Europejski debiut Mitsubishi Outlandera PHEV w Genewie
Opublikowano 05 mar 2013
Mitsubishi Outlander PHEV
(hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in)
Kolejna rewolucja
Dzięki wieloletniej tradycji rozwoju pionierskich rozwiązań technologicznych oraz obecności na ponad 160 rynkach, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) jest dobrze przygotowana do strukturalnej przemiany, jaką przechodzi obecnie przemysł samochodowy, zarówno w kontekście geograficznym, jak i środowiskowym.
Wychodząc na przeciw specyficznym potrzebom rynków wschodzących (popyt na niedrogie, solidne acz nowoczesne pojazdy) oraz nowym trendom na rynkach rozwiniętych (mniejsze, lżejsze i bardziej wydajne paliwowo modele) firma MMC sukcesywnie realizuje postanowienia planu biznesowego „Jump 2013” (do 2020 roku 20% oferty mają stanowić pojazd elektryczne lub hybrydy typu plug-in).
Przygotowując szerokie spectrum nowych rozwiązań i technologii, dział rozwojowo-badawczy firmy MMC zaangażowany jest w szereg projektów takich jak:
- Globalne płyty podłogowe:
o Global Small w segmencie B (Space Star,...)
o Project Global w segmencie C i D* (ASX**, nowy Outlander,...)
- Downsizing:
o Przeniesienie koncepcji pokazowego crossovera Outlander o jednej segment niżej – stąd model ASX w segmencie C*
o Powrót do korzeni segmentu B przy pomocy inteligentnego, mierzącego 3710 mm modelu Space Star.
- Obniżenie masy własnej:
o Znaczne udoskonalenia konstrukcyjne przekładające się na lepsze wyciszenie, wyższy poziom bezpieczeństwa i wyposażenia nowej generacji modelu Outlander (średnio o 100 kg niższa masa własna) lub modelu Space Star (masa niższa o około 120 kg w porównaniu z Mitsubishi Colt)
*Nowy Outlander, Lancer i Lancer Evolution, Delica D:5, ASX**
**„RVR” na niektórych rynkach lub „Outlander Sport” w Stanach Zjednoczonych.
*** Na większości europejskich rynków, w Rosji i na Ukrainie sprzedawany pod nazwą „Space Star”, a w pozostałych regionach świata jako „Mirage”
**„RVR” na niektórych rynkach lub „Outlander Sport” w Stanach Zjednoczonych.
*** Na większości europejskich rynków, w Rosji i na Ukrainie sprzedawany pod nazwą „Space Star”, a w pozostałych regionach świata jako „Mirage”
- Oszczędność paliwa / Niższy poziom emisji
o Udostępnienie systemu Auto Stop & Go w większej liczbie modeli i konfiguracji napędowych
o Kolejne modyfikacje i udoskonalenia niezwykle wydajnych i bardziej przyjaznych środowisku, firmowych jednostek wysokoprężnych 4N13/4N14
o Dalszy rozwój technologii silników benzynowych (nowe jednostki z rodziny MIVEC dostępne w modelach Outlander i Space Star)
o Udostępnienie systemu Auto Stop & Go w większej liczbie modeli i konfiguracji napędowych
o Kolejne modyfikacje i udoskonalenia niezwykle wydajnych i bardziej przyjaznych środowisku, firmowych jednostek wysokoprężnych 4N13/4N14
o Dalszy rozwój technologii silników benzynowych (nowe jednostki z rodziny MIVEC dostępne w modelach Outlander i Space Star)
- Alternatywne jednostki napędowe:
o Rozszerzenie gamy pojazdów z napędem elektrycznym marki Mitsubishi
o Wdrożenie pochodzącej z pojazdów elektrycznych, opracowanej przez Mitsubishi technologii hybrydowego napędu Plug-in EV (nowy Outlander,...)
o Rozszerzenie gamy pojazdów z napędem elektrycznym marki Mitsubishi
o Wdrożenie pochodzącej z pojazdów elektrycznych, opracowanej przez Mitsubishi technologii hybrydowego napędu Plug-in EV (nowy Outlander,...)
Solidne podstawy
Opierając się na ponad 40 latach doświadczeń w zakresie rozwoju i budowy pojazdów elektrycznych (od 1966 roku), firma Mitsubishi Motors planuje wprowadzanie nowych rozwiązań, które pozwolą pojazdom z napędem elektrycznym na dobre zagościć poza miejskimi aglomeracjami.
Te ambitne plany zakładają średnio i długoterminowe prace rozwojowo-badawcze nad architekturą elektrycznych pojazdów, układów napędowych, zespołów akumulatorów oraz odpowiednich systemów.
Po debiucie modelu i-MiEV w 2009 roku, kolejnym potwierdzeniem możliwości i potencjału, jakimi dysponuje firma MMC jest hybrydowa wersja modelu Outlander PHEV, wykorzystująca elementy architektury typowego pojazdu elektrycznego. Wersja ta stanowi połączenie wszystkich najlepszy cech produktów firmy MMC:
o Technologia modeli klasy SUV <=> Pajero
o Technologia napędu na cztery koła <=> Lancer Evolution
o Technologia elektrycznych układów napędowych <=> i-MiEV
Zaprezentowany na paryskim salonie i od stycznia dostępny na rynku japońskim, nowy Outlander PHEV latem tego roku zadebiutuje w Europie:
* Pierwszy komercyjny model od globalnego producenta samochodów zaprojektowany i zbudowany od podstaw z myślą o napędzie spalinowym (ICE) lub hybrydowo-elektrycznym typu plug-in (PHEV).
* Podobna ilość miejsca w kabinie i bagażniku, co w spalinowej wersji modelu Outlander (463 litry, czyli tylko o 14 litrów mniej – przy pięciu osobach, nie licząc schowka pod podłogą)
* Konstrukcja oparta na architekturze pojazdów elektrycznych:
o Przód:
- Dwulitrowy silnik benzynowy (89 kW)
- Motor elektryczny (60 kW) + przemiennik – 137 Nm
- Generator (70 kW)
o Obszar pod podłogą przedziału pasażerskiego:
- Zespół 80 ogniw, akumulatory litowo-jonowe, łącznie 12 kWh
o Tył:
- Motor elektryczny (60 kW) + przemiennik – 195 Nm
* Brak klasycznej skrzyni biegów (jak w typowych pojazdach elektrycznych)
* Przednie koła napędzane przez silnik benzynowy za pośrednictwem kinematycznego układu kół zębatych (w równoległym trybie hybrydowym).
* Układ napędu czterech kół z dwoma niezależnymi silnikami elektrycznymi (Twin-motor 4WD) – każdy silnik napędza koła innej osi, co przekłada się na optymalny rozdział momentu obrotowego na koła przedniej i tylnej osi.
* Płynną, dynamiczną jazdę i wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego zapewnia system S-AWC sprawdzony w modelu Lancer Evolution.
* Nisko umieszczony środek ciężkości oraz idealny rozkład masy na przód i tył (55% - 45%).
* Masa holowanej przyczepy - do ± 1500 kg
* Automatyczny wybór trybów jazdy, które nie załączają się sekwencyjnie, ale zależnie od aktualnych warunków drogowych:
o Tryb elektryczny
o Hybrydowy tryb szeregowy
o Hybrydowy tryb równoległy
* Możliwość wyboru metody ładowania:
o Normalny tryb przy podłączeniu do sieci (4 godziny do pełnego naładowania - 240V – 15 A)
o Szybki tryb przy podłączeniu do sieci (30 minut podładowania do 80% pojemności akumulatorów – standard CHAdeMO)
o Podczas jazdy w hybrydowym trybie szeregowym lub równoległym
o Poprzez rekuperacyjny układ hamulcowy
o W trybie ładowania (Battery Charge Mode) – niezależny proces ładowania przy pomocy silnika spalinowego, gdy nie ma dostępu do sieci elektrycznej (np. w terenie)
o Normalny tryb przy podłączeniu do sieci (4 godziny do pełnego naładowania - 240V – 15 A)
o Szybki tryb przy podłączeniu do sieci (30 minut podładowania do 80% pojemności akumulatorów – standard CHAdeMO)
o Podczas jazdy w hybrydowym trybie szeregowym lub równoległym
o Poprzez rekuperacyjny układ hamulcowy
o W trybie ładowania (Battery Charge Mode) – niezależny proces ładowania przy pomocy silnika spalinowego, gdy nie ma dostępu do sieci elektrycznej (np. w terenie)
* Ponadto, Mitsubishi Outlander PHEV posiada również:
o Tryb oszczędzania energii (Battery Save Mode) – przełącznik w konsoli środkowej
o Tryb B - z wykorzystaniem łopatek, aby zwiększyć skuteczność procesu rekuperacji energii hamowania
o Opcja poglądu postępów ładowania poprzez łącze WiFi i smartfona
* Minimalny wpływ na środowisko:
o 44 g/km – emisja CO2 (1)
o 1,9 l/100 km (1)
* Maksymalny zasięg:
o 52 km / do 120 km/h (jeśli dozwolone) w trybie elektrycznym
o 897 km zasięgu całkowitego (pomiar w japońskim cyklu testowym JC08)
o 52 km / do 120 km/h (jeśli dozwolone) w trybie elektrycznym
o 897 km zasięgu całkowitego (pomiar w japońskim cyklu testowym JC08)
(1) Pomiar w cyklu testowym UE – dane muszą zostać poddane końcowej procedurze homologacyjnej
Inżynieryjne mistrzostwo
Nowy Outlander PHEV nie jest zmodyfikowaną wersją istniejącej odmiany benzynowej, ani studyjnym pojazdem koncepcyjnym z napędem hybrydowo-elektrycznym typu plug-in. To pełnowartościowa odmiana modelu, która – podobnie jak wersja benzynowa i wysokoprężna – została opracowana od podstaw z myślą o zastosowanym w niej układzie napędowym…
… a mistrzostwo inżynierii czyni z nowego Mitsubishi Outlander PHEV pierwszy komercyjny model od globalnego producenta samochodów zaprojektowany i zbudowany od podstaw z myślą o napędzie spalinowym i hybrydowym typu PHEV.
Więcej aniżeli typowy pojazd elektryczny
Po wprowadzeniu w 2009 na rynek modelu i-MiEV (a następnie dostawczych modeli elektrycznych z segmentu Kei-car w Japonii), który stanowił owoc ponad 40 lat prac nad pojazdami elektrycznymi, w MMC podjęto decyzję o budowie większych modeli z tym samym napędem. W założeniu miałyby one umożliwić swobodne podróżowanie poza granicami miasta z kompletem pasażerów i bagaży na pokładzie.
Jako jedno z założeń planu biznesowego Jump 2013, który do 2015 roku zakłada znaczne rozszerzenie oferty samochodów z napędem elektrycznym oraz hybrydowo-elektrycznym typu plug-in, większe modele elektryczne miały uporać się z ograniczeniami, jakie narzucały konstruktorom i użytkownikom współczesne akumulatory, czyli – innymi słowy – umożliwić wejście napędu elektrycznego do motoryzacyjnego mainstreamu. Dlatego w MMC opracowano technologię hybrydową typu plug-in opartą o rozwiązania stosowane w klasycznych pojazdach z napędem elektrycznym i wzbogaconą o układ napędowy czterech kół.
Dzięki temu nowe Mitsubishi Outlander PHEV:
- Jest pierwszym pojazdem hybrydowym typu plug-in firmy Mitsubishi Motors, opartym na technologii pojazdów elektrycznych oraz bogatej wiedzy i doświadczeniu MMC w zakresie ich budowy, który dodatkowo i zgodnie z zapotrzebowaniem korzysta z zalet napędu spalinowego.
- W pełni wykorzystuje możliwości sprawdzonego układu napędowego czterech kół i jest pierwszym seryjnie produkowanym pojazdem elektrycznym ze stałym napędem 4WD, oferowanym przez jednego z globalnych producentów samochodów.
- I wreszcie, jako pełnoprawny członek rodziny modelu Outlander, nie cierpi na przypadłości, które często trapią modele przystosowywane „na szybko” do przyjęcia komponentów elektrycznego układu napędowego.
Większy wybór
Aby nakreślić właściwą perspektywę, trzeba wyjaśnić, że współczesne pojazdy hybrydowe dzielą się na następujące kategorie:
- Modele z szeregowym napędem hybrydowym jednej osi (przód: silnik spalinowy + elektryczny)
- Modele z szeregowym napędem hybrydowym obu osi (przód : silnik spalinowy + tył: motor elektryczny)
- Modele z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym jednej osi (przód: silnik spalinowy + elektryczny)
- Modele z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym obu osi (przód: silnik spalinowy + motor elektryczny + tył: motor elektryczny)
- Modele z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym obu osi (przód: silnik spalinowy + motor elektryczny + tył: motor elektryczny)
- Modele typu plug-in z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym jednej osi (przód: silnik spalinowy + motor elektryczny + systemy doładowujące akumulatory)
- Modele typu plug-in z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym obu osi (przód: silnik spalinowy + tył: motor elektryczny + systemy doładowujące akumulatory)
- Modele typu plug-in z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym obu osi (przód: silnik spalinowy + tył: motor elektryczny + systemy doładowujące akumulatory)
Wraz z Mitsubishi Outlander PHEV pojawia się kolejna odmiana – model typu plug-in z szeregowym/równoległym napędem hybrydowym o dwóch silnikach elektrycznych (przód: silnik spalinowy + motor elektryczny + tył: motor elektryczny + systemy doładowujące akumulatory)…
… o konstrukcji zbliżonej bardziej do architektury pojazdów elektrycznych, niż spalinowych, oraz funkcjonalności i wygodzie dorównujący pojazdom klasy crossover i SUV:
Konstrukcja bazująca na pojazdach elektrycznych
Ponieważ Mitsubishi Outlander wykorzystuje szereg rozwiązań zastosowanych w modelu i-MiEV, może pochwalić się bezkompromisową konstrukcją elektrycznego układu napędowego.
Tym samym pojazd odchodzi od klasycznej konfiguracji opartej na silniku spalinowym, skrzyni biegów i przekładni głównej na rzecz czystszego układu napędowego (obu osi):
- Z przodu znajduje się dwulitrowy silnik benzynowy (89 kW), który umieszczono po prawej stronie tej samej komory silnikowej, co w spalinowej wersji modelu Outlander.
- Z przodu po lewej stronie komory silnikowej znalazło się również miejsce na silnik elektryczny (60 kW), przemiennik (70 kW) oraz generator.
- Zespół akumulatorów napędowych ukryto bezpiecznie pod podłogą między osiami, dzięki czemu nie ogranicza on przestrzeni w kabinie.
- Tylny silnik elektryczny (60kW) oraz przemiennik zamontowano pod podłogą bagażnika, który tym sposobem zachowuje pełną funkcjonalność.
Ta innowacyjna konfiguracja podzespołów napędowych nie wymagała już zastosowania tradycyjnej skrzyni biegów oraz wałka napędu, bowiem system sterowany jest elektronicznie, a moc z silnika spalinowego do kół przedniej osi przekazywana (w równoległym trybie hybrydowym) przy pomocy przekładni zębatej.
Ponadto, podobnie, jak w elektrycznym pojeździe ze stałym napędem na obie osie, głównym źródłem napędu kół w Mitsubishi Outlander PHEV są silniki elektryczne:
- Układ napędowy PHEV firmy Mitsubishi Motors wykorzystuje nowoopracowany dwusilnikowy układ napędu na cztery koła sprzężony z systemem S-AWC. Konstrukcję napędu na wszystkie koła oparto na sprawdzonym rozwiązaniu stosowanym w modelu Lancer Evolution. System S-AWC sprawuje zintegrowaną kontrolę nad napędem 4WD, układem ASC oraz ABS, jednocześnie współpracując z układem napędowym PHEV.
- Każdy z niezależnych silników elektrycznych napędza koła jednej osi. Ze względu na charakterystykę pracy silników elektrycznych, układ gwarantuje niezwykle płynną i precyzyjną kontrolę napędu na cztery koła. Dodatkowo rozwiązanie to nie wymaga zastosowania wału pędnego, hydrauliki oraz tarczy sprzęgła w celu połączenia przedniej i tylnej osi, jak to ma miejsce w konwencjonalnych napędach 4WD.
- Znaczna poprawa bezpieczeństwa czynnego to oczywista korzyść wynikająca z zastosowania tak nowoczesnego napędu na cztery koła, ale układ Mitsubishi PHEV oferuje ponadto typową dla jednostek elektrycznych charakterystykę momentu obrotowego, którego pełna wartość dostępna jest w całym przedziale prędkości obrotowych, oraz dynamikę przyśpieszenia porównywalną z osiągami trzylitrowego silnika spalinowego w układzie V6. Dodatkowo motory elektryczne gwarantują również płynny i stabilny przyrost momentu, co ma ogromne znaczenie podczas jazdy w trudnych warunkach zimowych.
Akumulatory Mitsubishi Outlandera PHEV można ładować przy pomocy takiego samego gniazda elektrycznego, co baterie modelu i-MiEV. Czas potrzebny do pełnego naładowania to cztery godziny (240V – 15A) lub 30 minut w przypadku szybkiego doładowania (standard CHAdeMO), które umożliwia tymczasowe wydłużenie codziennego zasięgu w elektrycznym trybie jazdy.
Ponadto:
- Kierowca może również skorzystać z trybu ładowania akumulatora (Battery Charge Mode) – ładowanie odbywa się wówczas przy pomocy silnika spalinowego, co jest szczególnie przydatne, gdy użytkownik nie ma bezpośredniego dostępu do sieci elektrycznej (np. na trasie, w terenie).
- Podczas hamowania oba silniki elektryczne działają jak generatory, odzyskując energię kinetyczną i wykorzystując ją do podładowania akumulatora.
Podobnie jak w modelu i-MiEV, technologia PHEV sprawdza się w praktyce dzięki elektronicznemu systemowi sterowania, który stanowi mózg całego układu.
System operacyjny gromadzi dane pochodzące ze wszystkich głównych podzespołów elektrycznego układu napędowego i steruje pracą systemów, nieustannie monitorując poziom naładowania akumulatorów, ilość energii odzyskanej podczas hamowania oraz przybór mocy zapewniający płynne i dynamiczne przyśpieszanie. Tym samym system optymalizuje i minimalizuje zużycie energii, jednocześnie gwarantując osiągi najbardziej odpowiednie do aktualnych warunków drogowych.
W porównaniu z modelem MiEV, Mitsubishi Outlander PHEV posiada wersję systemu zarządzania energią rozbudowaną m.in. o funkcję kontroli układu napędowego typu plug-in, która monitoruje nie tylko stan akumulatora i silników elektrycznych, ale także jednostki spalinowej i generatora. Zależnie od poziomu naładowania baterii oraz aktualnych warunków drogowych, system operacyjny automatycznie dobiera jeden z trzech trybów jazdy (elektryczny, szeregowy lub równoległy), co wpływa na poprawę osiągów oraz ograniczenie zużycia paliwa.
Długodystansowiec
Unikatowy układ napędowy nowego Mitsubishi Outlander PHEV złożony z dwóch silników elektrycznych, jednostki spalinowej oraz generatora może pracować w trzech trybach jazdy, które nie załączają się sekwencyjnie, ale zależnie od aktualnych warunków drogowych:
o Tryb elektryczny (Twin Motor 4WD EV):
* Pojazd napędzają dwa silniki elektryczne, a energia potrzebna do ich zasilenia pobierana jest z zespołu akumulatorów.
* Dzięki maksymalnej prędkości 120 km/h (jeśli dopuszczalna) oraz zasięgowi 52 km, Mitsubishi Outlander PHEV znakomicie sprawdzi się w codziennym użytkowaniu, zapewniając możliwie najmniej szkodliwy wpływ na środowisko naturalne (44 g/km – norma UE).
o Szeregowy tryb hybrydowy (Twin Motor 4WD EV wspomagany przez generator):
* Po przekroczeniu 120 km/h, w warunkach większego zapotrzebowania na moc (gwałtowne przyśpieszanie) lub przy niskim poziomie naładowania akumulatora (poniżej 30 %), automatycznie załącza się szeregowy tryb jazdy.
* Silnik spalinowy zaczyna wspomagać generator, podładowując akumulator, aby system jak najszybciej mógł powrócić do pracy w elektrycznym trybie jazdy.
o Równoległy tryb hybrydowy (silnik spalinowy wspomagany przez system Twin Motor 4WD):
* W tym trybie Mitsubishi Outlander PHEV wykorzystuje pełnię osiągów do jazdy na trasie:
* Jednostka benzynowa napędza przednie koła za pośrednictwem sprzęgła,
* Oba silniki elektryczne wspomagają silnik benzynowy przekazując moc na obie osie
* Generator przekazuje dodatkowy moment obrotowy, co poprawia wydajność jednostki spalinowej i pozwala ograniczyć pobór energii elektrycznej z zespołu akumulatorów
* System automatycznie przełącza się w tryb szeregowy lub elektryczny, gdy jazda w trybie równoległym nie ma już uzasadnienia.
* W tym trybie Mitsubishi Outlander PHEV wykorzystuje pełnię osiągów do jazdy na trasie:
* Jednostka benzynowa napędza przednie koła za pośrednictwem sprzęgła,
* Oba silniki elektryczne wspomagają silnik benzynowy przekazując moc na obie osie
* Generator przekazuje dodatkowy moment obrotowy, co poprawia wydajność jednostki spalinowej i pozwala ograniczyć pobór energii elektrycznej z zespołu akumulatorów
* System automatycznie przełącza się w tryb szeregowy lub elektryczny, gdy jazda w trybie równoległym nie ma już uzasadnienia.
Cichy i opływowy
Mitsubishi Outlander PHEV posiada to samo dopracowane pod względem aerodynamicznym nadwozie, co wersje z konwencjonalnym napędem spalinowym. Nowy model może się również pochwalić podobnie niskim poziomem drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, wyróżnia się jednak bezszelestną pracą w elektrycznym trybie jazdy.
Kolejnym atutem wersji PHEV jest praca w szeregowym i równoległym trybie jazdy, gdzie wykorzystanie jednostki spalinowej ograniczane jest do absolutnego minimum, a jej prędkości obrotowe poddawane są nieustannej kontroli.
Ponadto układ napędowy modelu Outlander PHEV działa niezwykle płynnie, co wynika z charakterystyki pracy silników elektrycznych.
Nowy Outlander PHEV wyróżnia się również nisko umieszczonym środkiem ciężkości oraz idealnym rozkładem masy na przód i tył (55% - 45%). Spore znaczenie ma tu wybór miejsca montażu zespołu akumulatorów.
Przedstawiciel rodziny
Mimo swego wyjątkowego charakteru, Mitsubishi Outlander PHEV zachowuje podstawowe cechy stylistyczne rodziny modelu Outlander, pod względem stylistyki różniąc się tylko nieznacznie od jej pozostałych członków. Modyfikacje nadwozia obejmują nowy lakier Technical Silver, zmieniony przedni grill, tylne światła LED, 18-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich oraz zderzaki w kolorze nadwozia. Wewnątrz zmieniono nieco stylistykę deski rozdzielczej, wśród mocno kontrastujących zegarów pojawił się miernik energii, a poniżej nowa gałka zmiany biegów.
Poniższe liczby i wymiary przekonują o funkcjonalności i możliwościach wersji PHEV:
o Bagażnik mniejszy o zaledwie 14 litrów (463 litry wobec 477 litrów wersji spalinowej (nie licząc schowka)
o Podłoga bagażnika poprowadzona zaledwie o 19 mm wyżej
o Podłoga pod nogami pasażerów siedzących z tyłu poprowadzona o zaledwie 45 mm wyżej
o Prześwit o tej samej wysokości, co w Mitsubishi Outlander 2,2 DiD
o Wzrost masy własnej o ± 300 kg do ± 1800 kg
o Masa holowanej przyczepy do ± 1500 kg
***
WSTĘPNE DANE TECHNICZNE
(Wszystkie dane są poddawane końcowej procedurze homologacyjnej)
NADWOZIE:
- Długość: 4655 mm
- Szerokość: 1800 mm
- Wysokość: 1680 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
- Rozstaw kół: 1570 mm / 1570 mm
- Masa własna: ± 1810 kg
- Współczynnik Cd: 0,33
- Rozmiar / rodzaj opon: 225/55R18 / o obniżonych oporach toczenia
- Liczba miejsc: 5
- Pojemność bagażnika: 463 litry (przy pięciu osobach)
UKŁAD NAPĘDOWY:
- Silnik spalinowy: benzynowy, poj. 2 l (89 kW lub 121 KM)
- Przedni silnik elekt. + przemiennik: 60 kW (82 KM) / 137 Nm
- Generator : 70 kW (95 KM)
- Zespół akumulatorów: 300 V - 12 kWh, 80 ogniw, litowo-jonowe
- Tylny silnik elekt. + przemiennik: 60 kW (82 KM) / 195 Nm
- Przedni silnik elekt. + przemiennik: 60 kW (82 KM) / 137 Nm
- Generator : 70 kW (95 KM)
- Zespół akumulatorów: 300 V - 12 kWh, 80 ogniw, litowo-jonowe
- Tylny silnik elekt. + przemiennik: 60 kW (82 KM) / 195 Nm
- Układ napędowy na cztery koła z dwoma stałymi silnikami elektrycznymi (Twin Motor 4WD)
o Elektroniczny układ rozdziału mocy – niezależna praca obu silników elektrycznych
o Zintegrowany moduł systemu kontroli dynamiki pojazdu S-AWD (Super All Wheel Drive)
- Przednie koła mogą być również napędzane przez jednostkę spalinową poprzez kinematyczny układ kół zębatych (w równoległym trybie hybrydowym)
ŁADOWANIE:
- Podczas jazdy:
o Generator
o Rekuperacyjny układ hamulcowy
o Niezależne ładowanie w trybie Battery Charge Mode
- Sieć elektryczna:
o 4 godziny – standardowe ładowanie (240V / 15A)
o 30 minut – szybkie ładowanie / do 80% (standard CHAdeMO)
- Podczas jazdy:
o Generator
o Rekuperacyjny układ hamulcowy
o Niezależne ładowanie w trybie Battery Charge Mode
- Sieć elektryczna:
o 4 godziny – standardowe ładowanie (240V / 15A)
o 30 minut – szybkie ładowanie / do 80% (standard CHAdeMO)
OSIĄGI:
- Maksymalny zasięg: 897 km (1)
- Zasięg w elektrycznym trybie jazdy: 52 km (2)
- Zużycie paliwa: 1,9 l/100 km (2)
- Emisja CO2: 44 g/km (2)
- Prędkość maksymalna: 170 km/h (jeśli dozwolona)
- Maksymalny zasięg: 897 km (1)
- Zasięg w elektrycznym trybie jazdy: 52 km (2)
- Zużycie paliwa: 1,9 l/100 km (2)
- Emisja CO2: 44 g/km (2)
- Prędkość maksymalna: 170 km/h (jeśli dozwolona)
(1) Pomiar w japońskim cyklu testowym JC08
(2) Pomiar w cyklu testowym UE
(2) Pomiar w cyklu testowym UE
***