Outlander PHEV - teczka prasowa z wystawy Paris Motor Show 2014
Opublikowano 20 wrz 2014
Mitsubishi Outlander PHEV
(Plug-in Hybrid Electric Vehicle)
Jedziemy w przyszłość
Dwa lata po światowej premierze na salonie Paris Motor Show 2012, podczas tegorocznych targów Mondial de l’Automobile Mitsubishi Outlander PHEV świętuje swój europejski sukces rynkowy (20 090 sprzedanych aut od momentu debiutu na rynku do 1 września 2014 roku), prezentując zwiedzającym swoje zalety zarówno w odmianie produkcyjnej, jak i wersji rajdowej, która z powodzeniem ukończyła wyczerpujący rajd Asia Cross Country Rally 2014.
Kolejna granica pokonana
Mitsubishi Motors Corporation jest firmą szczególnie dobrze przygotowaną do udźwignięcia zmian strukturalnych wpływających na cały przemysł samochodowy, z uwzględnieniem aspektów geograficznych i środowiskowych, a to dzięki swojej tradycji promowania pionierskich technologii oraz obecności na rynkach ponad 160 krajów świata.
Celem spełnienia specyficznych wymagań nowych rynków wschodzących (niedrogie, solidne, ale nowoczesne pojazdy), a jednocześnie utrzymywania zainteresowania rynków rozwiniętych (mniejsze / lżejsze / bardziej oszczędne samochody), firma MMC pragmatycznie skierowała na odpowiednie tory swój potencjał techniczny i wyznaczyła jasne cele (20% pojazdów elektrycznych i PHEV do roku 2020).
Po wykorzystaniu ponad 40 lat (od 1966 roku) własnych doświadczeń w rozwijaniu konstrukcji elektrycznych - w tym architektury pojazdów elektrycznych, układów napędowych, akumulatorów i innych systemów - obecnie Mitsubishi Motors koncentruje się na wprowadzeniu na rynek całej gamy aut elektrycznych typu plug-in, rozpoczynając od prezentacji modelu Outlander PHEV.
Zaprezentowany we wrześniu 2012 roku podczas salonu Paris Motor Show, Outlander PHEV zadebiutował w Japonii w styczniu 2013 roku. Od tego czasu nowy SUV firmy MMC jest stopniowo wprowadzany na europejskie rynki, zaczynając od Holandii, Szwajcarii, Norwegii i Szwecji (październik 2013). Na większości europejskich rynków zamówienia na ten model zaczęto przyjmować na początku 2014 roku i od tego czasu firma Mitsubishi Motors sprzedała już w tym regionie łącznie 11 893 samochody (od stycznia do końca sierpnia 2014).
W sumie, firma MMC planuje produkować w fabryce Okazaki (Japonia) ponad 50 000 egzemplarzy modelu Outlander PHEV rocznie. Największym rynkiem zbytu ma być Europa.
Podwójna konstrukcja
Outlander PHEV nie powstał jako adaptacja istniejącego samochodu z silnikiem spalinowym, nie był też konstruowany z wyłącznym przeznaczeniem do hybrydowego napędu elektrycznego z zewnętrznym ładowaniem - to trzeci wariant w rodzinie nowego Outlandera, zajmujący miejsce obok odmian z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym.
Jest to jednocześnie pierwszy ważny model samochodu opracowany przez dużego producenta, który od pierwszej kreski projektowano z myślą o zastosowaniu układu napędowego z silnikiem spalinowym, bądź też układu spalinowo-elektrycznego PHEV.
Outlander PHEV, wraz z elektronicznym „mózgiem” w postaci systemu operacyjnego PHEV będącego autorską konstrukcją firmy Mitsubishi Motors, jest również pierwszym autem zapewniającym stały dwusilnikowy elektryczny napęd na cztery koła i wygodę automatycznego generowania energii elektrycznej w czasie jazdy...
... z rzeczywistą możliwością przewożenia 5 osób i 463 litrów bagażu na dystansie do 824 km przy minimalnej emisji CO2 wynoszącej 44 g/km (dane homologacyjne UE).
Podstawowe fakty
- Własna energia elektryczna - „dwusilnikowy elektryczny system 4WD” w crossoverze o architekturze wywodzącej się z samochodu elektrycznego (drive-by-wire, bez skrzyni biegów,…).
- Pierwszy samochód o „podwójnej konstrukcji”, czyli zaprojektowany od początku w wersji z napędem spalinowym ORAZ w wersji elektrycznej z technologią PHEV.
- Najlepsze rozwiązania:
o technologia napędu elektrycznego, jak w modelu i-MiEV (zerowa emisja CO2, maksymalny moment obrotowy już przy ruszaniu, cisza, inteligentne, automatyczne zarządzanie energią,…);
o technologia 4WD z modelu Lancer Evolution (aktywne bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych,…),
o wygoda SUV-a z modelu Pajero/Montero/Shogun (przestrzeń we wnętrzu, wszechstronność, pojemność bagażnika, pozycja kierowcy gwarantująca pełny przegląd sytuacji na drodze, …).
- Silnik benzynowy zamiast Diesla (globalny rynek + wersje, oszczędność masy, drgania i hałas,…
- Rozplanowanie wnętrza bez kompromisów (przestrzeń bagażowa od 463 l,…);
- Wysoki poziom bezpieczeństwa:
o stały elektryczny napęd 4WD z dwóch silników + system S-AWC + niskie położenie środka ciężkości + właściwy rozkład mas na osie 55/45);
o 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP
o dodatkowe systemy bezpieczeństwa
- Automatyczny wybór trybu jazdy, zależnie od warunków drogowych;
- Wiele trybów ładowania akumulatora (w czasie jazdy, rekuperacja, tryb ładowania z generatora, normalny tryb ładowania „z gniazda”, tryb szybkiego ładowania);
- Duży zasięg (nawet 824 km bez tankowania i ładowania – wykorzystując wszystkie tryby jazdy);
- Niski poziom oddziaływania na środowisko (emisja CO2 - 44 g/km, zużycie paliwa - 1,9 l/100 km);
- Zdobywca nagród – “2014 RJC Technology of the Year” i “Innovation Award – 2013/2014 Car of the Year Japan”
Cechy samochodu:
- Projekt:
o Z przodu:
* silnik elektryczny + inwerter (60 kW/82 KM - 137 Nm),
* generator prądu,
* silnik benzynowy 2,0 l MIVEC DOHC (89 kW/121 KM - 190 Nm),
* Power Drive Unit – moduł zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora prądu
o Między osiami, pod podłogą:
* akumulator litowo-jonowy chłodzony powietrzem, 12 kWh, 80 ogniw, 300 V,
* zbiornik paliwa 45 l. (60 l. w modelu Outlander 4WD z silnikiem spalinowym)
o Z tyłu:
* silnik elektryczny + inwerter (60 kW/82 KM - 195 Nm)
* Rear Motor control Unit – moduł zarządzający pracą tylnego silnika elektrycznego
- System operacyjny “Advanced Operating System” (PHEV OS), opracowany na bazie systemu operacyjnego MiEV OS z modelu-MiEV;
Układ napędowy PHEV w modelu Outlander nigdy nie pracuje z maksymalną mocą wszystkich swoich komponentów jednocześnie, ponieważ system operacyjny PHEV OS zawsze poszukuje optymalnej w danych warunkach drogowych kombinacji trybów jazdy, dobierając najwłaściwszą z nich. W rezultacie dla Outlandera PHEV nie istnieje pojęcie maksymalnej mocy łącznej obu źródeł napędu.
- Trzy tryby jazdy – automatycznie aktywowane przez system operacyjny PHEV OS:
o Tryb całkowicie elektryczny EV (do 120 km/h – jeśli taka prędkość jest dozwolona).
=> Napęd przednim i tylnym silnikiem elektrycznym (czyli stały napęd EV 4WD).
=> Energia pochodzi z akumulatora.
o Szeregowy tryb hybrydowy
=> Napęd wciąż pochodzi z obu silników elektrycznych (czyli stały napęd EV 4WD).
=> Silnik spalinowy napędza generator i dostarcza energię do akumulatora.
=> Automatyczne załączanie na 3 do maksymalnie 10 minut.
o Prędkość ponad 120 km/h (jeśli taka prędkość jest dozwolona)
o Przy nagłym zapotrzebowaniu na większą moc (powyżej 60 kW)
=> System dąży do powrotu do napędu całkowicie elektrycznego, tak szybko i tak często, jak to możliwe.
=> Silnik spalinowy uruchamiany jest w określonych momentach celem utrzymania katalizatora w optymalnej sprawności.
o Równoległy tryb hybrydowy
=> Samochód jest napędzany bezpośrednio przez silnik spalinowy (napęd przekazywany jest na przednie koła przez wielotrybowy moduł zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora prądu)
=> Tylny silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy.
=> Automatycznie aktywowany powyżej 120 km/h*
*Z uwzględnieniem stanu naładowania akumulatora.
=> System dąży do powrotu do szeregowego napędu hybrydowego (lub całkowicie elektrycznego napędu EV poniżej 120 km/h), tak szybko i tak często, jak to możliwe.
=> Jednocześnie silnik spalinowy poprzez generator ładuje akumulator, korzystając z dostępnego w danych warunkach drogowych zapasu mocy.
- Rozbudowane możliwości ładowania akumulatora:
o Ładowanie automatyczne w czasie jazdy, w trybach hybrydowym szeregowym oraz hybrydowym równoległym
o Standardowa możliwość ładowania przy użyciu jednego z dwóch gniazd umieszczonych w samochodzie, a przeznaczonych do:
* normalnego ładowania (~5 godzin do 100% pojemności akumulatora - 230V – 10 A),
* szybkiego ładowania (~30 minut do 80% pojemności akumulatora)
o Tryb ładowania akumulatora:
* aktywowany przez kierowcę (przełącznikiem na desce rozdzielczej),
* autonomiczne ładowanie za pośrednictwem silnika spalinowego,
* przydatne, gdy nie ma dostępu do zewnętrznej sieci elektrycznej (np. na biwaku,…),
* ładowanie może być aktywowane w czasie postoju samochodu,
* można uzyskać 80% pojemności akumulatora w ciągu ~40 minut.
o Hamowanie z odzyskiem energii (niedostępne, gdy włączony jest tempomat adaptacyjny ACC).
* aktywowane, gdy kierowca zwolni pedał przyspieszenia lub gdy naciśnie pedał hamulca,
* stopień odzyskiwania energii jest regulowany przez kierowcę:
=> pozycja „B” dźwigni przełożeń z dwoma poziomami rekuperacji do wyboru,
=> sześć stopni odzyskiwania energii załączanych stopniowo łopatkami przy kierownicy.
- Dodatkowe cechy samochodu elektrycznego (EV):
o Tryb oszczędzania akumulatora:
* kierowca może wybrać tryb jazdy hybrydowy szeregowy lub hybrydowy równoległy, by zachować energię elektryczną w akumulatorze i użyć jej później w strefie dozwolonej dla pojazdów nieemitujących CO2, w czasie przejazdu cichymi uliczkami osiedlowymi lub by delektować się jazdą bez hałasu.
o Zdalne monitorowanie poprzez dedykowaną aplikację WiFi zainstalowaną na smartfonie (dostępną w Europie poprzez App Store, Google Play, oraz MITSUBISHI Remote Control Website: http://www.mitsubishi-motors.com/en/products/outlander_phev/app/remote/)
o Akustyczna informacja o pojeździe (AVAS) do ostrzegania pieszych
o Elektryczna grzałka nagrzewnicy wodnej (dostępna w zależności od rynku i modelu).
o Podświetlenie obu gniazd ładowania akumulatorów (normalnego i szybkiego) umieszczone pod pokrywą gniazd – z sygnalizacją ładowania (zapalone/zgaszone) i ze wskaźnikiem informującym o statusie ładowania oraz aktualnym poziomie naładowania akumulatora.
o Standardowy przewód ładowania o długości 5 m z izolacją termiczną, zabezpieczeniem przed brakiem uziemienia i przerwą w obwodzie oraz wskaźnikiem bezpiecznego ładowania.
o System PHEV został zaprojektowany z myślą o przyszłej współpracy z inteligentną siecią energetyczną (V2G), która nie została jeszcze wdrożona w Europie.
- Wyjątkowy układ napędowy z dwoma silnikami elektrycznymi Twin Motor 4WD:
o Bez skrzyni biegów.
o Stały napęd 4WD zapewniany przez dwa niezależne silniki elektryczne.
o Elektroniczne sterowanie napędem „Drive-by-wire 4WD”, realizowane przez system operacyjny PHEV OS.
o Wielotrybowy Power Drive Unit - moduł zarządzający pracą przedniego silnika elektrycznego i generatora prądu przenosi napęd na koła przednie w trybie hybrydowym równoległym.
o Optymalny rozdział momentu napędowego na przednie i tylne koła (domyślnie 60/40)
o Oparty na rozwiązaniach znanych z Lancera Evolution system S-AWC (Super All Wheel Control) poprawia stabilność samochodu i precyzję prowadzenia – można też korzystać z funkcji blokady napędu „4WD LOCK”.
o Zamontowanie akumulatora po podłogą kabiny poprawia własności jezdne samochodu poprzez obniżenie środka masy (-30 mm w porównaniu do Outlandera z silnikiem spalinowym) i ułatwienie optymalnego rozłożenia masy pomiędzy osie (przód 55% - tył 45%).
- Wszechstronność samochodu SUV:
o Wysoka pozycja za kierownicą.
o Duży prześwit 190 mm.
o Masa przyczepy (z hamulcem) do 1500 kg.
- Dalsze modyfikacje projektu Outlandera:
o Zwiększona sztywność nadwozia.
o Zmodyfikowane charakterystyki zawieszenia podwyższające komfort jazdy oraz ograniczające hałas i drgania.
o Szyby w przednich drzwiach o grubości 4,0 mm.
o Szyba przednia ograniczająca przenikanie hałasu.
o Lepsza izolacja akustyczna (wiatr, hałasy przenoszone z kół,…).
- Bezpieczeństwo klasy premium:
o Bezpieczeństwo bierne:
* wzmocniona konstrukcja podłogi (utrzymująca dodatkową masę akumulatora i silników trakcyjnych),
* czteroelementowa rama akumulatora połączona bezpośrednio z podwoziem,
* zespół akumulatora bezpiecznie umieszczony pod podłogą, pomiędzy osiami samochodu.
* 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP
o Akumulator trakcyjny:
* wyposażony w niezależny układ chłodzenia (chłodzenie powietrzem),
* czteroelementowa rama akumulatora połączona bezpośrednio z podwoziem,
* nowa, uszczelniona konstrukcja zespołu akumulatora trakcyjnego,
* sztywna konstrukcja osłony otaczającej akumulator,
* ochronne pokrycie osłony akumulatora,
* automatyczny wyłącznik aktywowany czujnikiem poduszki powietrznej w razie wypadku (uderzenie w przód, tył lub bok),
* Wtyczka serwisowa chroniąca pracowników serwisu podczas wykonywania czynności obsługowych.
o Systemy wspierające aktywne bezpieczeństwo:
* akustyczny system ostrzegania pieszych (AVAS),
* system łagodzenia skutków kolizji czołowych (FCM),
* system ostrzegania o niezamierzonym opuszczaniu pasa ruchu (LDW).
* tempomat adaptacyjny (ACC).
- Bez kompromisów
o Minimalny negatywny wpływ na środowisko:
* 44 g/km – emisja CO2 z układu wydechowego,
* Zużycie paliwa 1,9 l/100 km.
o Maksymalna użyteczność:
* w trybie jazdy całkowicie elektrycznej zasięg powyżej 52 km, prędkość maksymalna do 120 km/h (jeśli taka jest dozwolona),
* zasięg całkowity 824 km (wszystkie tryby jazdy),*
* masa przyczepy z hamulcem do 1500 kg (bez innych ograniczeń),
* przestrzeń bagażowa zbliżona do Outlandera z silnikiem spalinowym (463 l, tylko o 14 l mniej, niż w 5-osobowej wersji spalinowej),
* przestrzeń w kabinie zbliżona do Outlandera z silnikiem spalinowym.
* pomiar według norm homologacyjnych EU
Projekt i wyposażenie*
- Wygląd zewnętrzny i wewnętrzny wersji PHEV (w zależności od modelu i rynku):
o Szczególny kolor “Technical Silver” (metalizowany srebrno-niebieski).
o Dedykowane obręcze kół 18” z lekkich stopów.
o Nowe, chromowane wloty powietrza z przodu - górny i centralny.
o Zderzaki i progi w kolorze nadwozia.
o Chromowane klamki drzwiowe.
o Przezroczyste klosze tylnych świateł zespolonych wykonanych w technologii LED.
o Pokrywa gniazd ładowania na prawym tylnym błotniku.
o Dźwignia zmiany biegów typu joystick.
o Unikatowa tapicerka (skórzana, w kolorze złamanej bieli).
o Specjalne akcenty wykończenia (m.in. o wyglądzie włókien krystalicznych).
o Wskaźniki o wysokim kontraście, w tym wskaźnik mocy i wielofunkcyjny wyświetlacz PHEV.
o Wyświetlacz Mitsubishi Multi Communication (MMCS) z funkcjami PHEV.
o Zdalny dostęp Mitsubishi Remote Control – poprzez aplikację na smartfony.