Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) z siedzibą w Tokio w Japonii jest globalnym producentem pojazdów oraz członkiem grupy Mitsubishi zrzeszającej przedsiębiorstwa, które sprzedają i serwisują pojazdy segmentu mini („Kei-car”), minivany, SUV-y, samochody dostawcze, pickupy oraz samochody osobowe w ponad 160 krajach.
Korporacyjne kamienie milowe
- 1870: Yataro Iwazaki zakłada w 1870 roku grupę Mitsubishi
- 1914: Zastrzeżenie znaku firmowego Mitsubishi w kształcie trzech diamentów
- 1917: Produkcja pierwszego samochodu firmy Mitsubishi (Model-A)
- 1921: Zawieszenie produkcji samochodów osobowych na rzecz produkcji samolotów
- 1946: Wznowienie produkcji pojazdów („Mizushima" (XTM1) trójkołowy mini-pickup)
- 1960: Powstaje pierwszy powojenny czterokołowy samochód firmy Mitsubishi (całkowicie nowy Mitsubishi 500)
- 1966: Rozpoczęcie prac badawczo-rozwojowych nad napędami elektrycznymi
- 1970: Oddział ds. produkcji pojazdów firmy Mitsubishi Heavy Industries Ltd. zostaje przekształcony w działającą do dziś firmę Mitsubishi Motors Corporation
- 1974: Oficjalne rozpoczęcie sprzedaży w Europie (ogłoszone podczas salonu London Motor Show 1974)
- 2006: Ogłoszenie rozpoczęcia prac badawczo-rozwojowych nad pojazdem elektrycznym w ramach programu „i-MiEV”
- 2009: Rozpoczęcie produkcji modelu “i-MiEV” – pierwszego seryjnego samochodu elektrycznego stworzonego przez dużego producenta samochodów
- 2012: Rozpoczęcie produkcji modelu Outlander PHEV – pierwszego na świecie hybrydowego samochodu SUV z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów i z układem napędowym Twin-Motor 4X4
- 2014: Firma MMC zanotowała najwyższy w swojej historii zysk z działalności operacyjnej, zysk zwykły oraz zysk netto
- 2015: Między innymi:
Premiery rynkowe nowych modeli L200 (wersja europejska), Pajero Sport i Outlander 2016
- Outlander PHEV staje sie najlepiej sprzedawanym samochodem hybrydowym ”plug-in” w Europie.
- MMC prezentuje nową linię stylistyczną “Dynamic Shield”
- Rozumiejąc więzi, jakie łączą samochody, społeczeństwo i środowisko naturalne, firma MMC wypracowała sobie pozycję lidera w dziedzinie popularyzacji i produkcji ekologicznych pojazdów, jak nowatorski elektryczny SUV Outlander PHEV z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów i z układem napędowym Twin-Motor 4X4 (ponad 50 tys. egzemplarzy sprzedanych w Europie od dnia premiery).
Z dniem 26 czerwca 2014 wprowadzono zmiany w strukturze zarządu MMC:
- Osamu Masuko – Prezes & dyrektor zarządzający (nowoutworzone stanowisko)
- Tetsuro Aikawa – Prezydent & dyrektor ds. operacyjnych (nowoutworzone stanowisko)
Pięciu głównych udziałowców MMC, według stanu na 31 marca 2015 roku
- Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. - 12,63 %
- Mitsubishi Corporation - 10,06 %
- MHI Automotive Capital. LLC 1 - 3,92 %
- The Bank of Tokyo-Mitsubishi UFJ, Ltd. - 3,91 %
- MHI Automotive Capital. LLC 2 - 3,45 %
Produkcja MMC
- 6 fabryk produkujących samochody w 4 krajach (skonsolidowane filie)
- 12 fabryk produkujących samochody należące do spółek powiązanych oraz partnerów biznesowych w 11 krajach i regionach
- 8 fabryk produkujących silniki, skrzynie biegów i komponenty w 5 krajach (skonsolidowane filie, spółki powiązane, partnerzy biznesowi)
MMC R&D (dział badawczo-rozwojowy)
- 8 ośrodków w 5 krajach (skonsolidowane filie)
Cele inwestycyjne w ujęciu średnioterminowym (od roku budżetowego 2014 do roku budżetowego 2016):
- + 50% w nakładach inwestycyjnych do 100 miliardów ¥ (730 milionów €) rocznie
- + 30% w wydatkach na prace badawczo-rozwojowe do 80 miliardów ¥ (590 milionów €) rocznie
Podsumowanie działalności biznesowej
12 miesięcy roku budżetowego 2014
Sprzedaż netto: | + 4 % do 2.180,7 miliarda jenów |
Zysk z działalności operacyjnej: | +10 % do 135,9 miliarda jenów |
Zysk zwykły: | + 17 %do 151,6 miliarda jenów |
Zysk netto: | + 13 % do 118,2 miliarda jenów |
Marża operacyjna: | 6,2 % |
Łączny wolumen sprzedaży detalicznej: | + 4 % do 1.090.000 egzemplarzy |
Wolumen sprzedaży w ujęciu regionalnym:
Azja (ASEAN + Północna Azja): | ± 0 % do 344.000 egzemplarzy |
Grupa „Australia, Nowa Zelandia, Ameryka Łacińska, Bliski Wschód i Afryka": |
+ 10 % do 287.000 egzemplarzy |
Grupa „Europa" (w tym Rosja, Ukraina i Kazachstan): |
+ 13 % do 227.000 egzemplarzy |
Japonia: | - 20 % do 115.000 egzemplarzy |
Ameryka Północna: | + 21 % do 117.000 egzemplarzy |
Mitsubishi Motors w Europie (“MME34”)* - styczeń – grudzień 2015:
- 174.295 egzemplarzy lub + 27%
- Powrót do stanu sprzed globalnego kryzysu gospodarczego
- Wzrost sprzedaży w krajach MME34 trzeci kolejny rok z rzędu
Niemcy: | 35.894 egzemplarzy (+ 44%) |
Wielka Brytania: | 31.649 egzemplarzy ( + 39%) |
Izrael: | 15.861 egzemplarze ( + 21%) |
Holandia: | 14.030 egzemplarzy ( +16%) |
Hiszpania: | 9.711 egzemplarzy ( + 58%) |
Pięć najpopularniejszych modeli na rynkach MME34*:
Outlander**: | 52.294 egzemplarzy(+ 35%) |
ASX: |
46.940 egzemplarzy(+ 28%) |
Space Star/Mirage/Attrage: | 38.488 egzemplarzy(+ 24%) |
L200 (4. i 5. seria): | 22.251 egzemplarzy (+ 21%) |
Pajero/Montero/Shogun: | 8.101 egzemplarzy (+ 25%) |
* 34 kraje Europy – z wyjątkiem Rosji, Ukrainy i Kazachstanu / wliczając model L200
** w tym 30.873 egzemplarzy modelu Outlander PHEV