Outlander PHEV w Australasian Safari 2014
Opublikowano 02 mar 2015
MITSUBISHI Outlander PHEV w rajdzie Australasian Safari 2014
Ładowany zewnętrznie system napędu hybrydowego MMC
ponownie potwierdza swoją niezawodność
w kolejnym forsownym rajdzie terenowym
Przy wsparciu technicznym ze strony Mitsubishi Motors Corporation (MMC), zespół sportowy Team Mitsubishi Ralliart Australia*1 (TMR Australia) w elektrycznym samochodzie hybrydowym Outlander PHEV wziął udział w rajdzie terenowym Australasian*2 Safari 2014, który rozegrano na terenach Zachodniej Australii w dniach 19-27 września 2014 roku.
Samochód rajdowy zespołu TMR Australia dotarł do mety pokonując forsowną terenową trasę o długości 3529 kilometrów w czasie 57 godzin 49 minut i 14 sekund, zajmując 19 miejsce w klasyfikacji generalnej i wygrywając w swojej klasie. Outlander PHEV ukończył rajd, mimo dwóch wypadków na trasie, na etapie 4. (24 września) i na etapie 6. (26 września), które spowodowały spadek w klasyfikacji rajdu. Mimo tych przygód Outlander PHEV wykazał swoje wyjątkowe możliwości terenowe w warunkach pustynnych bezdroży Zachodniej Australii, co samochód zawdzięcza układowi napędowemu Twin Motor 4WD ze zintegrowanym systemem kontroli dynamiki pojazdu Super All-Wheel Control. Rajd po raz kolejny dowiódł, że opracowany przez MMC hybrydowy system napędu elektrycznego z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów trakcyjnych jest w stanie sprawdzić się w najtrudniejszych warunkach terenowych i drogowych spotykanych na trasach długodystansowych rajdów terenowych.
Samochód
Outlander PHEV został zaliczony do grupy A1.6 obejmującej seryjne samochody hybrydowe. Samochód zgodnie ze specyfikacją FIA przeszedł tylko drobne modyfikacje służące podwyższeniu bezpieczeństwa i wytrzymałości, jak dodanie klatki przeciwkapotażowej, zgodnego z wymogami bezpieczeństwa FIA zbiornika paliwa, sportowego zawieszenia kół, opon, klocków hamulcowych oraz osłony podwozia. Kompletny system elektrycznego napędu hybrydowego oraz zintegrowany system napędu i kontroli dynamiki pojazdu S-AWC przejęto bez zmian z wersji seryjnej.
Wynik sportowy
Mitsubishi Outlander PHEV zjechał z rampy startowej pierwszego dnia Safari, w piątek 19 września, ciesząc się dużym zainteresowaniem publiczności jako jedyny uczestniczący w rajdzie samochód hybrydowy z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów. Następnego dnia w prologu Outlander PHEV uplasował się na bardzo przyzwoitej 15 pozycji na 26 załóg startujących w klasie samochodów. Rajd rozpoczął się na dobre 21 września, co dało załodze Outlandera PHEV możliwość skorzystania z zalet układu napędowego Twin Motor 4WD. Na nieutwardzonych nawierzchniach dróg samochód korzystał z zapasu energii zgromadzonej w akumulatorach trakcyjnych w czasie jazdy po lepszej nawierzchni, przy użyciu systemu odzysku energii kinetycznej. Outlander PHEV zakończył 1 etap na 17 miejscu w klasyfikacji generalnej. Zakończony 21 września etap składał się z szybkich odcinków, bardzo wyboistych bezdroży oraz jazd w terenie piaszczystym o charakterze pustynnym.
22 września rozegrano 2. etap, który Outlander PHEV ukończył na 16. miejscu w klasyfikacji generalnej, a następnego dnia, po 3 etapie zajmował już 13. miejsce, mimo strat spowodowanych trzykrotnym uszkodzeniem opon.
Kolejny, 4. etap, rozgrywany 24 września, samochód zakończył z roztrzaskaną na wybojach odcinka specjalnego przekładnią kierowniczą. Pojazd trzeba było wycofać z udziału w etapie 5. rozgrywanym następnego dnia, za co załoga otrzymała karę 16 godzin 50 minut, spadając na 17. miejsce w klasyfikacji generalnej imprezy.
W czasie 6. etapu rozgrywanego 26 września, przy wyprzedzeniu wolniejszego rywala poważnemu uszkodzeniu uległo zawieszenie po lewej stronie samochodu. Spowodowało to konieczność dokonania naprawy, za którą załodze doliczono 16 godzin i 42 minuty, co zepchnęło Outlandera PHEV na 20. miejsce. w klasyfikacji. Ostatniego dnia rajdu Outlander PHEV szybko odrabiał straty i zakończył 7. etap z drugim najlepszym czasem wśród samochodów, kończąc imprezę na 19. pozycji w klasyfikacji generalnej.
Dyrektor Techniczny Yoshihiko Ototake podsumowuje start
- Udowodniliśmy już wcześniej podczas startów w dwóch ostatnich edycjach rajdu Asia Cross Country Rally, jak niezawodny i trwały jest system napędu hybrydowego Mitsubishi Plug-in Hybrid EV, ale chcąc zebrać więcej danych o zachowaniu się pojazdu w bardzo zróżnicowanych warunkach, zdecydowaliśmy się wesprzeć udział zespołu Mitsubishi Ralliart w rajdzie Australasian Safari 2014.
- Australasian Safari odbywa się w niezwykle trudnych warunkach drogowych, z bardzo długimi odcinkami specjalnymi, które rozgrywane są głównie na niebezpiecznych nawierzchniach żwirowych, a także w terenach skalistych i w głębokim piasku. Takich warunków nie spotykaliśmy na trasie Asia Cross Country Rally, a w dodatku warunki te okazały się bardziej ekstremalne, niż sobie wyobrażaliśmy. Uszkodziliśmy przekładnię kierowniczą na 4. etapie i zawieszenie z lewej strony na 6. etapie, ale powróciliśmy do rywalizacji, przekroczając linię mety bez dalszych kłopotów.
- Dzięki temu mogliśmy z powodzeniem zademonstrować wysoką niezawodność i trwałość systemu napędu hybrydowego Mitsubishi Plug-in Hybrid EV, który w czasie całego rajdu sprawował się bezproblemowo. Jestem też bardzo zadowolony z potwierdzenia w takich warunkach możliwości systemów Twin Motor 4WD i S-AWC, które pomogły samochodowi pokonać piaszczyste pustynie, gdzie ugrzęzło i utknęło wiele pickupów i SUV-ów z napędem wszystkich kół. Po zakończeniu rajdu niecierpliwie czekam na wyniki wykorzystania różnorodnych danych zebranych w trakcie Safari w naszych przyszłych samochodach elektrycznych.
1: Mitsubishi Ralliart Australia jest prywatnym zespołem sportowym z siedzibą w Australii.
2: Termin "Australasian" odnosi się do rejonu geograficznego obejmującego Australię, Nową Zelandię, Papuę Nową Gwineę oraz sąsiednie wyspy na Pacyfiku.