Światowa premiera Mitsubishi Concept GR-HEV na Geneva Motor Show 2013
Opublikowano 06 mar 2013
MITSUBISHI Concept GR-HEV*
Sportowo-użytkowy pickup z napędem hybrydowym
Od początku prac badawczo-rozwojowych nad elektrycznymi rozwiązaniami transportowymi w 1966 roku działania firmy Mitsubishi Motors Corporation wynikały z przekonania, że pojazdy z napędem elektrycznym powinny z czasem stanowić trzon oferty, co dziś potwierdzają ogólnoświatowe obawy związane ze zjawiskiem globalnego ocieplenia.
Wprowadzając rewolucyjny model i-MiEV (2009) oraz narzucając sobie ambitne plany zakładające, iż w 2020 roku 20% oferty modelowej firmy stanowić będą pojazdy elektryczne, Mitsubishi poczyniło bardzo ważne kroki w celu urzeczywistnienia swojej wizji. Dowodem na to jest nowy Outlander PHEV z napędem hybrydowym i architekturą Dual Design.
Idąc za ciosem, firma Mitsubishi Motors opracowuje teraz pełną gamę pojazdów z napędem elektrycznym – modele wyłącznie z napędem elektrycznym (EV), elektryczne pojazdy hybrydowe (HEV) oraz elektryczne pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV). Potwierdzeniem tego są dwa samochody koncepcyjne, których premierę zaplanowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2013 roku. Jednym z modeli, które towarzyszyć będą nowemu Mitsubishi Outlander PHEV, będzie prototyp supernowoczesnego, sportowo-użytkowego, hybrydowego pickupa - Mitsubishi Concept GR-HEV Sport Utility Hybrid Truck.
Czas napędów hybrydowych
Aby pojazdy z napędem hybrydowym miały istotny wpływ na poprawę stanu środowiska naturalnego, muszą przyciągnąć szerokie grono nabywców. W tym celu klientom należy zaoferować pełną gamę modelową, od małych miejskich pojazdów po wielkie samochody klasy SUV. A każdy z modeli powinien wykorzystywać dedykowaną mu technologię napędową (EV, HEV lub PHEV).
Pod tym względem, nowe Mitsubishi Outlander PHEV dowiodło już, że mariaż elektrycznego układu napędowego i masywnego nadwozia typu crossover z segmentu D sprawdza się bez zarzutu.
*Grand Runner-HEV
Dla MMC jedyne kolejne, logiczne posunięcie to pójście o krok dalej i przystosowanie elektrycznego układu napędowego do jeszcze większego, bardziej wytrzymałego i bardziej sportowego pojazdu, który ma posiadać walory rekreacyjno-praktyczne zarówno na rynkach rozwiniętych, jak i rozwijających się…
To przekonanie stanowi bezpośrednią przyczynę powstania koncepcyjnego pojazdu Concept GR-HEV. Po raz pierwszy w historii firmy Mitsubishi Motors napęd hybrydowy HEV zastosowano w ciężarówce typu pickup o ładowności jednej tony, czyli w nadwoziu bardzo poszukiwanym na rynkach wschodzących i rozwiniętych. Pickup to eksportowy bestseller Mitsubishi, począwszy od Europy, która jest największym rynkiem zbytu dla tego auta - firma MMC sprzedała tu 615 000 takich pojazdów z 1 420 000 pojazdów wyeksportowanych z tajlandzkiej fabryki MMTh w latach 1991-2012.
Poniżej 149 g/km
Nowy pojazd koncepcyjny może być kolejnym modelem wykorzystującym architekturę Dual Design, bowiem Mitsubishi Motors wprowadza zupełnie nowe rozwiązania w zakresie napędu HEV. Samochód wyposażony został w wysokoprężny silnik Mitsubishi 2.5 Clean Diesel oraz zamontowany z przodu motor elektryczny i przekładnię automatyczną, które kontroluje elektroniczny system operacyjny. Wraz z akumulatorami bezpiecznie umieszczonymi w ramie podłużnicowej i przez nią chronionymi, podzespoły te są dodatkowo zabezpieczone przez belki wzmacniające.
Prostszy i tańszy od EV oraz PHEV, układ napędowy HEV to rozwiązanie, które najlepiej sprawdzi się w codziennej eksploatacji pickupów, i jednocześnie idealny nośnik dla ekologicznych ambicji MMC realizowanych w najdalszych nawet zakątkach globu. Firma postawiła sobie bowiem za cel redukcję emisji CO2 poniżej 149 g/km, czyli do poziomu znacznie niższego niż średnia w segmencie.
Poza pionierskim wykorzystaniem w pickupie o ładowności 1 tony napędu hybrydowego połączenie silnika elektrycznego z jednostką Diesla przynosi dalsze korzyści:
* Szybka reakcja silnika elektrycznego poprawia przyspieszenie jednostki Diesla
* Silnik elektryczny zwiększa także maksymalny moment obrotowy silnika Diesla
* Przyspieszanie i jazda z dużą prędkością są cichsze
* Emisja CO2 przez silnik Diesla jest niższa
* Silnik elektryczny zwiększa także maksymalny moment obrotowy silnika Diesla
* Przyspieszanie i jazda z dużą prędkością są cichsze
* Emisja CO2 przez silnik Diesla jest niższa
Takie połączenie zapewnia także dostęp do energii elektrycznej na żądanie, dzięki gniazdu AC (100V~240V), które może zastąpić generator prądu lub na przykład pozwolić na korzystanie ze 100V wyciągarki oraz pozwala na jazdę w trybie elektrycznym na krótkich dystansach.
Koncepcyjny pickup Mitsubishi Concept GR-HEV wykorzystuje również technologię napędu na cztery koła znaną z innych modeli Mitsubishi oraz zintegrowany system kontroli dynamiki (S-AWC), dzięki czemu pojazd zachowuje się przewidywalnie niezależnie od warunków drogowych.
Dobrany specjalnie do napędu HEV system S-AWC dopasowuje osiągi i siłę hamowania do każdego trybu pracy (2L, 4H, 4HL, 4LL) wybranego przez kierowcę co pomaga mu prowadzić auto w szczególnie trudnych warunkach:
* Bezpieczniejsze, stabilniejsze prowadzenie w każdych warunkach – w piasku, błocie, czy śniegu, jako, że system S-AWC wpływa na pracę silnika elektrycznego i kontroluje siłę hamowania w każdym kole.
* Regulacja momentu obrotowego zapewnia stałą reakcję napędu i znakomite osiągi w każdym terenie
* Poprawia stabilność pojazdu podczas holowania
* Regulacja momentu obrotowego zapewnia stałą reakcję napędu i znakomite osiągi w każdym terenie
* Poprawia stabilność pojazdu podczas holowania
Supernowoczesny
Wytrzymały, ładny i ponadprzeciętnie funkcjonalny pickup sportowo-użytkowy z napędem na wszystkie koła i hybrydowym, elektrycznym układem napędowym HEV został opracowany jako następca licznej rodziny jednotonowych modeli użytkowych Mitsubishi Motors – od pierwszego modelu L200 (Forte) z 1978 roku po współczesne L200 (Triton).
Wszystkie one odnosiły sukcesy w latach swojej produkcji i wyróżniały się atrakcyjną stylistyką.
Koncepcyjne Mitsubishi Concept GR-HEV podtrzymuje tę tradycję, a jego masywna, lecz aerodynamiczna sylwetka wyróżnia się w segmencie wśród przyciężkich stylistycznie konkurencyjnych modeli.
Nadwozie pojazdu ma długość 5,42 metra, podwójną kabinę pasażerską i odznacza się muskularną, atletyczną sylwetką, którą podkreśla ostra, wyrazista linia boczna, rozciągająca się od przednich reflektorów po dynamicznie wznoszącą się linię przewężenia.
Bazując na stylistyce opracowanej dla potrzeb współczesnej odmiany modelu L200, Concept GR-HEV wygląda na typowego pickupa. Skrzynia ładunkowa stanowi naturalne przedłużenie kabiny pasażerskiej, której granicę w prosty sposób wyznacza linia łączenia elementów poszycia karoserii w miejscu, gdzie kończą się zintegrowane stopnie progowe.
Stylistyka kabiny i przodu nadwozia znajduje odzwierciedlenie w jego tylnej części – szeroko otwartych, trapezoidalnych wnękach kół (uwagę zwraca asymetryczne przetłoczenie znamionujące ruch), wyraziście poprowadzonej linii tylnej ściany skrzyni ładunkowej oraz spiralnych kloszach tylnych świateł. Kształt tylnych świateł LED, przywodzący na myśl układankę z diamentów w precyzyjnie wykonanej biżuterii, nadaje tyłowi pojazdu szykownego wyglądu.
Równie dużo dzieje się w górnych partiach nadwozia, gdzie nisko opadającą linię dachu podkreślają podwójne, satynowane listwy ozdobne. Wznosząc się łukiem nad kabiną przechodzą w rozciągające się nad tylnym oknem łęki przyporowe i łączą w aerodynamiczny płat.
Z tyłu elementem podkreślającym twardy charakter auta jest zintegrowana pokrywa skrzyni ładunkowej o mocnych, wyrazistych kształtach.
Z przodu, aerodynamicznie wyprofilowane elementy atrapy chłodnicy zdają się wykute z mosiądzu, niczym tarcza ochronna dla logo marki umieszczonego między ostrym konturem uciekających na boki przednich reflektorów w kształcie diamentów. Szeroka sylwetka pojazdu uwypukla siłę, stabilność i solidność konstrukcji.
Dla podkreślenia efektownej sylwetki Mitsubishi Concept GR-HEV otrzymał stylowe, trójramienne aluminiowe obręcze kół z lekkiego stopu aluminium. Wykorzystując motyw słynnego, trójdiamentowego logo Mitsubishi, nowe obręcze kół podkreślają masywny kształt sylwetki pojazdu.
***
Dane techniczne
(Dane MMC)
Wymiary (dł. x szer. x wys.) - 5420 x 1930 x 1775 mm
Rozstaw osi - 3000 mm
Liczba miejsc - 5
Silnik i układ przeniesienia napędu:
wysokoprężny silnik 2.5 Clean Diesel i pojedynczy silnik elektryczny (z gniazdem AC)
przekładnia automatyczna
Układ napędu kół
Napęd na cztery koła - System S-AWC (Super-All Wheel Control)
Emisja CO2 - Poniżej 149 g/km
***