teaser.jpg

Mitsubishi Concept GC-PHEV

Pajero

o Mitsubishi

Europejska premiera Mitsubishi Concept GC-PHEV na Geneva Motor Show 2014

Opublikowano 06 mar 2014

Mitsubishi Concept GC-PHEV, którego europejska premiera odbędzie się na salonie samochodowym 2014 Geneva Motor Show, łączy prawie siedem dekad doświadczeń firmy Mitsubishi w budowaniu samochodów 4WD z zasadniczymi koncepcjami technicznymi zastosowanymi w całkowicie nowym, przyjaznym dla środowiska modelu Outlander PHEV. Otwiera to nową kartę w podręczniku budowy dużych samochodów z segmentu SUV.

Nowa koncepcja samochodu SUV
Mitsubishi Concept GC-PHEV (czyli “Grand Cruiser”) miał swoją światową premierę w listopadzie 2013 roku na 43 Tokijskim Salonie Samochodowym. Jest to duży SUV nowej generacji ze stałym napędem 4WD i z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym dającym możliwość ładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła (PHEV).

Zgodnie z długą tradycją pojazdów 4WD firmy Mitsubishi, która rozpoczęła się w 1936 roku wraz z narodzinami modelu PX33*, Concept GC-PHEV wyraża współczesną wizję MMC dużego, mocnego samochodu rozpieszczającego pasażerów najwyższym poziomem bezpieczeństwa we wszystkich warunkach terenowych (w jakich prawo pozwala jeździć samochodem), w drodze do pracy lub w trakcie wypoczynku, a wszystko to przy jak najmniejszym oddziaływaniu na środowisko naturalne.

* PX33 to przełomowy model zarówno dla Mitsubishi, jak i dla przemysłu motoryzacyjnego, jako że był to pierwszy japoński samochód osobowy z napędem 4WD. Zbudowano wtedy cztery prototypowe modele tej jeżdżącej torpedy.

Mocna, solidna stylizacja i władczy wygląd
Stylizacja samochodu Concept GC-PHEV daje poczucie bezpieczeństwa, a także wnosi przytulną i komfortową otwartość do wnętrza pojazdu.

Projekt nadwozia łączy muskularne powierzchnie z żywymi, ostrymi liniami, co tworzy bryłę nadwozia, która wydaje się być wykuta z jednego bloku materiału. Ze światłami do jazdy dziennej umieszczonymi wysoko, celem zapewnienia jak najlepszej widoczności pojazdu, z reflektorami zabudowanymi pod osłonami w zderzaku, z wlotem powietrza zaznaczonym wyraźnymi, poziomymi listwami i z solidnych rozmiarów osłoną pod zderzakiem, pas przedni wygląda mocno i okazale.

Z tyłu stapiające się z szerokim zderzakiem, duże drzwi przestrzeni bagażowej łączą świeży wygląd z wysoką funkcjonalnością, a widoczność do tyłu poprawia użycie dodatkowych dolnych okienek.

W projekcie nadwozia w wielu miejscach zastosowano kombinację cech podwyższających sprawność aerodynamiczną pojazdu, jak listwy wlotu powietrza o zmiennej geometrii zwiększające sprawność chłodzenia silnika. Drzwi bez rozdzielającego je słupka B zapewniają łatwy dostęp do przestronnego wnętrza, podkreślając wszechstronność i wygodę, jaką gwarantuje Mitsubishi Concept GC-PHEV.

Podobnie, jak trzy samochody koncepcyjne wystawione przez MMC na salonie Tokyo Motor Show*, Concept GC-PHEV dysponuje zestawem cech stanowiących nowe wizualne identyfikatory marki, które będą stopniowo wprowadzane we wszystkich nowych crossoverach i SUV-ach Mitsubishi Motors w nadchodzących latach. Cechy te wiążą się z funkcjonalnością i bezpieczeństwem, jakie powinny towarzyszyć samochodom SUV, a ich wizualną identyfikację zapewniają pionowe elementy (chromowane bądź stanowiące część oświetlenia pojazdu), które będą umieszczane z przodu po obu stronach wlotu powietrza.

*Modele Mitsubishi Concept XR-PHEV oraz Mitsubishi Concept AR zostaną również pokazane na salonie 2014 Geneva Motor Show

Terenowy* PHEV - moc

Mitsubishi Concept GC-PHEV wykorzystuje hybrydowy układ napędowy z zewnętrznym ładowaniem akumulatora, zapewniający świetne osiągi, które spełniają oczekiwania klientów poszukujących wszechstronnego, dużego samochodu SUV, ale przy ograniczeniu oddziaływania samochodu na środowisko do absolutnego osiągalnego minimum.

* jazda w terenie zgodnie z obowiązującymi przepisami

Zastosowanie zasadniczych koncepcji technicznych modelu Outlander PHEV w Concept GC-PHEV, który jest znacznie większym i mocniejszym, luksusowym samochodem terenowym SUV (jazda w terenie zgodnie z obowiązującymi przepisami), pozwoliło firmie na dokonanie dalszego postępu w rozwoju technologii hybrydowych elektrycznych układów napędowych z ładowaniem zewnętrznym.

W tym wypadku układ napędowy PHEV składa się z doładowanego silnika spalinowego V6 o pojemności 3 litrów, za którym znajduje się sprzęgło, silnik elektryczny dużej mocy i ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, natomiast akumulator o dużej pojemności zainstalowano z tyłu pod podłogą przestrzeni bagażowej, poprawiając w ten sposób rozkład obciążenia na osie pojazdu.

Tak jak w modelu Outlander PHEV, nowy układ napędowy PHEV automatycznie przełącza tryby jazdy wybierając pomiędzy trybem całkowicie elektrycznym, a trybami napędu hybrydowego, zależnie od aktualnych warunków drogowych, poziomu naładowania akumulatora i kilku innych czynników.

W samochodzie Concept GC-PHEV, inżynierowie z Mitsubishi Motors dokonali dalszego postępu w rozwoju systemu PHEV, wprowadzając następujące rozwiązania:

- Integracja z układem napędowym PHEV ośmiobiegowej przekładni automatycznej. W trybie jazdy czysto elektrycznej (EV) umożliwia to maksymalizację sprawności układu napędowego przy wszystkich prędkościach (uwzględniając obowiązujące ograniczenia). W hybrydowych trybach jazdy przy pracującym silniku spalinowym, silnik elektryczny włącza się do pracy, dostarczając dodatkowej mocy, jeśli jest to potrzebne.

- Przejście z systemu dwóch silników elektrycznych (przedniego i tylnego), jak w Outlanderze PHEV, na układ z jednym silnikiem elektrycznym, pozwoliło na obniżenie masy i strat mechanicznych.

Układ napędowy systemu PHEV zapewnia dobre osiągi, gwarantuje kierowcy satysfakcję z prowadzenia samochodu Mitsubishi Concept GC-PHEV, umożliwia mu skuteczne radzenie sobie z nawierzchniami o niskiej przyczepności, a także sprawne i dynamiczne holowanie przyczepy. Układ napędowy znakomicie reaguje na zmiany położenia pedału przyspieszenia, zapewnia płynność przyspieszeń, a także ciszę we wnętrzu typową dla samochodów luksusowych, co wynika z zasady działania systemu PHEV zastosowanego w tym samochodzie.

System PHEV zastosowany w Mitsubishi Concept GC-PHEV zapewnia także możliwość wykorzystania akumulatorów o dużej pojemności jako zewnętrznego źródła zasilania odbiorników elektrycznych. Zainstalowane w samochodzie gniazdko 100V prądu zmiennego (standard w Japonii) może dostarczać mocy do 1500 watów, co z powodzeniem wystarczy do zasilania urządzeń na kempingu, a także pozwala zapewnić awaryjne zasilanie urządzeń domowych. W ten sposób można dostarczyć tylko z samochodowych akumulatorów energię w ilości zużywanej przez statystyczne gospodarstwo domowe w ciągu doby, a jeśli byłoby to konieczne, ładując akumulatory za pomocą silnika spalinowego, można zaspokajać zapotrzebowanie domu na energię elektryczną nawet przez 13 dni.

System kontroli dynamiki pojazdu Super-All Wheel Control (S-AWC) - jazda
System Super-All Wheel Control zaprezentowany po raz pierwszy w modelu Lancer Evolution i zastosowany także w modelu Outlander PHEV jest zintegrowanym systemem kontroli dynamiki pojazdu, działającym głównie poprzez aktywne sterowanie rozdziałem momentu napędowego i hamującego każde z kół samochodu. System ten został zoptymalizowany pod kątem zastosowania w Mitsubishi Concept GC-PHEV, co pozwoliło uzyskać prowadzenie samochodu dokładnie odpowiadające intencjom kierowcy, w połączeniu z niezwykle wysoką stabilnością jazdy.


W nowym zastosowaniu S-AWC jest oparty na systemie stałego napędu 4WD z elektronicznie sterowanymi mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu (LSD) osi przedniej i centralnym, podczas gdy dla tylnej osi przewidziano elektrycznie sterowany aktywny system kontroli znoszenia E-AYC (Electric-Active Yaw Control). Ten ostatni wykorzystuje moment obrotowy silnika elektrycznego do precyzyjnego sterowania podziałem momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, co zapewnia doskonałą stabilność pojazdu.

Ponadto samochód posiada przełożenie terenowe (reduktor) do wykorzystania na bezdrożach (jeśli jest to dozwolone przez prawo), które uzyskuje się za pośrednictwem centralnie  montowanej skrzyni pomocniczej, pełniącej rolę transferu.

Zależnie od stanu nawierzchni drogi i wybranych ustawień układu napędowego, system S-AWC współpracuje z systemem PHEV, pomagając kierowcy w utrzymaniu wybranego toru jazdy na zakrętach, a także podwyższając niezwykle skutecznie możliwości samochodu w czasie jazdy terenowej (jeśli taka jest dozwolona przez prawo).
   
   
Technologia Connected Car – informacja
Mitsubishi Concept GC-PHEV jest wyposażony w zaawansowaną technologię "Connected Car" wykorzystującą systemy informatyczne nowej generacji.

Technologia ta ma przynieść znaczące zmiany w sposobach spędzania czasu w naszych samochodach. Podłączony do sieci informacji o pojeździe, system "Connected Car" posiada w każdej chwili aktualne dane o stanie samochodu i łącząc je z danymi o ruchu drogowym w najbliższej okolicy, o światłach na skrzyżowaniach i z innymi dostępnymi danymi podpowiada kierowcy, jak prowadzić samochód w najbardziej ekonomiczny sposób.

W skład systemu wchodzą również podsystemy wczesnego wykrywania awarii i uszkodzeń, które informują kierowcę o konieczności dokonania naprawy lub przeglądu, a także funkcja raportowania przewidywanych uszkodzeń podczas wypadku drogowego, która może nawiązać łączność ze służbami ratowniczymi i technicznymi.

Szyba przednia z technologią rozszerzonej rzeczywistości (AR) - przewidywanie
Uwzględniając potencjał technologii informatycznych dostępnych w samochodach, Mitsubishi Concept GC-PHEV został wyposażony w cały system nowatorskich interfejsów komunikacyjnych. Wśród nich znalazła się szyba przednia AR wykorzystująca technologię rozszerzonej rzeczywistości oraz tak zwany stół taktyczny, będący dużych rozmiarów wyświetlaczem sterowanym dotykowo, który umieszczono w centralnej części przedziału pasażerskiego.

Szyba przednia AR wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality) do wyświetlania informacji potrzebnych kierowcy w czasie jazdy. Poprzez wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy, szyba przednia AR pozwala na ocenę parametrów samochodu bez odrywania wzroku od drogi. Informacje wyświetlane na szybie obejmują wskazówki z systemu nawigacji satelitarnej, informacje o odległości do poprzedzającego pojazdu z systemu aktywnego bezpieczeństwa, a także sygnalizację opuszczania wybranego pasa ruchu.

Na szybie AR będą też wyświetlane ostrzeżenia systemu komunikującego się z innymi użytkownikami drogi (pojazdami i pieszymi) znajdującymi się w pobliżu, co pozwala udzielać kierowcy wskazówek i ostrzegać go o pojazdach lub pieszych znajdujących się potencjalnie w jego martwym polu widzenia lub mogących pojawić się przed samochodem na skrzyżowaniu.

Stół taktyczny – gromadzenie, tworzenie, dzielenie się
Położony w centrum kabiny dotykowy ekran jest nowym rodzajem narzędzia, które wykorzystuje zainstalowane w samochodzie technologie informatyczne, przesuwając granice dostępnej pasażerom rozrywki, zabawy i przyjemności w nieznane wcześniej rejony.

Nie jest to jednokierunkowa ulica, którą informacja płynie jedynie do użytkownika. Stół taktyczny generuje nowy styl życia w samochodzie, pozwalając pasażerom na korzystanie ze swoich smartfonów do zbierania informacji na temat podróży, tworzenie oryginalnych map lub planów podróży, jak również dzielenie się informacjami za pomocą pokładowych komunikatorów.

Technologie aktywnego bezpieczeństwa - ochrona
Mitsubishi Concept GC-PHEV korzysta z systemu bezpieczeństwa czynnego nowej generacji, który współpracując z systemami łączności samochodu zapewnia wyższy poziom ochrony pasażerów pojazdu, dzięki wspomaganiu kierowcy w wykrywaniu obiektów znajdujących się przed pojazdem, jak i z tyłu, w martwym polu widzenia.

W samochodzie Mitsubishi Concept GC-PHEV, system ten obejmuje:

- Kooperacyjny tempomat adaptacyjny (Cooperative Adaptive Cruise Control - CACC), który wraz z układem utrzymania pasa ruchu zapewnia informację wizualną oraz wsparcie na autostradach i głównych drogach wielopasmowych, dzieląc się informacjami o przyspieszaniu i hamowaniu z innymi pojazdami, korzystając z komunikacji „pojazd z pojazdem” oraz „pojazd z infrastrukturą”. Pozwala to na dokładniejszą kontrolę dystansu do poprzedzającego samochodu, na sugerowanie kierowcy sposobów bardziej ekonomicznej jazdy, a także - w większej skali – pozytywnie wpływa na upłynnienie ruchu drogowego.

- Układ utrzymania pasa ruchu (Lane Keep Assist) pozwala zapobiec niepożądanemu zjeżdżaniu z tego pasa z powodu zmęczenia lub nieuwagi kierowcy. System posiada też możliwość rozpoznawania znaków drogowych, wykorzystując do tego kamerę umieszczoną w samochodzie i informuje kierowcę o odczytanych znakach, a w sytuacjach awaryjnych uruchamia także ogranicznik prędkości obrotowej silnika.

- System reflektorów adaptacyjnych (Adaptive Headlamps) korzysta z kamery pokładowej w celu wykrywania położenia pojazdów lub pieszych, gdy włączone są światła drogowe i tak steruje ich strumieniem, by zapobiec oślepianiu innych użytkowników drogi.

By móc wykrywać obiekty we wszystkich kierunkach, elektroniczny system aktywnego bezpieczeństwa  wykorzystuje osiem kamer termowizyjnych - dwie umieszczone w górnej części przedniej szyby, po jednej w każdym słupku A, po jednej za oknem tylnych drzwi z obu stron i po jednej z każdej strony w górnej części drzwi bagażnika. Pozwala to na efektywne skanowanie najbliższej okolicy samochodu. Przetwarzanie obrazu wysokiej rozdzielczości umożliwia systemowi natychmiastowe i precyzyjne wykrywanie samochodów i uczestników ruchu lub przeszkód znajdujących się w pobliżu pojazdu. Zespół kamer termowizyjnych monitoruje całą przestrzeń naokoło samochodu (360 stopni) nawet w nocy (Night Eye Multi-around Monitor) natychmiast ostrzegając kierowcę o zbliżaniu się do przeszkód i innych pojazdów.

Opracowany przez Mitsubishi zestaw elektronicznych systemów aktywnego bezpieczeństwa zawiera również wiele dodatkowych funkcji, a w tym:
* Automatyczne hamowanie łagodzące kolizję z pieszym (Pedestrian Collision Mitigation Auto-breaking): system oparty na radarze i kamerze wykrywa pojawienie się pieszego przed samochodem w nocy lub w innych warunkach ograniczonej widoczności i powiadamia kierowcę o tej sytuacji. W razie potrzeby system automatycznie uruchomi hamowanie, by uniknąć kolizji lub by złagodzić jej skutki.

* Ostrzeganie o obiektach za samochodem i w tzw. „martwym punkcie (Rearward Blind Spot Vehicle Warning): system ten pomaga unikać kolizji, ostrzegając kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu. System ten działa również wykrywając i ostrzegając kierowcę o obecności pojazdów lub innych obiektów za pojazdem podczas cofania, parkowania lub wyjeżdżania z garażu.

* System wspomagania bezpiecznej jazdy (Driving Safety Support System - DSSS): Concept GC-PHEV jest również wyposażony w system DSSS promowany przez Narodową Agencję Policji w Japonii. Podwyższa on bezpieczeństwo poprzez wykorzystanie komunikacji z pojazdami i infrastrukturą drogową do informowania kierowcy o statusie sygnalizacji świetlnej na najbliższym skrzyżowaniu, jak również o zbliżaniu się pieszych, samochodów i rowerzystów do skrzyżowania, sugerując kierowcy odpowiednio wolniejszą jazdę.

* Zapobieganie przypadkowej utracie kontroli (Unintentional Vehicle Move Off Control): gdy kamera zamontowana z przodu wykryje pojawienie się dowolnej przeszkody bezpośrednio przed pojazdem i jednocześnie czujniki wykryją błędne użycie pedału przyspieszenia zamiast pedału hamulca, układ zadziała tak, by zmniejszyć moc silnika i ograniczyć ruch pojazdu do przodu. System przypomina również kierowcy o potrzebie zachowania większej ostrożności.

* Monitorowanie kierowcy (Driver Monitor): system wykorzystuje kamerę na podczerwień zainstalowaną przed kierowcą, jak również czujniki w układzie kierowniczym oraz w siedzeniu kierowcy, monitorując mrugnięcia oczu i zmiany postawy i na tej podstawie oceniając poziom czujności kierowcy. Jeśli system wykryje nieprawidłowości w zachowaniu kierowcy, na przykład gdy samochód zaczyna jechać wężykiem, natychmiast ostrzega kierowcę i wzywa do zatrzymania samochodu i odpoczynku. System informuje również kierowcę, gdy stwierdzi spadek koncentracji lub gdy kierowca utrzymuje wzrok z dala od drogi przed pojazdem.


Podstawowe dane techniczne

Długość / szerokość / wysokość: 4930 / 1940 / 1980 mm
Liczba miejsc: 4
Zużycie paliwa w trybie hybrydowym: > 15.0  km/l (w japońskim cyklu pomiarowym JC08) (6,6 l./100 km)
Zasięg przy zasilaniu akumulatorowym (km): > 40
Silnik spalinowy - opis:

benzynowy V6, 3,0 l, doładowany, zmienne fazy rozrządu MIVEC
   
Moc maks. (bez osprzętu): 250 kW (340 KM)
   
Paliwo: Benzyna


Silnik elektryczny
Moc maksymalna: 70 kW (95 KM)

Akumulatory
Pojemność 12 kWh
Przeniesienie napędu: stały napęd 4WD
Przekładnia: automatyczna, ośmiobiegowa
   




 


  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się