Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) prezentuje trzy światowe premiery swoich samochodów koncepcyjnych na trwającym właśnie 43. Tokijskim Salonie Samochodowym 2013 *1. Nowy design trzech modeli wskazuje przyszły kierunek rozwoju japońskiego producenta i podkreśla typowe dla aut typu SUV poczucie bezpieczeństwa i funkcjonalność. Jednocześnie, projekt tych pojazdów odzwierciedla założenia opracowanej przez MMC strategii @earth TECHNOLOGY*2.
MITSUBISHI Concept GC-PHEV*3 jest dużym SUV-em nowej generacji ze stałym napędem na 4 koła. Samochód oparto na koncepcji przedniosilnikowego pojazdu, wyposażonego w system hybrydowego napędu elektrycznego z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów (PHEV). Doładowany trzylitrowy silnik spalinowy w układzie V6 MIVEC*4 sprzężono z ośmiobiegową przekładnią automatyczną i połączono z silnikiem elektrycznym wysokiej mocy zasilanym z akumulatorów elektrycznych dużej pojemności, uzyskując świetne własności jezdne w każdym terenie, które powinny być nieodłączną cechą prawdziwie uniwersalnego samochodu z segmentu SUV.
MITSUBISHI Concept XR-PHEV*5 jest kompaktowym SUV-em następnej generacji opracowanym z myślą o najwyższym poziomie przyjemności z jazdy. MITSUBISHI Concept XR-PHEV korzysta z koncepcji przedniosilnikowego, przednionapędowego samochodu wzbogaconego o system hybrydowy PHEV. Zastosowano w nim mały, doładowany silnik spalinowy MIVEC o pojemności skokowej 1,1 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz lekki, zwarty, silnik elektryczny wysokiej mocy i akumulator o dużej pojemności.
Obydwa samochody koncepcyjne oferują systemy hybrydowe z zewnętrznym ładowaniem akumulatorów PHEV optymalnie dobrane do swoich segmentów i specyficznych wymagań rynkowych.
MITSUBISHI Concept AR*6 jest przedstawicielem nowej generacji kompaktowych minivanów (MPV), łączącym zwrotność SUV-a z przestronnością minivana. Wykorzystuje on lekki system hybrydowy wspomagający niewielki, turbodoładowany silnik spalinowy MIVEC o pojemności 1,1 litra z wtryskiem bezpośrednim.
Wszystkie trzy samochody koncepcyjne wyposażone są w najnowszy pakiet technologii bezpieczeństwa czynnego MMC "e-Assist"*7 i zaawansowane technologie "Connected Car", które korzystają z systemów informatycznych najnowszej generacji. Możliwości realizowane dzięki tym technologiom obejmują system wykrywania zagrożeń, który uruchamia odpowiednie funkcje bezpieczeństwa oraz systemy wczesnego wykrywania awarii i uszkodzeń, które informują kierowcę o konieczności dokonania naprawy lub przeglądu.
Łącznie z trzema samochodami koncepcyjnymi, MMC prezentuje na swoim stoisku na Tokijskim Salonie Samochodowym 17 modeli (13 w dniach prasowych). Do samochodów koncepcyjnych dołączy rwysoki minisamochód kombi eK Space, który pojawi się w sprzedaży w Japonii na początku przyszłego roku, pokazane zostaną także samochody sportowe i niektóre modele z bieżącej oferty firmy MMC.
1: Więcej informacji na stronie http://www.tokyo-motorshow.com/en/ (język angielski).
2: @earth TECHNOLOGY obejmuje zestaw zaawansowanych technologii nowej generacji, zgodnych z regułami zasady odpowiedzialności za środowisko naturalne, przyjemności z jazdy, niezawodności i bezpieczeństwa.
3: Grand Cruiser: nazwa modelu nawiązuje do wizji imponująco szybkiej, ale ekologicznej jazdy przez rozległe pustkowia.
4: system zmiennych faz rozrządu „Mitsubishi Innovative Valve timing Electric Control”.
5: X(cross)over Runner. nazwa modelu nawiązuje do stylowych linii crossovera zapewniającego dynamiczną jazdę i zwrotność w ruchu miejskim.
6: Active Runabout. nazwa modelu nawiązuje do radości, jaką daje aktywne życie i związane z tym podróżowanie samochodem wraz z innymi osobami.
7: e-Assist: zestaw technologii bezpieczeństwa czynnego obejmujący ACC (tempomat adaptacyjny), FCM (system zapobiegania kolizjom), LDW (ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu). Termin “e-Assist” jest używany jedynie na rynku japońskim.
8: Grand Runner. nazwa modelu nawiązuje do wizji imponująco szybkiej jazdy przez rozległe pustkowia w zaawansowanym technicznie samochodzie
MITSUBISHI Concept GC-PHEV (światowa premiera)
MITSUBISHI Concept GC-PHEV jest dużym SUV-em nowej generacji ze stałym napędem 4WD, z silnikiem spalinowym umieszczonym z przodu, ale z hybrydowym układem napędowym posiadającym możliwość ładowania akumulatorów z zewnętrznego źródła (PHEV). Nazwa modelu GC pochodzi od Grand Cruiser i jak przystało na taką nazwę, system PHEV zapewnia wyjątkowe parametry środowiskowe bardzo dynamicznego samochodu. Jednocześnie opracowany przez MMC elektronicznie sterowany zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC (Super All Wheel Control) oparty o system napędu wszystkich kół, zapewnia wyjątkową sprawność w terenie, precyzję prowadzenia i stabilność pojazdu. Concept GC-PHEV został także wyposażony w szereg nowych rozwiązań, łącznie z nowatorskim systemem interfejsu rozszerzonej rzeczywistości szyby przedniej*9. Tak skonstruowany pojazd koncepcyjny jest wizją samochodu, który dysponując dużymi możliwościami może sprawnie służyć swoim pasażerom, zapewniając im komfort bezpiecznej podróży, a jednocześnie robić to z poszanowaniem środowiska naturalnego.
9: AR – Augmented Reality - rozszerzona rzeczywistość: obraz przekazywany w czasie rzeczywistym (na żywo), bezpośrednio lub pośrednio, będący widokiem realnego świata, którego elementy są wzmocnione (lub uzupełnione) przez informacje generowane komputerowo w postaci bodźców zmysłowych, takich jak dźwięk, wideo, grafika i dane GPS.
Konstrukcję MITSUBISHI Concept GC-PHEV wyróżnia przede wszystkim połączenie dostojnego nadwozia o imponującym wyglądzie z supernowoczesnym wnętrzem, zapewniającym zarówno uspokajające poczucie bezpieczeństwa, jak i przytulny komfort zapraszający do zajęcia miejsca w samochodzie. Stylizacja nadwozia łączy muskularne, odważnie ukształtowane powierzchnie z żywymi, ostrymi liniami, co tworzy bryłę nadwozia, która wydaje się być wykuta z jednego bloku materiału. Ze światłami do jazdy dziennej umieszczonymi wysoko, celem zapewnienia maksymalnej widoczności pojazdu i reflektorami zabudowanymi pod osłonami w zderzaku, pas przedni mocno i jednoznacznie wyraża charakter i wszechstronność pojazdu z segmentu SUV. Listwy wlotu powietrza o zmiennej geometrii zwiększają sprawność chłodzenia silnika. W projekcie nadwozia w wielu miejscach wykorzystano kombinację cech zwiększających sprawność aerodynamiczną pojazdu. Stapiając się z szerokim zderzakiem, duże drzwi przestrzeni bagażowej przyjemnie łączą świeży wygląd z wysoką funkcjonalnością, a widoczność do tyłu została zwiększona poprzez użycie dodatkowego dolnego okienka.
Drzwi bez rozdzielającego je słupka B zapewniają łatwy dostęp do przestronnego wnętrza. Biegnący przez całą szerokość górnej części tablicy rozdzielczej wielofunkcyjny wyświetlacz po bokach wizualnie wtapia się w tapicerkę drzwi, a od góry komponuje się funkcjonalnie z przednią szybą samochodu Concept GC-PHEV, która wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości. Po raz pierwszy w pojazdach MMC w Concept GC-PHEV zastosowano dużych rozmiarów ekran dotykowy przypominający tak zwany stół taktyczny*10 i umieszczono go w centrum kabiny. Projektując wnętrze starano się wyznaczyć nowy kierunek, który pozwoli wszystkim pasażerom na dostęp do niezwykłej, zaawansowanej przestrzeni informacyjnej.
10: Dużych rozmiarów ekran pozwalający pasażerom na zbieranie informacji i tworzenie własnych map lub planów podróży, a także na dzielenie się najróżniejszymi informacjami z innymi pasażerami.
Nowy system napędu PHEV umieszczony z przodu
Maksymalizacja osiągów silników spalinowego i elektrycznego
Mitsubishi Concept GC-PHEV wykorzystuje system PHEV zapewniający solidne, wysokie osiągi, które spełniają oczekiwania klientów szukających w pełni wyposażonego, maksymalnie wszechstronnego samochodu SUV. Układ napędowy PHEV składa się z doładowanego silnika spalinowego V6 o pojemności 3 litrów, z systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC, za którym znajduje się sprzęgło, silnik elektryczny dużej mocy i ośmiobiegowa przekładnia automatyczna, natomiast akumulator o dużej pojemności zainstalowano z tyłu pod podłogą przestrzeni bagażowej. System automatycznie przełącza pracę PHEV między napędem całkowicie elektrycznym i elektrycznym napędem hybrydowym, w zależności od warunków jazdy, poziomu naładowania akumulatorów i niektórych innych czynników. Cechą nowego systemu PHEV opracowanego przez MMC jest to, że w trybie napędu elektrycznego przekładnia umożliwia optymalizację sprawności pracy silnika elektrycznego przy dowolnej prędkości jazdy. W trybie pracy hybrydowej, ośmiostopniowa przekładnia automatyczna przekazuje moc z silnika spalinowego, a silnik elektryczny dużej mocy włącza się do działania w razie potrzeby, zapewniając dodatkową moc. Dostarczając solidnej mocy i dysponując jeszcze jej sporym zapasem, system PHEV sprawia, że jazda za kierownicą Concept GC-PHEV daje poczucie pewności i satysfakcji oraz ułatwia pokonywanie samochodem dróg o złej nawierzchni, a holowanie przyczepy staje się łatwiejsze, niż zwykle. Układ napędowy zapewnia także doskonałą dynamikę i płynne przyspieszenia, wszystko to w ciszy charakteryzującej samochody luksusowe. Takie zalety będące naturalnymi cechami systemu PHEV wznoszą przyjemność z jazdy na zupełnie nowy poziom.
Inną atrakcyjną cechą systemu PHEV jest możliwość wykorzystania akumulatorów o dużej pojemności jako zewnętrznego źródła zasilania odbiorników elektrycznych. Zainstalowane w samochodzie gniazdko 100V prądu zmiennego (standard w Japonii) może dostarczać mocy do 1500 watów, co z powodzeniem wystarczy do zasilania urządzeń na kempingu, a także pozwala zapewnić awaryjne zasilanie dla urządzeń domowych. W ten sposób można dostarczyć tylko z samochodowych akumulatorów energię w ilości zużywanej przez statystyczne gospodarstwo domowe w ciągu doby, a jeśli byłoby to konieczne, ładując akumulatory za pomocą silnika spalinowego, można zaspokajać zapotrzebowanie domu na energię elektryczną nawet przez 13 dni.
Zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC
Precyzyjna kontrola momentu napędowego i hamującego na każdym z kół
Opracowany przez MMC zawansowany technicznie, zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC, działający głównie poprzez kontrolowanie rozkładu momentu napędowego i hamującego dla każdego koła, został zoptymalizowany dla samochodu Concept GC-PHEV, by dokładnie odczytywać intencje kierowcy i zapewniać samochodowi imponującą stabilność jazdy. S-AWC jest oparty na systemie stałego napędu 4WD z elektronicznie sterowanymi mechanizmami różnicowymi o ograniczonym poślizgu (LSD) osi przedniej i centralnym. Wersja systemu zastosowana w Concept GC-PHEV otrzymała także elektrycznie sterowany aktywny system kontroli znoszenia E-AYC (Electric-Active Yaw Control), który wykorzystuje moment obrotowy silnika elektrycznego do precyzyjnego sterowania podziałem momentu obrotowego pomiędzy tylne koła, co zapewnia doskonałą stabilność pojazdu. W zależności od stanu nawierzchni drogi i ustawionego trybu jazdy, S-AWC współpracuje z systemem PHEV, pomagając kierowcy w utrzymaniu wybranego toru jazdy na zakrętach, a także podwyższając niezwykle skutecznie możliwości samochodu w czasie jazdy terenowej. Ogólnie rzecz biorąc, S-AWC rozszerza granice bezpieczeństwa, służąc dobrze bezstresowej i wygodnej podróży.
Opracowana przez MMC technologia Connected Car
Dla bezpieczeństwa i spokoju podróżujących
MITSUBISHI Concept GC-PHEV jest wyposażony w zaawansowaną technologię "Connected Car" wykorzystującą systemy informatyczne nowej generacji. Technologia ta ma przynieść znaczące zmiany sposobu spędzania czasu w naszych samochodach. Podłączony do sieci informacji o pojeździe, system "Connected Car" ma w każdej chwili dane o aktualnym stanie samochodu i łącząc je z danymi o ruchu drogowym w najbliższej okolicy, o światłach na skrzyżowaniach i z innymi dostępnymi danymi podpowiada kierowcy, jak prowadzić samochód w najbardziej ekonomiczny sposób. W skład systemu wchodzą również podsystemy wczesnego wykrywania awarii i uszkodzeń, które informują kierowcę o konieczności dokonania naprawy lub przeglądu, a także funkcja raportowania przewidywanych obrażeń doznanych w wypadku drogowym, która może nawiązać łączność z japońskim systemem Help Net, służbami ratowniczymi i służbami technicznymi. Technologia "Connected Car" pomaga kierowcy i pasażerom samochodu spędzać w nim czas w poczuciu bezpieczeństwa, w wygodzie i komforcie. Przewidując kolejne możliwości, jakie niesie rozwój technologii "Connected Car", Concept GC-PHEV jest wyposażony w kilka nowych interfejsów. Należy do nich przednia szyba AR, która wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości, jak również duży wyświetlacz dotykowy (stół taktyczny) znajdujący się w centralnej części pojazdu pomiędzy siedzeniami.
Idea technologii Connected Car
Szyba z technologią rozszerzonej rzeczywistości utrzymuje wzrok kierowcy na drodze
Szyba przednia AR wykorzystuje technologię rozszerzonej rzeczywistości do wyświetlania informacji potrzebnych kierowcy w czasie jazdy. Poprzez wyświetlanie informacji w polu widzenia kierowcy, szyba przednia AR pozwala na ocenę parametrów samochodu bez odrywania wzroku od drogi. Informacje wyświetlane na szybie obejmują wskazówki z systemu nawigacji satelitarnej, informacje o odległości do poprzedzającego pojazdu z systemu aktywnego bezpieczeństwa, a także sygnalizację opuszczania wybranego pasa ruchu. Na szybie AR będą też wyświetlane ostrzeżenia systemu komunikującego się z innymi użytkownikami drogi (pojazdami i pieszymi) znajdującymi się w pobliżu, co pozwala udzielać kierowcy wskazówek i ostrzegać go o pojazdach lub pieszych znajdujących się potencjalnie w jego martwym polu widzenia lub mogących pojawić się przed samochodem na skrzyżowaniu. System ten wspomaga kierowcę w podejmowaniu decyzji w ułamku sekundy i pozwala na bardziej bezpieczną jazdę.
Stół taktyczny zbiera i łączy informacje, pozwala tworzyć, dzielić się i bawić
Położony w centrum kabiny dotykowy ekran jest nowym rodzajem narzędzia, które wykorzystuje technologię „Connected Car”, przesuwając granice dostępnej pasażerom rozrywki, zabawy i przyjemności w nieznane wcześniej rejony. Nie jest to jednokierunkowa ulica, którą informacja płynie jedynie do użytkownika. Stół taktyczny generuje nowy styl życia w samochodzie, pozwalając pasażerom na korzystanie ze swoich smartfonów do zbierania informacji na temat podróży, tworzenie oryginalnych map lub planów podróży, jak również dzielenie się informacjami za pomocą pokładowych komunikatorów. Pozwalając na bezprecedensowy i innowacyjny sposób wymiany informacji, stół taktyczny poszerza granice rozrywki dostępnej w samochodzie.
e-Assist – technologia bezpieczeństwa czynnego nowej generacji chroni ze wszystkich stron
Concept GC-PHEV korzysta z systemu bezpieczeństwa czynnego e-Assist*11, który współpracując z systemami łączności samochodu zapewnia wyższy poziom ochrony pasażerów pojazdu, dzięki wspomaganiu kierowcy w wykrywaniu obiektów znajdujących się przed pojazdem, jak i z tyłu, w martwym polu widoczności. Concept GC-PHEV jest wyposażony w kooperacyjny tempomat adaptacyjny (CACC) wraz z układem utrzymania pasa ruchu, co zapewnia informację wizualną i wsparcie na autostradach i głównych drogach wielopasmowych, dzieląc się informacjami o przyspieszaniu i hamowaniu z innymi pojazdami, korzystając z komunikacji „pojazd z pojazdem” oraz „pojazd z infrastrukturą”, co pozwala na dokładniejszą kontrolę dystansu do poprzedzającego samochodu, na sugerowanie kierowcy sposobów bardziej ekonomicznej jazdy, a także pozwalając w większej skali na upłynnienie ruchu drogowego. Funkcja wspomagająca utrzymanie samochodu na wybranym pasie ruchu pozwala zapobiec niepożądanemu zjeżdżaniu z tego pasa z powodu zmęczenia lub nieuwagi kierowcy. System posiada też możliwość rozpoznawania znaków drogowych, wykorzystując do tego kamerę umieszczoną w samochodzie i informuje kierowcę o odczytanych znakach, a w sytuacjach awaryjnych uruchamia także ogranicznik prędkości obrotowej silnika. System adaptacyjnych reflektorów także korzysta z kamery w celu wykrywania położenia pojazdów lub pieszych, gdy włączone są światła drogowe i tak steruje ich strumieniem, by zapobiec oślepianiu innych użytkowników drogi.
11: termin “e-Assist” używany jest tylko na rynku japońskim
By móc wykrywać obiekty we wszystkich kierunkach, system e-Assist wykorzystuje osiem kamer termowizyjnych - dwie umieszczone w górnej części przedniej szyby, po jednej w każdym słupku A, po jednej za oknem tylnych drzwi z obu stron i po jednej z każdej strony w górnej części drzwi bagażnika. Pozwala to na efektywne skanowanie najbliższej okolicy samochodu. Przetwarzanie obrazu wysokiej rozdzielczości umożliwia systemowi natychmiastowe i precyzyjne wykrywanie czynników ryzyka znajdujących się w pobliżu pojazdu. System wykorzystuje również nocne widzenie o kącie 360 stopni do natychmiastowego ostrzegania kierowcy o zbliżaniu się przeszkód i innych pojazdów.
System czynnego bezpieczeństwa Mitsubishi e-Assist posiada wiele dodatkowych funkcji, a wśród nich:
- Automatyczne hamowanie łagodzące kolizję z pieszym: system oparty na radarze i kamerze wykrywa pojawienie się pieszego przed samochodem w nocy lub w innych warunkach ograniczonej widoczności i powiadamia kierowcę o tej sytuacji. W razie potrzeby system automatycznie uruchomi hamowanie, by uniknąć kolizji lub by złagodzić jej skutki.
- Ostrzeganie o obiektach za samochodem: system ten pomaga unikać kolizji, ostrzegając kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu. System ten działa również wykrywając i ostrzegając kierowcę o obecności pojazdów lub innych obiektów za pojazdem podczas cofania, parkowania lub wyjeżdżania z garażu.
- System wspomagania bezpiecznej jazdy (DSSS): Concept GC-PHEV jest również wyposażony w system DSSS promowany przez Narodową Agencję Policji w Japonii. Podwyższa on bezpieczeństwo poprzez wykorzystanie komunikacji z pojazdami i infrastrukturą drogową do informowania kierowcy o statusie sygnalizacji świetlnej na najbliższym skrzyżowaniu, jak również o zbliżaniu się pieszych, samochodów i rowerzystów do skrzyżowania i sugerując kierowcy odpowiednio wolniejszą jazdę.
- Zapobieganie przypadkowej utracie kontroli: gdy kamera zamontowana z przodu wykryje pojawienie się dowolnej przeszkody bezpośrednio przed pojazdem i jednocześnie czujniki wykryją błędne użycie pedału przyspieszenia zamiast pedału hamulca, układ zadziała tak, aby ograniczyć moc silnika i ograniczać ruch pojazdu do przodu. System przypomina również kierowcy o potrzebie zachowania większej ostrożności.
- Monitorowanie kierowcy: system wykorzystuje kamerę na podczerwień zainstalowaną przed kierowcą, jak również czujniki w układzie kierowniczym oraz w siedzeniu kierowcy, monitorując mrugnięcia oczu i zmiany postawy i na tej podstawie oceniając poziom czujności kierowcy. Jeśli system wykryje nieprawidłowości w zachowaniu kierowcy, na przykład gdy samochód zaczyna jechać wężykiem, natychmiast ostrzega kierowcę i wzywa do zatrzymania samochodu i odpoczynku. System informuje również kierowcę, gdy stwierdzi spadek koncentracji lub gdy kierowca utrzymuje wzrok z dala od drogi przed pojazdem.
Zwinny i wygodny kompaktowy SUV otwiera drzwi do nowego wymiaru przyjemności z jazdy
MITSUBISHI Concept XR-PHEV jest kompaktowym SUV-em następnej generacji, stworzonym zgodnie z koncepcją przedniosilnikowego, przednionapędowego samochodu wzbogaconego o system hybrydowy PHEV. Jego nazwa XR wywodzi się z połączenia angielskich słów cross (przejechać, przekroczyć) symbolizowanego literą X, over (nad) oraz Runner (biegacz). Projekt łączy funkcjonalność SUV-a z liniami nadwozia sportowego coupe. System PHEV wybiera automatycznie tryb jazdy optymalny w danych warunkach, co przynosi wyraźne obniżenie zużycia paliwa i zwiększenie zasięgu samochodu. Concept XR-PHEV zapewnia również świetne osiągi, zwinność i komfort. Inspiracją dla twórców samochodu była sylwetka biegacza czekającego w blokach na sygnał do startu. Z kokpitem zorientowanym na kierowcę, Concept XR-PHEV jest wymownym potwierdzeniem jednego z podstawowych dogmatów MMC - czystej przyjemności z jazdy. Samochód wykorzystuje również technologie łączności „Connected Car”, które wspomagają kierowcę w roli najważniejszego gracza w pojeździe, zwiększa również bezpieczeństwo i zapewnia spokojną podróż pasażerom.
Projektanci Mitsubishi Concept XR-PHEV inspirowali się dynamiczną sylwetką biegacza. Dynamizm i energię sprintera startującego właśnie z bloków, jeszcze wygiętego w pasie, oddano w postaci klinowo biegnących linii i smukłej sylwetki przodu pojazdu. Muskularne, „napięte” błotniki osłaniające wyjątkowo duże opony, stosunkowo mały prześwit, pochylenie do przodu sylwetki poprzez lekko uniesiony tył nadwozia, dają przedsmak kuszącej zwinności i wszechstronności samochodu. Przedni pas z punktem centralnym w postaci firmowego znaku - Trzech Diamentów - zapowiada pełnego dynamicznej energii i funkcjonalnego SUV-a o imponującej sylwetce. Ramka wlotu powietrza zaczyna się pod kloszami adaptacyjnych reflektorów i elastycznie wkomponowuje się w nadwozie. Concept XR-PHEV wykorzystuje panele słoneczne zamontowane w dachu, które służą do ładowania akumulatora osprzętu, samochód posiada także spojler na tylnej krawędzi dachu, którego położenie może być dostosowywane do różnych warunków jazdy.
Concept XR-PHEV oferuje zorientowany na kierowcę kokpit zaprojektowany tak, by kojarzyć się ze sportową jazdą. Kubełkowy fotel kierowcy zapewnia właściwą pozycję i solidne podparcie boczne, umożliwiając kierowcy pewne i precyzyjne prowadzenie samochodu. Fotel ten otrzymał wykończenie w kolorze czerwonym, nawiązującym do koloru nadwozia i akcentów we wnętrzu, oddając kierowcy jego własne "krzesło reżysera", różniące się wyraźnie od pozostałych trzech foteli. Prędkościomierz, obrotomierz i inne wskazania wyświetlane na desce rozdzielczej zostały tak pomyślane i zaprojektowane, by kierowca natychmiast mógł dostrzec zmiany i skoncentrować się na prowadzeniu samochodu.
Nowy system PHEV w układzie “wszystko z przodu” wyznacza nowe granice ekonomii spalania i osiągów
Concept XR-PHEV korzysta z lekkiego i efektywnego układu napędowego z silnikiem przodu i przednim napędem oraz układem hybrydowym PHEV wywodzącym się ze sprawdzonego już systemu hybrydowego stosowanego w układzie napędowym modelu Outlander PHEV. Na układ napędowy składa się trzycylindrowy, rzędowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,1 litra z układem zmiennych faz rozrządu MIVEC; lekki i zwarty w budowie silnik elektryczny o wysokiej wydajności, wysokonapięciowa przetwornica, która podnosi napięcie do 700V oraz akumulator dużej pojemności umieszczony pod podłogą kabiny. Wysokonapięciowa przetwornica zwiększa sprawność silnika elektrycznego i generatora prądu. Wybór systemu PHEV w układzie „wszystko z przodu”, bez silnika elektrycznego z tyłu, zmniejsza masę, jak również straty tarcia, czym przyczynia się do podwyższenia sprawności zarówno przy napędzie hybrydowym, jak i elektrycznym.
System PHEV skonfigurowano tak, że napęd całkowicie elektryczny jest trybem standardowym, nie mniej PHEV automatycznie wybiera jeden z trzech trybów jazdy - elektryczny, hybrydowy szeregowy lub hybrydowy równoległy – zależnie od warunków jazdy i poziomu naładowania akumulatora. Dodatkowo napęd całkowicie elektryczny jest możliwy poprzez wykorzystanie trybu ładowania akumulatora lub trybu oszczędzania energii elektrycznej. Concept XR-PHEV jest wyposażony w gniazdo 100V prądu zmiennego (standardowe napięcie w Japonii), co umożliwia mu zasilanie zewnętrznych odbiorników elektrycznych o mocy nawet do 1500W. System może dostarczyć wystarczająco dużo energii do zasilania urządzeń domowych przez cały dzień z użyciem jedynie akumulatora trakcyjnego i może zasilać urządzenia domowe maksymalnie przez 10 dni, gdy silnik spalinowy jest używany do ładowania akumulatora.
System bezpieczeństwa czynnego e-Assist kluczem do przyjemności z jazdy
Concept XR-PHEV został opracowany z myślą o dynamice i zwinności samochodu, których wyznacznikiem ma być "przyjemności z jazdy". Taka "przyjemność z jazdy" obejmuje również uspokajające poczucie bezpieczeństwa w samochodzie. Nad bezpieczeństwem czuwa opracowany przez MMC system bezpieczeństwa czynnego e-Assist, który pomaga kierowcy w unikaniu wypadków i kolizji, służąc także dostępnymi w samochodzie zaawansowanymi rozwiązaniami z pakietu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Te dwa systemy współpracują w celu przewidywania i ostrzegania kierowcy o niebezpiecznych sytuacjach, pozwalając także na szybkie i precyzyjne aktywowanie funkcji, tym samym wspierając bezpieczną jazdę.
Najważniejsze funkcje systemu e-Assist:
• System zapobiegania kolizjom z pieszym
• Ostrzeganie o obiektach znajdujących się za samochodem
• System wspomagania bezpiecznej jazdy (DSSS)
• Automatyczna kontrola świateł drogowych
• Zapobieganie przypadkowej utracie kontroli
• System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM)
• Ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu (LDW)
• Tempomat adaptacyjny (ACC)
Dane techniczne MITSUBISHI Concept XR-PHEV (wartości docelowe)
Długość / szerokość / wysokość (mm): 4370 / 1870 / 1570
Liczba miejsc: 4
Zużycie paliwa w trybie hybrydowym (l/100km): poniżej 3,6
Zasięg przy zasilaniu akumulatorowym (km): powyżej 85
Silnik spalinowy - opis: benzynowy, trzycylindrowy rzędowy, 1,1 l z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowany, zmienne fazy rozrządu MIVEC
Moc maksymalna (kW) 100 (136 KM)
Paliwo: benzyna
Silnik elektryczny Moc maksymalna (kW):120 (163 KM)
Akumulatory Pojemność (kWh): 14,0
Przeniesienie napędu: na koła przednie (2WD)
Przekładnia: w mechanizmie różnicowym
MITSUBISHI Concept AR (światowa premiera)
Nowa przymiarka do kompaktowego minivana dla ludzi aktywnych
Elastyczny układ siedzeń zachęca pasażerów do interakcji
MITSUBISHI Concept AR jest kompaktowym uniwersalnym minivanem (MPV), który zapewnia sprawność poruszania się typową dla samochodów SUV. Niskie zużycie paliwa osiągnięto dzięki konsekwentnej realizacji programu redukcji masy obejmującego silnik i cały system hybrydowy, jak również nadwozie, wykończenie i wyposażenie wnętrza. Dzięki temu wzrosły również osiągi samochodu, podwyższając zadowolenie kierowcy i komfort prowadzenia samochodu. Nazwa modelu AR wywodzi się z gry angielskich słów Active Runabout, sugerujących samochód, w którym i wokół którego toczy się aktywne, radosne życie wielu osób. Zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz samochodu zadbano o świeże i czyste formy, z liniami kabiny tworzącymi miękką, zaokrągloną przestrzeń wnętrza, otoczoną łagodnym wykończeniem, w której można pomieścić sześć osób w komfortowych warunkach, mimo kompaktowych wymiarów samochodu. Zastosowanie funkcji wykorzystujących zaawansowane technologie informatyczne i wprowadzenie unikatowych sposobów rozmieszczenia foteli pozwala wszystkim użytkownikom razem lub osobno cieszyć się atmosferą wnętrza, co sprawia, że samochód podsuwa nowy pomysł na spędzanie czasu w podróży.
Innowacyjny i nieskrępowany projekt samochodu MPV
Wygląd zewnętrzny Mitsubishi Concept AR opracowano tak, by zachować wszystkie zalety pojazdów MPV oraz SUV jednocześnie. Przy kompaktowych wymiarach nadwozia, stosunkowo duży rozstaw osi zapewnia rozmiary kabiny dającej poczucie otwartości i przestrzeni. Efekt ten jest wzmacniany przez krystalicznie oświetlony dach podkreślający atmosferę przyjemnego i wygodnego wnętrza samochodu MPV. Koła o dużej średnicy podnoszą nadwozie, a wyraźnie zaznaczone osłony podwozia są wizualnym wyrazem zwrotności, stabilności i solidności samochodu SUV. Inne elementy stylizacji Concept AR wyróżniają samochód i podkreślają świeżość całego projektu. Uwagę zwraca przód samochodu z wyrazistym firmowym znakiem w postaci Trzech Diamentów, z kolei z tyłu samochód otrzymał charakterystyczne wyloty powietrza w tylnych słupkach, służące zmniejszeniu oporu aerodynamicznego.
Concept AR proponuje nowe formy spędzania czasu w samochodzie
Wnętrze Mitsubishi Concept AR łagodnie otacza pasażerów swoją prostą, delikatną stylizacją pozbawioną nieistotnych funkcji. Wyróżniająca się miękkimi, zaokrąglonymi liniami przestronna kabina, oferuje trzy elastyczne sposoby rozstawienia foteli - od wersji z dużą ilością miejsca dla sześciu osób, poprzez układ dla czterech osób i sporej ilości bagażu, po konfigurację wspólnej przestrzeni między 2 i 3 rzędem foteli odwróconych frontem do siebie. Kabina posiada również delikatnie zaokrąglony kryształowo podświetlony dach, z panelem centralnym, którego oświetlenie pośrednie miękko rozświetla wnętrze i akcentuje wysoką jakość przestrzeni pasażerskiej. Przyjemny spokój wnętrza wzmocniono przez delikatny szum wiatru i inne przyjemne dźwięki płynące ze szczelin w bocznych elementach wykończenia wnętrza. Z łatwo wyjmowanymi uchwytami na kubki i interfejsem przypominającym tablet, ten przyszłościowy projekt wnętrza łączy większą wygodę z komfortem.
Lekki system hybrydowy
Ekologia, cisza i moc
Concept AR napędzany jest przez lekki system hybrydowy z napędem pasowym rozrusznika-alternatora (BSG). System składa się z rzędowego, trzycylindrowego, turbodoładowanego silnika benzynowego o pojemności 1,1 litra, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC, który współpracuje z systemem BSG małej mocy. W fazie projektowania Concept AR został poddany konsekwentnie realizowanemu programowi redukcji masy ukierunkowanemu na silnik i cały system hybrydowy, z szerszym zastosowaniem blach stalowych o wysokiej wytrzymałości i lekkich materiałów konstrukcyjnych w istotnych elementach pojazdu. Zmniejszanie masy rozciągnięto na projekt deski rozdzielczej pozbawiony zbędnych ozdobników, siedzenia, a nawet na wybór materiałów tapicerskich. Wynikiem tego jest znaczne zmniejszenie zużycia paliwa oraz bardziej płynna i komfortowa jazda. Litowo-jonowy akumulator o napięciu 48V umieszczony z tyłu współpracuje z chłodzoną powietrzem przetwornicą prądu stałego (DC-DC), celem natychmiastowego ponownego uruchamiania silnika po wyłączeniu go na biegu jałowym i dostarczenia dodatkowego momentu obrotowego wspomagającego silnik podczas przyspieszania. Silnik elektryczny jest używany do odzyskiwania energii kinetycznej podczas hamowania regeneracyjnego i do napędzania sprężarki klimatyzatora, gdy silnik spalinowy nie pracuje, co przyczynia się do jeszcze większej oszczędności paliwa i jednocześnie pozwala na zapewnienie osobom podróżującym samochodem poczucia satysfakcji z jazdy.
Technologia “Connected Car”
Więcej zabawy dla wszystkich
Concept AR korzysta z technologii informatycznych oraz elastycznego układu foteli samochodu, by umożliwić pasażerom interakcję na kilka nowych sposobów. Na przykład czworo pasażerów siedzących naprzeciwko siebie w 2 i 3 rzędzie foteli może cieszyć się przestrzenią i korzystać z konsoli środkowej do zabawy przy planowaniu trasy podróży. Jeden z pasażerów może też wyjąć interfejs przypominający tablet z kieszeni umieszczonej z boku kabiny i połączyć się ze światem zewnętrznym za pośrednictwem Internetu lub sprawdzić swoją skrzynkę email, czy konta na portalach społecznościowych. Tak więc spędzając czas z przyjaciółmi, czy też zajmując się własnymi sprawami, mamy do dyspozycji nowe, mocniejsze narzędzia współczesnej techniki i informatyki, które pomagają poszerzyć granice zabawy w sposób niedostępny dotychczas w pojazdach, zapewniając jednocześnie poszanowanie przestrzeni prywatnej każdego z pasażerów, zarówno w sensie wirtualnym, jak i dosłownym. W ten sposób technologia „Connected Car” wnosi nową wartość dodaną do wnętrza samochodu MPV.
System bezpieczeństwa czynnego e-Assist
Wsparcie dla kierowcy
Concept AR został wyposażony w opracowany przez MMC system bezpieczeństwa czynnego e-Assist oraz system pokładowych układów informacyjno-komunikacyjnych. Współpraca tych systemów pozwala przewidywać i ostrzegać kierowcę o potencjalnych niebezpieczeństwach i szybko oraz precyzyjnie uruchamiać funkcje systemów bezpieczeństwa czynnego. Najważniejsze funkcje systemu e-Assist:
• Ostrzeganie o obiektach znajdujących się za samochodem
• System wspomagania bezpiecznej jazdy (DSSS)
• Automatyczna kontrola świateł drogowych
• Zapobieganie przypadkowej utracie kontroli
• System zapobiegania kolizjom czołowym (FCM)
• Ostrzeganie o opuszczaniu pasa ruchu (LDW)
• Tempomat adaptacyjny (ACC)
Dane techniczne MITSUBISHI Concept AR
Długość / szerokość / wysokość (mm): 4350 / 1780 / 1690
Liczba miejsc: 6
Zużycie paliwa w trybie hybrydowym (l/100km): poniżej 4,2
Silnik spalinowy - opis:benzynowy, trzycylindrowy rzędowy, 1,1 l z bezpośrednim wtryskiem, turbodoładowany, zmienne fazy rozrządu MIVEC
Moc maksymalna (kW) 100 (140 KM)
Paliwo: benzyna
System BSG
Moc maksymalna (kW): 10 (48V) (14 KM)
Akumulator Pojemność (kWh): 0,25 (48V)
Przeniesienie napędu: na koła przednie (2WD)
Przekładnia: CVT z przekładnią pomocniczą
Pojemny mikrovan eK Space
Nowe kombi o bardzo wysokim nadwoziu
Mitsubishi eK Space jest kolejnym minisamochodem MMC z serii eK, po eK Wagon oraz eK Custom. Ten bardzo wysoki, przestronny, jednobryłowy minisamochód kombi (o kształtach minivana) pojawi się na japońskim rynku na początku przyszłego roku. Nazwa modelu EK Space wynika z faktu, że został on wymyślony i zaprojektowany z zachowaniem wszystkich zalet doskonałej koncepcji samochodów klasy Kei (minisamochodów), ale oferując wszystkim pasażerom bardziej przestronne i komfortowe wnętrze. Modele EK Space dostępne będą w wersjach standardowej oraz Custom, przy czym obie wersje oferują podwyższony poziom komfortu i wygody dla rodzin podróżujących z dziećmi.
Maksimum przestrzeni w minisamochodzie
Pojemne i komfortowe wnętrze
Mitsubishi eK Space oferuje jedno z najbardziej wygodnych i pojemnych wnętrz w swojej klasie, co osiągnięto dzięki maksymalnemu wykorzystaniu ograniczonych wymiarów minisamochodu osobowego. Dużo miejsca nad głowami, panoramiczna szyba przednia i z rozmachem zaprojektowana deska rozdzielcza tworzą zaskakująco otwarte i przestronne wnętrze przedniej części samochodu. Przednią szybę i okna przednich drzwi wykonano ze szkła pokrytego warstwą wydajnie absorbującą promieniowanie ultrafioletowe, która eliminuje 99% tego promieniowania.
Tylna część kabiny oferuje wysokość wnętrza, które pozwala rodzicom zmienić ubranie dziecka stojącego na tylnym siedzeniu, a także miejsce na nogi, które umożliwia dorosłym wygodne siedzenie. Dla zwiększenia komfortu tylna część kabiny otrzymała wymuszoną cyrkulację powietrza zapewniającą jego szybszy obieg, co jest pierwszym zastosowaniem takiego rozwiązania w minisamochodzie. Gwarantuje to, że schłodzone powietrze z przednich nawiewów klimatyzacji dotrze do pasażerów tylnego siedzenia, zapewniając im efekt miłego chłodu w czasie letnich upałów. Wbudowane w tapicerkę tylnych drzwi rolety przeciwsłoneczne zapewniają cień pasażerom tylnego siedzenia i mogą być wygodnie zwijane, gdy nie są potrzebne. Te wszystkie cechy zapewniają przestronne i komfortowe miejsca w kabinie dla osób podróżujących na przednich i tylnych siedzeniach.
Przesuwane elektrycznie tylne drzwi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie
Mitsubishi eK Space zapewnia wygodę jeszcze przed rozpoczęciem jazdy
eK Space został wyposażony w bezpieczne, przesuwane tylne drzwi, uruchamiane jednym naciśnięciem przycisku, które mogą być używane bez konieczności zwracania uwagi na stojące obok samochody lub na ściany garażu, gdy samochód jest zaparkowany w ciasnej przestrzeni. Wszystkie wersje wykończenia są standardowo wyposażone w centralny, bezkluczykowy zamek i jeśli tylko kierowca ma pilot w kieszeni lub torebce, nawet z rękami pełnymi zakupów będzie mógł uruchomić otwieranie przesuwanych drzwi automatycznie po naciśnięciu włącznika drzwiowego. Tylne drzwi mogą być zdalnie otwierane przez naciśnięcie przycisku na pilocie lub przez kierowcę korzystającego z przełącznika w kabinie. Drzwi oferują funkcję chroniącą przed przytrzaśnięciem, co zwiększa bezpieczeństwo i ochroni szczególnie przed skutkami nieoczekiwanego zachowania dzieci.
Panoramiczna szyba i zastosowanie cienkich słupków A zapewniają doskonałą widoczność do przodu i na boki. Mitsubishi eK Space dysponuje jednym z najmniejszych promieni zawracania w swojej klasie, jego ostre kształty ułatwiają kierowcy wyczucie położenia pojazdu w odniesieniu do okolicznych obiektów, a dodatkowo samochód jest wyposażony w kamerę cofania i monitor, co pomaga kierowcy podczas garażowania i parkowania samochodu. Wraz z opcjonalnym systemem obserwacji obiektów dookoła pojazdu Multi-Around Monitor Rearview Mirror, cechy te czynią samochód bardzo łatwym do manewrowania i prowadzenia. Ponadto przestrzeń nad głowami, zoptymalizowana wysokość siedzisk foteli, szeroki kąt otwarcia drzwi i dużo miejsca na nogi ułatwiają wsiadanie i wysiadanie z samochodu.
Więcej satysfakcji z jazdy dzięki eleganckiej stylizacji
i niezrównanemu wyglądowi samochodu klasy premium
Z zewnątrz Mitsubishi eK Space prezentuje elegancką i prostą formę skomponowaną z następujących głównych elementów stylizacyjnych: szerokiego przedniego wlotu powietrza rozprowadzonego od umieszczonych centralnie firmowych Trzech Diamentów, dużej powierzchni przeszklonej rozciągającej się od przodu do tyłu nadwozia, wyrazistych przetłoczeń biegnących od reflektorów ku tyłowi, nadających władczego wyglądu przedniej części samochodu; masywnej linii charakterystycznej akcentującej profil boczny oraz napiętych, przestrzennych powierzchni nadwozia. Umieszczenie linii przełamania boku nadwozia wyraźnie poniżej bocznych okien zapewnia doskonałe pole widzenia, a także podkreśla otwarty i przestronny wygląd kabiny. Rozszerzony u dołu tylny zderzak dodaje optycznie stabilności tylnej części nadwozia, a jednocześnie przyczynia się do zmniejszenia oporu aerodynamicznego.
Mitsubishi eK Space Custom otrzymało mocniej zarysowany przedni zderzak z bocznymi wlotami powietrza, które dodają sylwetce samochodu dynamiki i stabilności. Połączenie chromowanej kratki wlotu powietrza o pionowych listwach z ostrymi stylistycznie reflektorami sprawia, że wygląd samochodu jest bardziej zdecydowany i wyróżniający go na drodze, podkreślając także bardziej elegancki charakter tej wersji samochodu.
Deskę rozdzielczą Mitsubishi eK Space z miękkim wykończeniem, zaprojektowano tak, by tworzyła wrażenie ciągłości i wraz z boczkami drzwi „owijała” się wokół kierowcy i pasażera, stanowiąc dla nich ochronę. W centralnej części deski rozdzielczej użyto błyszczącej czerni fortepianowej, w której wykończono panel środkowy, a efekt wzmocniono czarnym przeszyciem i poziomym czarnym wzorem na tapicerce foteli, zapewniając w ten sposób niespotykany w tej klasie wygląd odpowiadający wyjątkowo wysokiej jakości wykończenia wnętrza. Mitsubishi eK Space otrzymało eleganckie i wyrafinowane wykończenie wnętrza w kolorze kości słoniowej i czerni, podczas gdy eK Custom ma bardziej sportowe i ekskluzywne wnętrze wykonane w czarnym schemacie kolorystycznym. Z powodu jasnej kolorystyki wykończenia wnętrza, eK Space otrzymał nieprzemakalną tapicerkę pozwalającą na bezproblemowe użytkowanie. Tylne fotele posiadają indywidualnie regulowane w dużym zakresie położenie (przód-tył). Rozkładany stolik w oparciu fotela przedniego pasażera zapewnia wygodną powierzchnię dla dziecięcych zabawek lub drobnych przekąsek. Zwiększeniu użyteczności i wygody służą też liczne schowki na drobne przedmioty, z których część umieszczono wygodnie „pod ręką”, a inne dyskretnie schowano, tworząc w ten sposób jeszcze bardziej komfortową przestrzeń wnętrza samochodu.
Bezpiecznie zaprojektowane nadwozie z technologią RISE
zapewnia przyjemną jazdę wśród większych samochodów
Bezpieczeństwo bierne
Mitsubishi eK Space zostało zbudowane z zastosowaniem opracowanej przez MMC technologii bezpieczeństwa nadwozia RISE*, która łączy zdolną do absorbowania energii strukturę przodu nadwozia z solidną, sztywną kabiną. Przemyślane użycie blach o wysokiej wytrzymałości pozwala na obniżenie masy nadwozia, przy jednoczesnym uzyskaniu bardzo dobrej ochrony w razie wypadku. Oprócz poduszek bezpieczeństwa dla kierowcy i przedniego pasażera, eK Space dysponuje również kurtynami bezpieczeństwa SRS chroniącymi przed obrażeniami głowy przy zderzeniach bocznych.
RISE: rozwinięta wzmocniona struktura zderzeniowa ( Reinforced Impact Safety Evolution)
Bezpieczeństwo czynne
Wszystkie wersje eK Space będą wyposażone standardowo w dalej wymienione systemy bezpieczeństwa czynnego, by nabywcy samochodu mogli czuć się równie bezpiecznie, jak w dużych samochodach:
ASC: aktywna kontrola stabilności, pozwalająca minimalizować prawdopodobieństwo utraty kontroli nad kierunkiem jazdy samochodu, poprzez poprawę stabilności kierunkowej i zapobieganie uślizgom kół na śliskich nawierzchniach, spowodowanym wykonywaniem przez kierowcę zbyt gwałtownych manewrów.
Asystent ruszania na wzniesieniu: układ utrzymujący ciśnienie w układzie hamulcowym przez dwie sekundy, gdy samochód znajduje się na wzniesieniu, co zapobiega niepożądanemu cofaniu się samochodu.
Sygnał awaryjnego hamowania: powoduje szybkie miganie świateł awaryjnych w razie gwałtownego naciśnięcia pedału hamulca lub gdy system ABS zostaje aktywowany, co umożliwia ostrzeżenie kierowców pojazdów jadących z tyłu i pozwala im na uniknięcie kolizji.
@earth TECHNOLOGY – technologia wysokiej sprawności energetycznej
Zapewnia niskie zużycie paliwa i dynamiczne osiągi
Mitsubishi eK Space jest napędzane bardzo oszczędnym, kompaktowym i lekkim trzycylindrowym silnikiem z układem zmiennych faz rozrządu MIVEC, współpracującym z przekładnią INVECS-III* CVT o dużym zakresie przełożeń. Zespół napędowy zawiera wiele elementów @earth TECHNOLOGY - technologii wysokiej efektywności energetycznej MMC, w tym nowy system asystenta akumulatora, która zmniejsza obciążenie alternatora, oraz funkcję Auto Stop & Go (AS&G) z wyłączeniem silnika, gdy pojazd zwalnia. W rezultacie eK Space zużywa wyjątkowo niewiele paliwa, zapewniając jednocześnie żywe i dynamiczne osiągi. EK Space Custom jest dostępny w wersji z turbodoładowanym silnikiem z intercoolerem, co umożliwia mu znacznie wyższy poziom osiągów trakcyjnych, niż standardowa wersja eK Space.
*: inteligentny system elektronicznego sterowania pojazdem (Intelligent & Innovative Vehicle Electronic Control System)
Asystent akumulatora: system ten wykorzystuje alternator wysokiej mocy do konwersji energii kinetycznej w energię elektryczną podczas hamowania i efektywnie przechowuje tę energię w akumulatorze niklowo-wodorowym. Inteligentny czujnik akumulatora monitoruje jego stan z dużą dokładnością, a system precyzyjnie zarządza przechowywaniem i przesyłaniem energii. System oszczędza paliwo poprzez dostarczanie zasilania do nawigacji samochodowej, systemów audio, ABS i CVT, jeśli to możliwe nie korzystając z generowania energii elektrycznej przez dodatkowe spalanie benzyny w silniku.
Auto Stop & Go (AS&G): system odcina zasilanie silnika, gdy prędkość pojazdu spada poniżej około 9 km/h podczas hamowania i pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa w czasie oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu lub przy jeździe w ulicznych korkach. W rezultacie eK Space zapewnia poziom zużycia paliwa, który kwalifikuje go do klasy japońskich samochodów ekologicznych, co oznacza możliwość uzyskania ulg podatkowych.
SPORTY SAMOCHODOWE
Osiągi samochodów nowej generacji szlifowane w walce z konkurencją
MiEV Evolution II w wyścigu górskim Pikes Peak International Hill Climb 2013
Firma MMC wystawiła dwa prototypy MiEV Evolution w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb 2013, który odbył się w Kolorado (USA) w czerwcu 2013 roku. Prototypy wystawione w tegorocznej edycji PPIHC korzystały z wielu elementów pochodzących z masowej produkcji modelu i-MiEV oraz innych elektrycznych modeli produkcyjnych MMC. Elementy te wraz z wysokoenergetycznymi akumulatorami dużej pojemności, silnikami elektrycznymi wysokiej mocy i innymi komponenetami, które dzięki wciąż prowadzonym pracom rozwojowym posiadały znacznie lepsze parametry, niż używane w zeszłorocznych prototypach, zostały zamontowane w specjalnym wyścigowym nadwoziu z rurową ramownicą przestrzenną i wykonanymi z włókien węglowych panelami oraz osłonami zaprojektowanymi z myślą o maksymalnej redukcji masy i oporów aerodynamicznych. Akumulator został umieszczony pod podłogą w celu obniżenia środka ciężkości, a samochody wyposażono w układ napędowy 4WD z czterema silnikami elektrycznymi, po jednym przy każdym z kół i w opracowany przez MMC system zarządzania dynamiką pojazdu S-AWC. System ten koordynuje funkcjonowanie jego poszczególnych podsystemów składowych: systemu aktywnej kontroli znoszenia (AYC), który optymalnie reguluje moment odchylający działający na pojazd w celu umożliwienia szybszego pokonywania zakrętów, systemu aktywnej kontroli stabilności (ASC), który utrzymuje stabilność pojazdu oraz reguluje momenty napędowy i hamujący, a także hamowanie z udziałem ABS. Wynikiem są znakomite przyspieszenia, prędkość i zachowanie na zakrętach, wraz ze znakomitym prowadzeniem się samochodu i wyjątkową stabilnością pojazdu.
Wyścig startuje na wysokości 2800 m, a kierowcy docierają na szczyt Pikes Peak na wysokości 4300 m w Górach Skalistych w Kolorado. Zawody odbywają się na wąskiej drodze, przy nagłych zmianach nawierzchni, którym towarzyszy zmiana wysokości o 1500 m, a także duże wahania temperatury i warunków pogodowych na początku i na końcu trasy, wobec czego ścigające się samochody muszą być bardzo wytrzymałe, a jednocześnie szybkie. W takich właśnie warunkach, dwa samochody MiEV Evolution zajęły pierwsze i drugie miejsce w eliminacjach i były gotowe do samego wyścigu. Niestety, pogoda nie uśmiechnęła się do zespołu i ulewny deszcz, który spadł tuż przed startem spowodował kłopoty z oponami i w rezultacie samochody zakończyły wyścig na 2 i 3 miejscu. Dane i wiedza zdobyte przy okazji startu w Peaks Pike 2013 będą wykorzystane przez firmę przy konstruowaniu następnej generacji samochodów elektrycznych i hybrydowych PHEV, jako że MMC kontynuuje swoją misję rozwijania technologii motoryzacyjnych, które zapewnią samochodom poważne i satysfakcjonujące ograniczenie negatywnego oddziaływania na środowisko, a jednocześnie zagwarantują przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo.
SPORTY SAMOCHODOWE
ASIA CROSS COUNTRY RALLY 2013
Potwierdzenie możliwości systemu PHEV
Pierwsza próba startu w wyczerpującym rajdzie zakończona bezproblemowo
Raport z udziału samochodu Outlander PHEV w Asia Cross Country Rally 2013
Mitsubishi Outlander PHEV stał się pierwszym samochodem PHEV startującym w corocznym rajdzie organizowanym pod nadzorem FIA - Asia Cross Country Rally (Asian Rally). Zaczynając co roku w Tajlandii, z poszczególnymi etapami w krajach sąsiednich, Rajd Azji 2013 odbył się w dniach od 10 do 16 sierpnia. Wystawiony w klasie T1-3G modyfikowanych samochodów seryjnych (kategoria EV), Outlander PHEV otrzymał zmodyfikowane amortyzatory i sprężyny zawieszenia kół, a także został wyposażony w klatkę przeciwkapotażową i osłony podwozia przystosowane do rajdowych warunków. Celem umożliwienia przejazdu przez liczne brody rzeczne na trasie rajdu, zmieniono uszczelki, by poprawić wodoszczelność zespołów samochodu, zamontowano też komin zasysu powietrza. Poza tymi modyfikacjami Outlander PHEV i jego układ napędowy PHEV były w zasadzie w tej samej specyfikacji, co obecny model produkcyjny.
Zawodnicy zaczęli rajd na tajskiej plaży w kurorcie Pattaya, a metę przekroczyli sześć dni później w Pakse w południowym Laosie, po przejechaniu około 2000 km. Ten wyczerpujący rajd stanowi dla startujących pojazdów ekstremalnie wymagający test trwałości i możliwości terenowych, jako że trasa przebiega przez górskie drogi, ciasne ścieżki leśne, tereny błotniste i wymaga wielu przepraw rzecznych. System PHEV udowodnił swoją niezawodność, kończąc ekstremalnie trudny dla układu napędowego rajd terenowy bez jakichkolwiek problemów mechanicznych. Napęd 4WD z dwoma silnikami elektrycznymi zastosowany w Outlanderze PHEV sprawował się wyśmienicie, a zintegrowany system kontroli dynamiki pojazdu S-AWC zapewniał samochodowi znakomite prowadzenie , wzorową stabilność, jak również sprawność w terenie. MMC angażuje się silnie w rozwój systemu PHEV oraz innych technologii napędu elektrycznego, w dążeniu do bardziej przyjaznej dla środowiska, gwarantującej moc i wygodę motoryzacji nowej ery.