teaser.jpg

Space Star

Europejska premiera Mitsubishi Space Star w Genewie

Opublikowano 04 mar 2013

Mitsubishi Space Star

Wydajny
 
Dzięki wieloletniej tradycji rozwoju pionierskich rozwiązań technologicznych oraz obecności na ponad 160 rynkach, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) jest dobrze
przygotowana do strukturalnej przemiany, jaką przechodzi obecnie przemysł samochodowy, zarówno w kontekście geograficznym, jak i środowiskowym.

Wychodząc na przeciw specyficznym potrzebom rynków wschodzących (popyt na niedrogie, solidne acz nowoczesne pojazdy) oraz nowym trendom na rynkach rozwiniętych (mniejsze, lżejsze i bardziej wydajne paliwowo modele) firma MMC sukcesywnie realizuje postanowienia planu biznesowego „Jump 2013” (do 2020 roku 20% oferty mają stanowić pojazd elektryczne lub hybrydy typu plug-in).

Przygotowując szerokie spectrum nowych rozwiązań i technologii, dział rozwojowo-badawczy firmy MMC zaangażowany jest w szereg projektów takich jak:

- Globalne płyty podłogowe:
o Global Small w segmencie B (Space Star,...)
o Project Global w segmencie C i D* (ASX**, nowy Outlander,...)

- Downsizing:
o Przeniesienie koncepcji pokazowego crossovera Outlander o jednej segment niżej – stąd model ASX w segmencie C*
o Powrót do korzeni segmentu B przy pomocy inteligentnego, mierzącego 3710 mm modelu Space Star.

- Obniżenie masy własnej:
o Znaczne udoskonalenia konstrukcyjne przekładające się na lepsze wyciszenie, wyższy poziom bezpieczeństwa i wyposażenia nowej generacji modelu Outlander (średnio o 100 kg
niższa masa własna) lub modelu Space Star (masa niższa o około 120 kg w porównaniu z Mitsubishi Colt)
 
*Nowy Outlander, Lancer i Lancer Evolution, Delica D:5, ASX**
**„RVR” na niektórych rynkach lub „Outlander Sport” w Stanach Zjednoczonych.
*** Na większości europejskich rynków, w Rosji i na Ukrainie sprzedawany pod nazwą „Space Star”, a w pozostałych regionach świata jako „Mirage”

- Oszczędność paliwa / Niższy poziom emisji
o Udostępnienie systemu Auto Stop & Go w większej liczbie modeli i konfiguracji napędowych
o Kolejne modyfikacje i udoskonalenia niezwykle wydajnych i bardziej przyjaznych środowisku, firmowych jednostek wysokoprężnych 4N13/4N14
o Dalszy rozwój technologii silników benzynowych (nowe jednostki z rodziny MIVEC dostępne w modelach Outlander i Space Star)

- Alternatywne jednostki napędowe:
o Rozszerzenie gamy pojazdów z napędem elektrycznym marki Mitsubishi
o Wdrożenie pochodzącej z pojazdów elektrycznych, opracowanej przez Mitsubishi technologii hybrydowego napędu Plug-in EV (nowy Outlander,...)

Globalnie jednolity

Wprowadzanie nowych, rewolucyjnych technologii takich, jak elektryczny napęd hybrydowy typu plug-in (PHEV) zawsze stanowi bardzo poważne wyzwanie. Równie trudne jest jednak tworzenie modeli małych samochodów nowej generacji, bowiem ich forma narzuca pewne ograniczenia. Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, gdy dany model ma odpowiadać potrzebom WSZYSTKICH światowych rynków, niezależnie od tego, czy są to gospodarki wysokorozwinięte czy rozwijające się…

Okoliczności te dotyczą modelu Space Star, czyli nowego przedsięwzięcia firmy MMC w GLOBALNYM segmencie małych samochodów.

Jako pierwszy produkt stworzony na nowej, rewolucyjnej platformie Global Small, model Space Star można pokrótce opisać jako:

* Jedna konstrukcja + jedna fabryka + jeden samochód dostępny na całym świecie.
* Samochód tworzony nie „po kosztach”, ale produkt praktyczny / funkcjonalny, przeznaczony na szybko rosnący globalny rynek małych samochodów, gdzie następuje unifikacja
potrzeb:

– Klienteli z klasy średniej na rynkach rozwijających się.
– Klientów poszukujących ekonomicznych rozwiązań na rynkach rozwiniętych.
* Produkt o jednolitym charakterze dzięki nadaniu właściwego priorytetu pracom konstrukcyjno-inżynieryjnym.

Mniej znaczy więcej

Po analizie wyzwań natury środowiskowej (emisja CO2) oraz finansowej (zużycie paliwa oraz koszty eksploatacji), z którymi muszą się w obecnym świecie zmagać klienci firmy, dział rozwojowo-badawczy MMC doszedł do oczywistych wniosków, że koncepcję „małego samochodu” należało całkowicie przedefiniować.

Konkluzja okazała się szczególnie trafna w odniesieniu do rynku europejskiego, gdzie w ostatnich 20 latach niezwykle popularny segment B przeszedł absolutną rewolucję.
 
Modele z tego sektora rynku znacznie się powiększyły i stały się niezwykle bogato wyposażone, oferując właściwie to, co dawniej było domeną pojazdów z segmentu C…
Zamysłem firmy MMC nie było jednak ani wprowadzanie taniego produktu z bazowym wyposażeniem ani produkcja niskobudżetowych samochodów. Zamiast tego koncern zaproponował model praktyczny / funkcjonalny oferujący jakość i niezawodność, do jakich Mitsubishi Motors przyzwyczaiło swoich klientów*.

Kompaktowe (dł.: 3710 mm), lekkie (od 845 kg), opływowe (współ. Cd: 0,27), oszczędne (4 l /100km**), przyjazne środowisku (emisja CO2: 92 g/km**) i dynamiczne (13,6 sek. od 0-100 km/h**) Mitsubishi Space Star zaskakuje przestronnym wnętrzem (1651 mm całkowitej przestrzeni na nogi), komfortem (kabina 5-osobowa) oraz zwinnością i prostotą manewrowania (mimo 1665 mm szerokości promień skrętu wynosi zaledwie 4,6 m), a także wyposażeniem i systemami bezpieczeństwa, które w pełni odpowiadają współczesnym standardom.

*Warto przypomnieć, że firma Mitsubishi Motors zajęła w 2012 roku trzecie miejsce w rankingu zadowolenia użytkowników samochodów (VOSS) przygotowanym przez J.D. Power and Associates oraz niemiecki AUTO TEST.
**Pojazd z silnikiem o pojemności 1 litra, systemem AS&G oraz 5-stopniową przekładnią manualną – wyniki w mieszanym cyklu testowym EU

Przeprojektowanie segmentu B

Dzięki zastosowaniu tej samej filozofii rozwoju, co w przypadku nowej generacji modelu Outlander, strategia priorytetowego potraktowania prac konstrukcyjno-inżynieryjnych
podczas tworzenia Mitsubishi Space Star zaowocowała powstaniem szeregu rozwiązań przyczyniających się do poprawy wydajności:

- Nadwozie:

o Modyfikacje konstrukcyjne oraz szerokie zastosowanie paneli ze stali o wysokiej wytrzymałości przyczyniło się do znacznego obniżenia masy w porównaniu do średniej z segmentu A/B- oraz B. Najlżejsza wersja modelu Space Star waży zaledwie 845 kg, co przyczynia się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo, poziomu emisji CO2 oraz poprawia właściwości jezdne.

o Jednocześnie firma MMC opatentowała wzmocnioną konstrukcję nadwozia (RISE), której przednia część wykazuje znakomite właściwości w zakresie pochłaniania energii zderzeniowej, a część kabinowa wysoką sztywność i odporność na odkształcanie.
 
W modelu Space Star zastosowano zmodyfikowaną wersję konstrukcji RISE ze wzmocnioną ramą przednią, która wzbogaciła się o masywne poprzecznice. Wraz z usztywnioną klatką kabiny pasażerskiej, elementy te odpowiadają za lepsze rozproszenie sił zderzeniowych w razie kolizji czołowej.
 
Jeśli chodzi o bezpieczeństwo pieszych, nowe Mitsubishi Space Star będzie naturalnie spełniać wymogi regulacji UE, które zaczęły obowiązywać w 2013 roku.
Ponadto nowy model standardowo wyposażony będzie w 6 poduszek powietrznych (w tym boczne i kurtynowe).
 
o Dzięki analizie CFD (numeryczna mechanika płynów) oraz testom w tunelu aerodynamicznym udało się wypracować bardzo dobre właściwości aerodynamiczne całego nadwozia (od opływowej pokrywy silnika po zwężaną linię tylnej części dachu, której procedury patentowe są właśnie w toku). Pojazd może się w swojej klasie pochwalić jednym z najniższych, jeśli nie najniższym współczynnikiem oporu powietrza (Cd) o wartości zaledwie 0,27. Tak niski współczynnik Cd przyczynia się do znacznego obniżenia zapotrzebowania na paliwo, poziomu emisji oraz poprawy właściwości jezdnych.

o Aby zagwarantować największą możliwą przestrzeń w kabinie Mitsubishi Space Star, wszystkie elementy w komorze silnikowej rozmieszczono w niezwykle ergonomiczny sposób. Nowy model jest mniejszy od typowych samochodów kompaktowych, ale zachowuje znakomite właściwości jezdne i jest łatwy w manewrowaniu, a także oferuje sporą przestrzeń dla pięciu dorosłych osób oraz pojemny bagażnik, który świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu (wnętrze stanowi 65% długości całego pojazdu, a minimalna pojemność przedziału bagażowego wynosi 235 litrów według VDA).

o Kierowca widzi boczne krawędzie pokrywy silnika, co znacznie upraszcza manewrowanie pojazdem. Wysunięte do przodu słupki A oraz nisko poprowadzona linia przewężenia w przedniej części nadwozia znacznie zwiększają pole widzenia kierowcy zarówno przed, jak i z boków pojazdu. Promień skrętu wynosi zaledwie 4,6 metra (jeden z najmniejszych w segmencie), dzięki czemu samochód z łatwością porusza się na skrzyżowaniach, wąskich drogach oraz parkingach.

- Układ przeniesienia napędu:

o W Europie model Global Small/Space Star napędzać będzie nowa generacja lekkich, kompaktowych, trzycylindrowych silników benzynowych o obniżonym tarciu wewnętrznym. Te żwawe i oszczędne jednostki mogą mieć pojemność 1 lub 1,2 litra i wykorzystują elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu (MIVEC).
o Dzięki wydatnemu ograniczeniu tarcia wewnętrznego, obciążenia silnika i masy własnej, poprawie właściwości aerodynamicznych i wydajności przekładni, oraz dzięki zastosowaniu technologii firmy MMC ograniczających emisję CO2 (patrz poniżej), Mitsubishi Mirage wyróżnia się niskim zużyciem paliwa oraz poziomem emisji, w obu kategoriach znajdując się w czołówce segmentu.
 
Podobnie jak inne modele firmy Mitsubishi Motors dostępne na rynku europejskim, Mitsubishi Space Star wyposażone jest (zależnie od rynku i wersji) w pełną gamę technologii obniżających poziom emisji CO2:

* System Auto Stop & Go,
* Rekuperacyjny układ hamulcowy,
* Wydajny alternator 95 Ah,
* Czujnik IBS analizujący podstawowe parametry pracy akumulatora,
* Opony w rozmiarze 165/65R14 o obniżonych oporach toczenia,

Model Space Star będzie dodatkowo wyposażony w słupkowy wyświetlacz Eco Drive Assist w panelu instrumentów (zależnie od rynku i wersji), który w oparciu o bieżące zużycie paliwa i prędkość ocenia styl jazdy kierowcy pod względem oszczędności.

o Oprócz dostępnej w standardzie 5-stopniowej manualnej skrzyni biegów, Mitsubishi Space Star można również zamówić z najnowszą generacją przekładni INVECS-III CVT (zależnie od rynku i wersji), która posiada układ kinematycznych kół zębatych poprawiających przyśpieszenie i wydajność paliwową. Podniesienie pułapu prędkości obrotowych silnika, powyżej których załącza się sprzęgło ryglowe, a także optymalizacja systemu sterowania pracą przekładni przyczyniło się do dalszego ograniczenia zużycia paliwa bez negatywnego wpływu na dynamikę przyśpieszenia.

- Podwozie:
o Standardowo układ przedniego zawieszenia Mitsubishi Space Star opiera się na kolumnach MacPhersona ze stabilizatorami poprzecznymi, a tylnego - na belce skrętnej ze sprężynami śrubowymi. Taka konfiguracja gwarantuje pewne i precyzyjne prowadzenie oraz wysoki komfort jazdy. Układ zawieszenia poddano modyfikacjom, które pozwoliły obniżyć jego masę, a tym samym poprawić wydajność paliwową.

o Przez wzgląd na niższe zużycie paliwa Mitsubishi Space Star wyposażono w precyzyjny układ kierowniczy z zębatkową przekładnią ze wspomaganiem elektrycznym (3,48 obrotu koła kierownicy między skrajnymi położeniami).

o Układ hamulcowy wersji europejskich obejmuje (zależnie od rynku i wersji):

* Tarcze wentylowane z przodu / konstrukcja bębnowa z tyłu,
* Układ ABS + ASC + TC + BA
* System wspomagania ruszania na wzniesieniu HSA (tylko wersje z przekładnią CVT) + System ostrzegania o awaryjnym hamowaniu ESS
 
Gwarancja jakości

Od wielu lat firma Mitsubishi Motors stosuje procedury mające gwarantować najwyższą jakość procesów rozwoju i produkcji na całym świecie.
Podczas produkcji wykorzystuje się system kontroli jakości procesu produkcyjnego MMPW (ang. Mitsubishi Motors Production Way). Kontrola jakości polega tu na ocenie jakości
wykonania danego podzespołu na linii produkcyjnej zanim zostanie on przesłany na kolejne stanowisko montażowe.

Przy produkcji nowej generacji modelu Space Star firma Mitsubishi Motors poczyniła jeszcze większe starania aby zagwarantować najwyższą jakość produktu końcowego. Ponieważ Space Star to zupełnie nowy model produkowany w zakładach w Tajlandii, oprócz standardowych kontroli na linii montażowej wszystkie egzemplarze muszą przejść inspekcję przedspedycyjną pod okiem doświadczonych japońskich inspektorów, którzy organizują również szkolenia dla lokalnego personelu. 

***

DANE TECHNICZNE
(dane MMC)

NADWOZIE:
- Długość:  3710 mm
- Szerokość:  1665 mm
- Wysokość:  1490 mm
- Rozstaw osi:  2450 mm
- Rozstaw kół:  1430 mm / 1415 mm
- Masa:   od 845 kg
- Liczba miejsc:  5
- Współczynnik Cd: 0,27
- Rozmiar opon:  165/65R14 oraz 175/55R15
- Pojemność bagażnika:  od 235 l (według VDA)
 
KONFIGURACJE NAPĘDU: 
 
1.0 l MIVEC AS&G     
(5-biegowa M/T)            
Pojemność skokowa 999 cm3
 Moc 52 kW (71 KM) przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 88 Nm przy 5000 obr./min.
Emisja CO2 92 g/km
Pręd. maks. (gdzie dopuszczalna) 172 km/h
Przyspieszenie 0 – 100 km/h 13“6
 
1.2 l MIVEC AS&G 
(5-biegowa M/T)
Pojemność skokowa 1193 cm3  
Moc 59 kW (80 KM)  przy 6000 obr./min.
Moment obrotowy 106 Nm przy 4000 obr./min. 
Emisja CO2 96 g/km
Pręd. maks. (gdzie dopuszczalna) 180 km/h
Przyspieszenie 0 – 100 km/h 11“7

1.2 l MIVEC AS&G     
(CVT) 
Pojemność skokowa 1193 cm3 . 
Moc 59 kW (80 KM) przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 106 Nm przy 4000 obr./min. 
Emisja CO2 95 g/km  
Pręd. maks. (gdzie dopuszczalna) 173 km/h 
Przyspieszenie 0 – 100 km/ 12“8
 
PRZEKŁADNIA:
- 1.0 MIVEC:   5-stopniowa, manualna
- 1.2 MIVEC:   5-stopniowa, manualna lub CVT
 
***
 

  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się