panoramiczny widok do przodu, tworzy poczucie otwartej przestrzeni i optycznie poszerza wnętrze auta, zaś chromowana listwa przebiegająca przez całą jej długość pomaga kierowcy wykryć zmiany w kącie pochylenia pojazdu podczas jazdy w terenie (tam, gdzie jest to prawnie dozwolone).

Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017 

Z punktu widzenia ergonomii, przełączniki kierunku jazdy oraz terenu, po którym porusza się auto w formie pokręteł są łatwiejsze w obsłudze podczas jazdy poza ubitą drogą i – podobnie jak inne przełączniki – zostały wykończone w kolorze srebrnym, aby można było je łatwo znaleźć i natychmiast rozpoznać.

Umieszczone centralnie wskaźniki wykorzystują inteligentny wyświetlacz na którym wyświetlane są prędkość pojazdu, obroty silnika, przepływ energii oraz inne podstawowe informacje na temat pojazdu. Wyświetlacz można przełączyć w tryb nawigacji połączony z siecią informacyjną aby pokazać wskazówki dojazdu oraz informacje na temat możliwości rozrywki i spędzenia wolnego czasu u celu podróży.

Monitory po obu stronach wskaźników przekazują obraz z kamer i pełnią funkcję lusterek wstecznych, pokazując widok za samochodem. Wyświetlacz przezierny (heads-up-display) na dole przedniej szyby wyświetla prędkość z jaką porusza się pojazd i niezbędne wskazówki nawigacji, poprawiając bezpieczeństwo poprzez ograniczenie konieczności odrywania oczu od drogi przez kierowcę.

 Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017

Wreszcie, do wykończenia nowoczesnego wnętrza wysokiej jakości styliści MMC wybrali skąpaną w świetle padającym z panoramicznego, szklanego dachu, dwukolorową skórę w kolorach czerwieni i czerni (Burgundy/Black), którą pokryto deskę rozdzielczą, konsolę środkową, boczki drzwi i siedzenia, wraz ze srebrnym akcentem w postaci szwów, dopasowanych kolorystycznie do przełączników.

Mobilność w każdych warunkach

Firma Mitsubishi Motors planuje wprowadzić auta segmentu SUV na nowe terytorium, bazując na wiodących w branży technologiach napędu elektrycznego i napędu na cztery koła.

Namacalnym dowodem tych ambicji jest fakt, że model GT-PHEV Concept wykorzystuje zaawansowany i wykorzystywany wyłącznie przez MMC układ napędowy PHEV (plug-in hybrid electric), tym razem korzystający z trzech silników elektrycznych (układ Triple-Motor, zamiast obecnie używanego Twin-Motor), w połączeniu z technologią „Connected Car” pomagającą maksymalnie zwiększyć ich wydajność i osiągi, aby umożliwić kierowcom o różnych umiejętnościach bezpieczne podążanie ich własnymi ścieżkami niezależnie od warunków drogowych i odczuwanie prawdziwej przyjemności z jazdy. Oto szczegóły:

  • Układ hybrydowy PHEV (plug-in hybrid electric)

MITSUBISHI GT-PHEV Concept wykorzystuje napęd hybrydowy z zasilaniem zewnętrznym opracowany specjalnie z myślą o wysokiej klasy, wielozadaniowym SUV-ie.

System jest oparty na formule sprawdzonej w modelu Outlander PHEV, tzn. opiera się na architekturze auta elektrycznego (nie jest to więc auto spalinowe dostosowane do napędu PHEV) i oferuje:

  • Akumulatory nowej generacji o wysokiej gęstości energii i pojemności 25 kWh umieszczone pod podłogą
  • Układ Triple-Motor wykorzystuje trzy kompaktowe silniki o wysokiej mocy i sprawności ze zintegrowanymi falownikami węglikowo-krzemowymi, jeden umieszczony z przodu, zaś dwa z tyłu. To pozwala zwiększyć zakres prędkości w którym samochód porusza się wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej (zgodnie z przepisami).
  • Układ napędowy korzysta z silnika spalinowego o pojemności 2,5 litra, zaprojektowanego z myślą o napędzie PHEV. W trybie szeregowym (Series Drive), kiedy silnik spalinowy pełni funkcję generatora, pracuje z zachowaniem jak najwyższej efektywności cieplnej. Pojemność skokowa silnika została zoptymalizowana z myślą o jeździe w trybie równoległym (Parallel Drive), co za sprawą układu transaxle z dwustopniowym reduktorem zapewnia optymalną wydajność i przyspieszenie. System włącza wyższe przełożenie podczas jazdy z wysokimi prędkościami (zgodnymi z przepisami) aby osiągnąć niższe zużycie paliwa w normalnych warunkach, zaś niższe dla lepszego przyspieszenia podczas jazdy pod górę lub podczas wyprzedzania.

Ponadto, ogólna wydajność systemu PHEV została ulepszona w modelu GT-PHEV Concept za sprawą m.in.:

  • Udoskonalenia konstrukcji i obniżenia masy
  • Obniżenia oporu powietrza za sprawą użycia automatycznych żaluzji w osłonie chłodnicy
  • Adaptacyjnego zawieszenia z regulacją prześwitu dostosowujące się do prędkości pojazdu
  • ..

Dzięki temu, koncepcyjny pojazd ma zasięg rzędu 120 km podczas jazdy z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej oraz całkowity zasięg rzędu 1200 km z pełnym zbiornikiem paliwa oraz naładowanymi w pełni akumulatorami, przy jednoczesnej emisji CO2 na poziomie poniżej 26 g/km, co plasuje go na poziomie lidera w segmencie samochodów hybrydowych typu plug-in.

  • Napęd 4WD

Energia elektryczna do układu napędowego Triple Motor 4WD o wysokiej mocy i wydajności, napędzającego Mitsubishi GT-PHEV Concept jest dostarczana za sprawą pojedynczego silnika elektrycznego o mocy 90 kW dla przednich kół i dwóch silników elektrycznych o mocy 45 kW każdy dla tylnych kół.

Mitsubishi GT-PHEV Concept 2017

Układ napędowy korzysta także z opracowanego przez Mitsubishi zintegrowanego systemu kontroli stabilności jazdy S-AWC (Super All Wheel Control). Składa się on z aktywnej blokady mechanizmu różnicowego z przodu (AFD)*, kontrolującej rozdział momentu obrotowego pomiędzy przednie koła, układu aktywnej kontroli znoszenia Active Yaw Control (AYC) z tyłu oraz aktywnej kontroli stabilności ASC i przyczynia się do znaczącej poprawy zachowania auta podczas przyspieszania, pokonywania zakrętów i hamowania:

  • Układ napędu na cztery koła Triple-Motor zapewnia zauważalną poprawę w przeniesieniu momentu obrotowego na koła. Typowo dla silnika elektrycznego, moment obrotowy jest rozwijany już od początku skali obrotomierza, co przekłada się na porywające przyspieszenie. Aktywna blokada mechanizmu różnicowego z przodu (AFD) rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednimi kołami aby poprawić zachowanie auta w zakrętach. Poprawia też stabilność auta przez zapobieganie buksowaniu kół na śliskich, luźnych i zaśnieżonych nawierzchniach.
  • Elektryczny układ aktywnej kontroli znoszenia Active Yaw Control (AYC) może kontrolować moc silników z tyłu i różnicować ich moment obrotowy w zależności od rodzaju nawierzchni. Ma to wpływ na ograniczenie momentu uślizgu, poprawiając zdolność do pokonywania zakrętów i pomaga osiągnąć zwinność prowadzenia która wydawałaby się nieosiągalna w samochodzie o tak dużych rozmiarach. Kiedy jedno koło traci przyczepność i nie posiada wystarczającej przyczepności, system AYC przenosi większą część momentu obrotowego na koło po przeciwnej stronie pojazdu, aby utrzymać i poprawić trakcję.
  • Aktywna kontroli stabilności ASC uruchamia się kiedy system rozpozna jakiekolwiek niestabilne zachowanie pojazdu i reguluje siłę hamowania na każdym z kół, a także pracę silników, aby przywrócić stabilność i zapewnić pewne prowadzenie i równowagę podczas jazdy na nawierzchniach o zmiennej przyczepności lub w sytuacji kiedy kierowca wykona nieprawidłowy manewr.

Opracowany i zastrzeżony przez firmę Mitsubishi Motors system S-AWC kontroluje wszystkie cztery koła za pośrednictwem zintegrowanego sterownika aktywnej blokady mechanizmu różnicowego z przodu (AFD), elektrycznego układu aktywnej kontroli znoszenia (AYC) i aktywnej kontroli stabilność ASC, umożliwiając kierowcy przyspieszanie, pokonywanie zakrętów i hamowanie w sposób zgodny z ich zamiarami oraz zapewniając ponadprzeciętną stabilność wykraczającą ponad to, czego dotychczas doświadczyli.

  • Technologia Connected Car

Korzystając w efektywny sposób z informacji zgromadzonych poprzez sieć telekomunikacyjną oraz czujniki i kamery w samochodzie, MITSUBISHI GT-PHEV Concept wkracza na wyższy poziom w dziedzinie efektywności środowiskowej układu PHEV, a także w dziedzinie osiągów układu napędowego Triple-Motor 4WD. W rezultacie kierowca może cieszyć się większą przyjemnością z jazdy oraz poczuciem bezpieczeństwa.

Przykładowo, po wprowadzeniu przez kierowcę żądanego celu jazdy do pokładowego systemu nawigacji, system pokładowy połączony z siecią wyszukuje informacje na temat przewidywanej pogody, temperatury, ukształtowania terenu, dróg i stanu nawierzchni na trasie. Bazując na tych informacjach, system zapewnia optymalne zarządzanie energią, co pozwala osiągnąć niższe zużycie paliwa.

Ponadto, automatyczne sterowanie pracą napędu na cztery koła Triple-Motor rozdzielające moment obrotowy pomiędzy lewymi i prawymi oraz przednimi i tylnymi kołami zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę.

Co więcej, poprzez regulację siły tłumienia na nierównych nawierzchniach auto zawsze zapewnia optymalny komfort resorowania i równowagę pomiędzy bezpieczeństwem i łatwością jazdy.


  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się