teaser.jpg

wydarzenia

ASX

premiery

o Mitsubishi

Mitsubishi Concept XR-PHEV

Europejski debiut Mitsubishi Concept XR-PHEV w Genewie

Opublikowano 05 mar 2014

Concept XR-PHEV – uosobienie zwinności

Podczas tegorocznego salonu w Genewie zaplanowano europejską premierę koncepcyjnego modelu hybrydowego typu plug-in – Mitsubishi Concept XR-PHEV, który stanowi udane połączenie nowoczesnej inżynierii, przyjaznej środowisku technologii, dynamicznej zwinności oraz wyrazistej stylistyki coupé.

Dynamiczny model PHEV
Zaprezentowany po raz pierwszy podczas 43 edycji tokijskiego salonu w 2013 roku, Mitsubishi Concept XR-PHEV (skrót XR: X (cross) over Runner) to nowoczesny crossover z segementu C, wykorzystujący elektryczną technologię napędową typu plug-in firmy Mitsubishi Motors (PHEV). Pojazd posiada napęd na przednią oś oraz łączy w sobie funkcjonalność SUV-a z dynamiczną stylistyką sportowego coupe, oferując wyjątkowe doznania z jazdy (jednak bez nadmiernego obciążania środowiska naturalnego).



Muskularna sylwetka w stylu coupe
Atletyczne, sportowe linie były kluczowym kryterium projektu nadwozia Mitsubishi Concept XR-PHEV. Założenia konstrukcyjne obejmowały stworzenie zwartej, pochylonej do przodu sylwetki przypominającej biegacza na ułamki sekund zastygłego w bloku startowym tuż przed rozpoczęciem zawodów. Uwagę zwracają naprężone, muskularne nadkola obejmujące masywne koła, oraz stosunkowo niski prześwit, który nieznacznie zwiększa się ku tyłowi, zdradzając ekscytującą dynamikę i zwinność pojazdu.

Przednia część samochodu z centralnie umieszczonym logo marki emanuje mocą, dynamiką i znamionuje funkcjonalny charakter pojazdu klasy SUV. Wzrok przykuwa wyrazisty zarys atrapy chłodnicy, która rozciąga się pod adaptacyjnymi reflektorami i znakomicie wtapia w dynamiczną sylwetkę pojazdu.

Mitsubishi Concept XR-PHEV wyróżniają dachowe panele słoneczne, które odpowiedzialne są za doładowywanie pomocniczego akumulatora zasilającego rozmaite układy pojazdu, oraz regulowany tylny spojler dachowy, którego kąt nachylenia można dostosować do różnych warunków jazdy.

Podobnie jak dwa pozostałe pojazdy koncepcyjne MMC przygotowane na tokijską imprezę*, Concept XR-PHEV również posiada typowe cechy najnowszego języka stylistycznego, który w nadchodzących latach będzie stopniowo wprowadzany w nowych seryjnych crossoverach i SUV-ach Mitsubishi. Nowa stylistyka ma odzwierciedlać funkcjonalność i bezpieczeństwo pojazdów klasy SUV, a jej kluczowym wyrazem są pionowe elementy (chromowane lub podświetlane) wyznaczające boczne zarysy atrapy chłodnicy.
*Mowa tu o modelach Concept GC-PHEV oraz Concept AR, które również zaprezentowane zostaną na genewskim salonie w 2014 roku

Inspirujące wnętrze i funkcjonalny kokpit podporządkowany kierowcy
Dynamiczne sportowe wnętrze modelu Concept XR-PHEV oferuje kokpit całkowicie podporządkowany wymaganiom kierowcy.

Wygodny, kubełkowy fotel kierowcy zapewnia świetne trzymanie i dobre podparcie boczne, dzięki czemu kierujący może pewnie i precyzyjnie sterować pojazdem. Fotel obszyto czerwoną tapicerką, co odpowiada kolorystyce wnętrza oraz nadwozia, jednak na wzór „fotela dyrektora” różni się on wyraźnie od pozostałych trzech siedzeń.

Prędkościomierz, obrotomierz oraz pozostałe wskaźniki i zegary są niezwykle czytelne i pozwalają na natychmiastowy odczyt danych, dzięki czemu kierowca może się w pełni skoncentrować na drodze.

Przednionapędowy układ PHEV w segmencie C
Mitsubishi Concept XR-PHEV wykorzystuje lekki i wydajny hybrydowy układ elektrycznego napędu przedniej osi (PHEV), opracowany na bazie podobnego rozwiązania sprawdzonego w modelu Outlander PHEV.

W swojej nowej odsłonie układ napędowy PHEV składa się z trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego MIVEC o pojemności 1,1 litra, pojedynczego (w układzie napędowym modelu Outlander PHEV montuje się dwa), lekkiego, kompaktowego motoru elektrycznego przy przedniej osi, z
przetwornikiem o dużym wzmocnieniu, oraz z zespołu pojemnych i wydajnych akumulatorów, które ukryto pod podłogą pojazdu. Przetwornik zwiększa moc silnika elektrycznego i poprawia jego ogólną wydajność.


Transaxle- skrzynia biegów z mechanizmem różnicowym // Engine -silnik spalinowy // Inverter - inwerter // Motor/generator - silnik elektryczny/generator // Drive battery - zespół akumulatorów // Fuel tank - zbiornik paliwa

Dzięki zastosowaniu układu PHEV przy jednej osi i wykorzystaniu pojedynczego silnika elektrycznego, udało się obniżyć masę własną pojazdu, ograniczyć straty wskutek tarcia oraz zwiększyć ilość odzyskiwanej energii, co przekłada się bezpośrednio na oszczędność paliwa i energii elektrycznej. Z pewnością ucieszy to klientów z segmentu C, do którego należy mierzący 4,37 m. Mitsubishi Concept XR-PHEV.

Standardowo domyślnym trybem jazdy jest tryb elektryczny (EV), ale zależnie od aktualnych warunków drogowych układ napędowy Mitsubishi Concept XR-PHEV, podobnie jak w modelu Outlander PHEV, może się automatycznie przełączyć w jeden z dwóch pozostałych trybów hybrydowych – szeregowy lub równoległy.

W podobny sposób, elektryczny tryb jazdy dostępny jest w trybie ładowania lub oszczędzania energii akumulatorów.

Ponadto Mitsubishi Concept XR-PHEV wyposażono w pokładowe gniazdo 100V AC, które może zapewnić moc 1500W. Oznacza to, iż korzystając jedynie z akumulatorów pojazdu można przez cały dzień zasilać wszystkie instalacje w przeciętnym gospodarstwie domowym. A jeśli dodatkowo akumulatory pojazdu doładowywane są przez silnik spalinowy, okres ten można wydłużyć od 10 dni.

Aktywne technologie bezpieczeństwa i ochrony
Mitsubishi Concept XR-PHEV oferuje dynamikę i zwinność, gwarantując największą przyjemność z jazdy...

Oznacza to jednak, że pojazd musi również zapewniać najwyższy poziom bezpieczeństwa, co umożliwia – między innymi – zaawansowany system bezpieczeństwa firmy MMC, który ma za zadanie wspomagać kierowcę w unikaniu kolizji i wypadków. Pojazd wyposażono również w supernowoczesny system komunikacji.

Oba systemy współpracują ze sobą minimalizując ryzyko kolizji, ostrzegając kierowcę o sytuacjach potencjalnie niebezpiecznych oraz aktywując systemy bezpieczeństwa czynnego, a tym samym pomagając kierującemu w prowadzeniu pojazdu. Pakiet systemów bezpieczeństwa obejmuje:

* system automatycznego hamowania zapobiegający potrąceniu pieszego (Pedestrian Collision Mitigating Auto-braking)
* system ostrzegania o obiektach znajdujących się za samochodem i w tzw. „martwym polu”* (Rearward Blind Spot Vehicle Warning System)
* system wspomagania bezpieczeństwa jazdy** (Driving Safety Support System)
* automatyczne światła drogowe (Auto Hi-beam)
* system zapobiegający  przypadkowej utracie kontroli*** (Unintentional Vehicle Move Off Control)
* system zapobiegania kolizjom czołowym (FCM)
* system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW)
* aktywny tempomat (ACC).

* System ten ostrzega kierowcę o pojazdach zbliżających się z tyłu. Ponadto system może również wykrywać pojazdy i obiekty podczas manewru cofania, np. na parkingu lub podczas wyjazdu z garażu.

** Promowany przez Komendę Główną Policji w Japonii system zwiększa bezpieczeństwo poprzez komunikację z innymi pojazdami oraz elementami infrastruktury drogowej, przekazując kierowcy informacje o ruchu drogowym, pojawieniu się pieszych, samochodów oraz rowerzystów na skrzyżowaniu i motywując go by zwolnił.

*** Gdy przednia kamera systemu zauważy obiekt tuż przed pojazdem, a czujniki wykryją błędne naciśnięcie pedału przyśpieszenia zamiast hamulca, system automatycznie ograniczy moc silnika, a tym samym możliwość ruszenia do przodu. Ponadto system zmotywuje kierowcę do bardziej ostrożnej jazdy.


  Podstawowe dane techniczne
   
Dł. x Szer. x Wys. 4370 / 1870 / 1570 mm
Liczba miejsc: 4
Wydajność paliwowa > 28 km/l (3,5 l./00 km)
Zasięg w trybie elektrycznym > 85 km
Silnik spalinowy

Typ: 1.1 MIVEC, rzędowy, trzycylindrowy, turbodoładowany, z układem bezpośredniego wtrysku paliwa
   
Moc maksymalna (znamionowa): 100 kW (136 KM)
   
Paliwo: Benzyna

Silnik elektryczny


Moc maksymalna: 120 kW (163 KM)

Akumulator

Pojemność: 14,0 kWh

Napęd: na jedną oś

Przełożenie napędu - przednia oś


 


  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się