Przemiana

W 2010 roku firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) kończy 40 lat, a cała grupa Mitsubishi obchodzić będzie 140 urodziny. Przy takiej okazji warto zatrzymać się na chwilę, spojrzeć wstecz i zastanowić się jak najlepiej przygotować się na wyzwania jutra… Tym bardziej, że firma MMC obiera nowy, obiecujący kurs… I tym bardziej, że firma znana dziś pod nazwą Mitsubishi Motors Corporation ma bardzo długą i bogatą historię sięgającą XIX wieku, do czasów, gdy na wodzie i lądzie niepodzielnie królował silnik parowy…

Powrót do roku 1870

Gwałtowne uprzemysłowienie Japonii pod koniec XIX wieku zwiększyło ambicje przedsiębiorców. Najśmielszym z nich był Yataro Iwasaki, późniejszy założyciel Mitsubishi, który wywodził się z rodziny o tradycjach samurajskich. Szybko sprawdził się jako świetny manager i w 1870 roku zdecydował się założyć własną firmę żeglugową, która dysponowała trzema parowcami.

Herby dwóch klanów i jedno logo

Początkowo Yataro Iwasaki nazwał swą firmę „Tsukumo”, ale flagi na jego statkach przedstawiały znane dziś bardzo dobrze logo z trzema diamentami. Od 1874 roku firma zmieniła więc nazwę na „Mitsubishi” (jap. „trzy diamenty”). To Yataro Iwasaki stworzył znane dzisiaj na całym świecie logo, nakładając na siebie dwa obrazy – swój okrągły herb rodowy oraz trójlistny herb klanu Tosa, czyli swoich pierwszych pracodawców.

Handel, banki i samoloty

Z czasem firma Mitsubishi stała się dochodowym przedsięwzięciem i działała na wielu polach, od międzynarodowego handlu, przez przemysł stoczniowy, aż po usługi bankowe, optyczne i projektowanie oraz budowę samolotów. Prawdę mówiąc, wcześniej niż samochodami firma zajęła się budową samolotów.  Pierwszy samochód spod znaku trzech diamentów – Model-A – produkowany był przez trzy lata do 1921 roku.
 
Przełom

Zakończenie produkcji Modelu-A nie zniechęciło firmy Mitsubishi i w 1931 roku powstał pierwszy japoński silnik wysokoprężny (“450AD”), a rok później pierwszy autobus marki Mitsubishi. W 1936 roku natomiast pojawiła się technologia, z której dziś słynie marka Mitsubishi. Firma opracowała pierwowzór dzisiejszego Pajero, model PX33 wyposażony w napęd na cztery koła.
 
Przyśpieszenie

W latach 50 i 60-tych, wykorzystując ekonomiczny boom na japońskim rynku, firma Mitsubishi przeżywała rozkwit motoryzacyjny, wprowadzając w 1960 roku do sprzedaży zupełnie nowy model 500. Był to nieduży, starannie zaprojektowany samochód, który równie dobrze spisywał się w mieście, co na torze wyścigowym, przynosząc w 1962 roku firmie Mitsubishi pierwsze zwycięstwo w Grand Prix Makau. W tym samym roku wprowadzono na rynek model Colt 600, czyli pierwszy samochód Mitsubishi, który nosił to legendarne imię.

Ekspansja i nowości

W 1970 roku dział Motor Vehicle Division firmy Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. rozpoczął osobną działalność pod szyldem Mitsubishi Motors Corporation (MMC). Tym samym rozpoczęła się ekspansja firmy, a już w 1973 roku na rynku pojawił się ambitny projekt o nazwie Mitsubishi Lancer. Był to pierwszy model Mitsubishi sprzedawany w Europie (od 1975 roku) i to właśnie Lancer zbudował reputację firmy Mitsubishi Motors w świecie sportów motorowych.

Stylowy, solidny i piekielnie mocny Lancer był również prekursorem długiej listy pojazdów, z których każdy wnosił do świata motoryzacji nowatorskie i innowacyjne rozwiązania – od technologii Silent Shaft, po pionierskie technologie dostępne w bezemisyjnym, elektrycznym pojeździe i-MiEV, który jednocześnie potwierdza pozycję firmy Mitsubishi Motors jak światowego lidera technologii pro-środowiskowych.

Japoński globalny gracz

Firma Mitsubishi Motors jest dumna ze swego japońskiego dziedzictwa i z dziedzictwa firmy Mitsubishi. Przez wszystkie te lata udawało się tworzyć unikalny wizerunek marki Mitsubishi, łącząc zręczne japońskie rzemiosło i design, najwyższą jakość oraz znakomity stosunek wartości do ceny z nieustannym dążeniem do nowoczesności i emocjami, które cechują charakterystycznego sportowego ducha Mitsubishi.

Dzisiaj firma Mitsubishi Motors to średniej wielkości producent samochodów (1 359 000 w roku podatkowym 2007, czyli w ostatnim roku przed nadejściem globalnego kryzysu) o zasięgu ogólnoświatowym, który oferuje gamę pojazdów zaprojektowanych i opracowanych w Japonii dla rynków na całym świecie. Pojazdy te budowane są w 7 fabrykach zlokalizowanych w 5 krajach (plus ponad 12 zakładów należących do partnerów biznesowych w 11 państwach) i sprzedawane w ponad 160 krajach.

W przyszłości firma Mitsubishi Motors Corporation planuje wdrożenie dwóch fundamentalnych zmian w swojej strategii produkcyjnej, która ma zostać przystosowana do potrzeb globalnego rynku. Będzie to:

- zastąpienie modeli lokalnych (tzn. stworzonych w określonym regionie dla potrzeb tegoż regionu) modelami globalnymi (tzn. opracowanymi centralnie przy pomocy inteligentnych rozwiązań umożliwiających wprowadzanie wszelkich niezbędnych modyfikacji i odmian), co jest naturalnym rozwinięciem najnowszej, udanej koncepcji – platformy Project Global, na której oparto konstrukcję modeli ASX, Lancer, Lancer Evolution, Outlander oraz Delica D:5,

- rzeczywista zmiana wizerunku – odpięcie łatki producenta aut klasy SUV i zyskanie miana dostawcy przyjaznych środowisku samochodów osobowych i crossoverów oraz obecność w segmencie użytkowych aut z napędem 4x4, do czego potrzebne są innowacyjne technologie takie, jak elektryczny układ przeniesienia napędu (po raz pierwszy zastosowany w modelu i-MiEV), niskoemisyjny pakiet ClearTec z funkcją „Auto Stop & Go” (pierwotnie w modelu Colt), zupełnie nowy ekologiczny silnik wysokoprężny 4N13 stworzony we współpracy z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (najpierw dostępny w modelu ASX, potem w modelu Lancer itd.) i długoterminowy rozwój hybrydowej technologii typu plug-in, czego przykładem może być pojazd koncepcyjny Concept-PX MiEV.

Jedna rodzina, jedno dziedzictwo, trzy zasady

Od kompanii żeglugowej z 1870 roku firma Mitsubishi przeszła długą drogę i przez lata rozwijała się stając się japońską grupą różnorodnych przedsiębiorstw o globalnym, międzynarodowych zasięgu, gdzie większość z tych przedsiębiorstwo to liderzy w swoich dziedzinach.

Słynące z najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, globalnego zasięgu oraz zaangażowania w działania na rzecz międzynarodowej społeczności firmy skupione wokół marki Mitsubishi działają teraz niezależnie według wewnętrznie ustanowionych strategii zarządzania. Jednak wszystkie one mają te same korzenie, to samo dziedzictwo, a większość z nich operuje pod nazwą Mitsubishi i używa słynnego logo z trzema diamentami.

Są one również zobowiązane do przestrzegania trzech fundamentalnych zasad lub – jak kto woli – filozofii zarządzania, sformułowanych przez czwartego prezesa firmy Mitsubishi – pana Koyata Iwasaki. Uznaje się je za swoiste DNA Mitsubishi i przekazuje z pokolenia na pokolenie:

Shoki Hoko         = Odpowiedzialność korporacyjna za społeczeństwo
Shoji Komei        = Rzetelność i sprawiedliwość
Ritsugyo Boeki   = Globalne postrzeganie świata poprzez działalność biznesową

Wsparta wyznacznikami tych filozofii cała grupa przedsiębiorstw działa aktywnie i niezależnie.

Minicab