Światowa premiera Mitsubishi Concept CA-MiEV na salonie Geneva Motor Show 2013
Opublikowano 05 mar 2013
MITSUBISHI Concept CA-MiEV
Podmiejski samochód elektryczny
Od początku prac badawczo-rozwojowych nad elektrycznymi rozwiązaniami transportowymi w 1966 roku działania firmy Mitsubishi Motors Corporation wynikały z przekonania, że pojazdy z napędem elektrycznym powinny z czasem stanowić trzon oferty, co dziś potwierdzają ogólnoświatowe obawy związane ze zjawiskiem globalnego ocieplenia.
Wprowadzając rewolucyjny model i-MiEV (2009) oraz narzucając sobie ambitne plany zakładające, iż w 2020 roku 20% oferty modelowej firmy stanowić będą pojazdy elektryczne, Mitsubishi poczyniło bardzo ważne kroki w celu urzeczywistnienia swojej wizji. Dowodem na to jest nowy Outlander PHEV z napędem hybrydowym i architekturą Dual Design.
Idąc za ciosem, firma Mitsubishi Motors opracowuje teraz pełną gamę pojazdów z napędem elektrycznym – modele wyłącznie z napędem elektrycznym (EV), elektryczne pojazdy hybrydowe (HEV) oraz elektryczne pojazdy hybrydowe typu plug-in (PHEV). Potwierdzeniem tego są dwa samochody koncepcyjne, których premierę zaplanowano podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2013 roku. Jednym z modeli, które towarzyszyć będą nowemu Mitsubishi Outlander PHEV, będzie prototyp nowoczesnego, podmiejskiego samochodu elektrycznego- Mitsubishi Concept CA-MiEV.
Wizytówka
Po analizie wyników trzyletnich badań zadowolenia użytkowników modelu i-MiEV (2009) oraz za sprawą rozwoju technologii akumulatorów i elektrycznych układów napędowych, firma MMC rozważa obecnie wyprowadzenie pojazdów napędzanych wyłącznie energią elektryczną z miast, w czym pomóc miałby pojazd EV nowej generacji taki, jak koncepcyjne Mitsubishi CA-MiEV.
Ten koncepcyjny model, który na razie nie jest przeznaczony do produkcji, stanowi wizytówkę nowych technologii, jakie firma MMC planuje wprowadzić w swoich modelach w najbliższej i nieco odleglejszej przyszłości.
W szczególności pojazd ten wyróżnia się nowymi rozwiązaniami z zakresu napędu elektrycznego i akumulatorów o dużej pojemności, a także obniżoną masą własną i imponującymi właściwościami aerodynamicznymi. Samochód oferuje zasięg 300 kilometrów (co odpowiada tygodniowemu przebiegowi samochodu statystycznego europejskiego kierowcy**), dzięki czemu idealnie nadaje się do jazdy podmiejskiej.
*Compact & Advanced technology-MiEV
** Średni, roczny przebieg w Europie: 14 tyś. kilometrów (źródło: ACEA)
Kolejne innowacyjne rozwiązania to system bezprzewodowego ładowania wykorzystujący technologię rezonansu magnetycznego, funkcje aktywowane przy pomocy smartfona itd.
Smukły na 0,26
Pierwszy prawdziwie koncepcyjny pojazd Mitsubishi Motors od lat należy postrzegać jako deklarację zamiarów firmy, z naciskiem na powrót do hierarchii, w której to inżynieria wiedzie korporacyjny prym dla dobra (globalnego) nabywcy i jego potrzeb.
Dowodem przyjęcia takiej strategii są ostatnie produkty firmy – pionierski model Outlander PHEV (emisja CO2: 44g/km*), lekki Global Small (emisja CO2: 92 g/km*) itd., oraz szereg nowych technologii, które w najbliższych latach pojawią się w różnych modelach MMC.
Design pozostanie kluczowym elementem rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem właściwości aerodynamicznych. Po rekordowo niskim współczynniku oporu powietrza, jakim może się w swoim segmencie pochwalić model Global Small (0,27*), pięciodrzwiowy, koncepcyjny, kompaktowy hatchback CA-MiEV przejmuje pałeczkę z docelowym wynikiem 0,26.
Opływowe, smukłe nadwozie nowego koncepcyjnego pojazdu wprowadza powiew świeżości i nowoczesności do świata stylistyki małych samochodów.
Niezwykle wydajne i praktyczne (płaska podłoga, kamery cofania, małe wloty powietrza, tylny dyfuzor…) Mitsubishi Concept CA-MiEV wyróżnia również szereg ciekawych detali – od wyrazistych przednich i tylnych świateł w kształcie bumerangu po wznoszącą się linię boczną, która stapia się z tylnymi łukami kół tworząc wrażenie nieustannego ruchu.
* Specyfikacja na kraje UE.
Zasilanie i akumulatory o dużej pojemności
Aby zapewnić prototypowi Mitsubishi Concept CA-MiEV odpowiednie źródło napędu, firma MMC wprowadza niezwykle wydajny układ napędowy nowej generacji, który obejmuje:
- Wielofunkcyjny, zintegrowany zespół napędowy (silnik o mocy 80 kW + przetwornik + ładowarka), który pozwala na lepsze zarządzanie energią, zajmuje mniej miejsca i przyczynia się do obniżenia masy własnej pojazdu.
- Płaski, kompaktowy zespół akumulatorów, który zajmuje mniej miejsca (co istotne w kontekście przyszłego zwiększenia zasięgu) oraz gwarantuje dłuższą pracę i żywotność akumulatorów.
- System bezprzewodowego ładowania wykorzystujący technologię rezonansu magnetycznego, który ma być niezwykle przyjazny w obsłudze, jak zgodnie oświadczyły we wrześniu 2011 roku* firmy WiTricity Corporation, IHI Corporation oraz Mitsubishi Motors Corporation, a nad którym trwają obecnie badania i testy.
*http://www.mitsubishi-motors.com/publish/pressrelease_en/corporate/2011/news/detailb927.html
- Niezwykle wydajne (28 Kwh) akumulatory litowo-jonowe, które zapewniają oszczędny wydatek energii i imponują kompaktowymi rozmiarami.
Komunikacja
Przestronny, elegancki, lekki i wydajny elektryczny samochód przyszłości jakim jest Mitsubishi CA-MiEV oraz wszelkie inne przyszłe modele z napędem ICE, HEV lub PHEV muszą być – zależnie od dostępnej infrastruktury – dobrze skomunikowane ze światem zewnętrznym i oferować między innymi takie funkcje telematyczne, jak:
- Automatyczne powiadomienie drogą e-mailową w razie kradzieży
- Automatyczne powiadomienie drogą e-mailową w razie wypadku
- Zdalne sterowanie (uruchamianie/blokada silnika, alarm anty-napadowy, blokada drzwi…)
- Transfer danych (map itd.) ze smartfona do systemu pokładowego
- Zdalne zarządzanie energią oraz wstępne nagrzewanie w modelach z napędem elektrycznym i hybrydowym typu plug-in (funkcja już dostępna w Mitsubishi Outlander PHEV)
Dane techniczne
(dane MMC)
Wymiary (dł. x szer. x wys.) - 4050 x 1775 x 1550 mm
Rozstaw osi - 2550 mm
Współczynnik Cd - 0,26
Liczba miejsc - 5
Przewidywany zasięg - 300 km
Akumulator
moc maksymalna - 80 kW
typ - litowo-jonowy
pojemność - 28 kWh
sterowanie - przemiennik
Napęd kół - na przednią oś
***