teaser.jpg

wydarzenia

Global Small

MIRAGE

premiery

o Mitsubishi

Europejska premiera Mitsubishi Mirage w Paryżu

W Targi motoryzacyjne
Opublikowano 27 wrz 2012

Mitsubishi Mirage

(europejska premiera)
Nowe podejście

Dzięki wieloletniej tradycji rozwoju pionierskich rozwiązań technologicznych oraz obecności na ponad 160 rynkach, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) jest dobrze przygotowana do strukturalnej przemiany, jaką przechodzi obecnie przemysł samochodowy, zarówno w kontekście geograficznym, jak i środowiskowym.
Wychodząc na przeciw specyficznym potrzebom rynków wschodzących (popyt na niedrogie, solidne acz nowoczesne pojazdy) oraz nowym trendom na rynkach rozwiniętych (mniejsze, lżejsze i bardziej wydajne paliwowo modele) firma MMC sukcesywnie realizuje postanowienia planu biznesowego „Jump 2013” (do 2020 roku 20% oferty mają stanowić pojazd elektryczne lub hybrydy typu plug-in).

Przygotowując szerokie spectrum nowych rozwiązań i technologii, dział rozwojowo-badawczy firmy MMC zaangażowany jest w szereg projektów takich jak:

- Globalne płyty podłogowe:
o Global Small w segmencie B (Mirage,...)
o Project Global w segmencie C i D* (ASX**, nowy Outlander,...)

- Downsizing:
o Przeniesienie koncepcji pokazowego crossovera Outlander o jednej segment niżej – stąd model ASX w segmencie C*
o Powrót do korzeni segmentu B przy pomocy inteligentnego, mierzącego 3710 mm modelu Mirage.

- Obniżenie masy własnej:
o Znaczne udoskonalenia konstrukcyjne przekładające się na lepsze wyciszenie, wyższy poziom bezpieczeństwa i wyposażenia nowej generacji modelu Outlander (maksymalnie o około 100 kg niższa masa własna)
 
*Nowy Outlander, Lancer i Lancer Evolution, Delica D:5, ASX**
**„RVR” na niektórych rynkach lub „Outlander Sport” w Stanach Zjednoczonych.
 
- Oszczędność paliwa / Niższy poziom emisji
o Udostępnienie systemu Auto Stop & Go w większej liczbie modeli i konfiguracji napędowych
o Kolejne modyfikacje i udoskonalenia niezwykle wydajnych i bardziej przyjaznych środowisku, firmowych jednostek wysokoprężnych 4N13/4N14
o Dalszy rozwój technologii silników benzynowych (Nowy Outlander, Mirage,...)
 
- Alternatywne rodzaje napędu:
o Rozszerzenie oferty pojazdów z napędem elektrycznym marki Mitsubishi
o Wdrożenie pochodzącej z pojazdów elektrycznych technologii hybrydowej typu plug-in (nowy Outlander,...)

Globalna spójność

Może się wydawać, że jednym z największych wyzwań technologicznych jest opracowanie nowatorskich technologii, takich, jak na przykład pojazdów PHEV przeznaczonych do codziennej eksploatacji, jednak skonstruowanie małego samochodu nowej generacji również niesie ze sobą pewne ograniczenia. W przypadku samochodu, który będzie konkurował na rynkach CAŁEGO świata ograniczenia te są dużo większe…

Tu pojawia się Mirage, nowy model firmy MMC przeznaczony na rynek niewielkich aut – GLOBALNY rynek niewielkich aut.

Jako pierwszy produkt zbudowany przez firmę MMC na bazie nowej, innowacyjnej platformy „Global Small”, model Mirage można scharakteryzować następującymi określeniami:
  •  
  • Jedna architektura + jedna fabryka + jeden samochód przeznaczony na rynki całego świata.
  •  
  • Nie jest to pojazd „budżetowy”, a raczej racjonalny / sensowny produkt konkurujący na światowym rynku małych aut i adresowany do:

– Rozwijającej się klasy średniej na rynkach wschodzących.
– Klientów z rozwiniętych rynków, dla których ważne są koszty eksploatacji.
 
  • Spójność na rynkach całego świata dzięki założeniu „najpierw technologia”.
 
Mirage jest produkowany od marca 2012 roku w nowej fabryce Mitsubishi w „Laem Chabang Industrial Estate” w prowincji Chonburi w Tajlandii – trzecim zakładzie firmy MMC w tym strategicznym państwie – z przeznaczeniem na rynki całego świata. Przewidywany wolumen produkcji wyniesie około 120 000 sztuk (w roku podatkowym 2012).
Po debiucie w Tajlandii oraz na rynkach Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej i Japonii, Mirage pojawi się w salonach Europy (debiut rynkowy przewidziany na pierwszy kwartał 2013 roku), Australii oraz pozostałych regionów.

W momencie debiutu rynkowego w Japonii, 31 sierpnia tego roku, Mirage został ogłoszony najbardziej wydajnym paliwowo (zarejestrowanym) samochodem benzynowym*, uzyskując wydajność paliwową na poziomie 27,2 km/litr** - jest to wynik o 20% lepszy, niż przewidują japońskie standardy wydajności paliwowej na rok 2015.

* Bez uwzględnienia pojazdów hybrydowych. Według danych Mitsubishi Motors na dzień 1 sierpnia 2012.
** W cyklu pomiarowym JC08 japońskiego Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki.

Mniej znaczy więcej

Przy uwzględnieniu ekologicznych (emisja CO2) i finansowych (zużycie paliwa i koszty eksploatacji) wyzwań, przed którymi stoją klienci na całym świecie, zespół ekspertów Mitsubishi z centrum badawczo-rozwojowego podjął decyzję o całkowitej zmianie koncepcji „niewielkiego samochodu”.

Dotyczy to głównie rynku europejskiego, gdzie w ciągu ostatnich 20 lat samochody popularnego segmentu B przestały spełniać początkowe założenia, stając się przerośniętymi produktami przeładowanymi elementami wyposażenia. W ten sposób auta tego typu przypominają obecnie konstrukcje segmentu C oferowane jeszcze kilka lat temu...

Jednocześnie firma Mitsubishi nie chciała wprowadzać na rynek taniego produktu niezadowalającej jakości, ani pojazdu „budżetowego”, a raczej racjonalny / rozsądny produkt reprezentujący wysoki poziom jakości i niezawodności, z którego słynie firma Mitsubishi Motors*.

Krótki (3710 mm), lekki (od 845 kg), aerodynamiczny (Cx: 0,27), wydajny (4.0 l /100km**), ekologiczny (92 g/km**) i zrywny (0-100 km/h w 13,6 sekundy**), model Mirage oferuje przestronną (łącznie 1651 mm miejsca na nogi) i komfortową (dla 5 osób) kabinę pasażerską oraz dobre osiągi i dużą zwrotność (niewielki promień zawracania wynoszący 4,6 m pomimo szerokiego - 1665 mm - nadwozia). Samochód jest przy tym komfortowy, bezpieczny i dobrze wyposażony, jak przystało na nowoczesną konstrukcję.

*Dla przypomnienia, firma Mitsubishi Motors zajęła w 2012 roku trzecie miejsce w badaniu satysfakcji kierowców przeprowadzonym w Niemczech przez J.D. Power and Associates i AUTO TEST.

**Silnik 1,0 l z systemem AS&G oraz 5-biegową skrzynią manualną – w cyklu mieszanym wg EU
 
Przekonstruowanie segmentu B

W oparciu o filozofię konstrukcyjną stosowaną w przypadku Nowego Outlandera, podczas prac nad modelem Mirage założenie „najpierw technologia” przekształciło się w rozwiązania typu „najpierw wydajność”:

- Nadwozie:

o Zoptymalizowanie struktury oraz zastosowanie paneli ze stali o dużej odporności na rozciąganie zaowocowało znaczącym ograniczeniem masy własnej pojazdu w stosunku do standardowego samochodu segmentu B. Nowy model Mitsubishi waży zaledwie 845 kg, co bezpośrednio przekłada się na niższe zużycie paliwa i niższą emisję CO2.
o Jednocześnie nowy Mirage został wyposażony we wzmocnioną konstrukcję nadwozia RISE*, w której niezwykle sztywna struktura przedniej części kabiny pochłania i rozprasza energię zderzenia. Wewnętrzne testy producenta wykazują, że w tej klasie pojazdów w Japonii nowa generacja modelu Mirage oferuje najwyższy stopień bezpieczeństwa w przypadku kolizji. 

* Skrót od Reinforced Impact Safety Evolution

o Dzięki analizie przepływu cieczy oraz badaniom w tunelach aerodynamicznych zespół konstruktorski opracował optymalne kształty nadwozia (opływowa maska silnika, smukła linia dachu) pozwalające uzyskać współczynnik oporu o wartości zaledwie 0,27. Taki wyniki plasuje nowy model Mirage w czołówce segmentu.

o Za sprawą inteligentnego projektu, który umożliwia ergonomiczne rozmieszczenie poszczególnych podzespołów w komorze silnika, udało się zmniejszyć jej rozmiary, co jednocześnie pozwoliło wygospodarować więcej przestrzeni w kabinie Mirage. Mimo iż nowy model jest nieznacznie mniejszy od typowych przedstawicieli klasy kompakt, w jego wnętrzu wygodnie podróżować może pięć osób, a jego praktyczny bagażnik świetnie sprawdza się w codziennym użytkowaniu.

o Kształt przedniej części nadwozia sprawia, iż kierowca widzi oba krańce pokrywy silnika, co znacznie ułatwia określenie położenia pojazdu podczas wykonywania manewrów.
Cofnięte słupki A oraz obniżona linia przewężenia z przodu zapewniają znakomitą widoczność przed autem i na boki. Dodatkowym atutem auta jest jeden z najmniejszych w tej klasie promieni zawracania (4,6 metra). Wszystkie te czynniki sprawiają, że kierowca może poczuć się pewnie za kierownicą nowego Mirage, bowiem takie manewry jak skręcanie na skrzyżowaniach, jazda po wąskich drogach czy parkowanie równoległe nie sprawiają najmniejszych trudności.

- Układ napędowy:
o Mitsubishi Mirage przeznaczone na rynek europejski jest napędzane nowymi, lekkimi i kompaktowymi 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi, oferowanymi w wersjach o pojemności 1 i 1,2 litra. Obie konstrukcje zostały wyposażone system zmiennych faz rozrządu MIVEC*, dzięki któremu jednostki zapewniają dynamiczne osiągi.

o Dzięki znaczącemu obniżeniu tarcia w silniku oraz zredukowaniu jego obciążenia, a także zmniejszeniu masy własnej, poprawie wydajności aerodynamicznej, ulepszeniu pracy przekładni oraz zastosowaniu ekologicznych technologii obniżających emisję CO2 (patrz poniżej), model Mirage odznacza się jednym z najniższych w klasie poziomów zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń.
 
  * System elektronicznie sterowanych zmiennych faz rozrządu
 

o Zgodnie ze strategią produktową firmy Mitsubishi realizowaną w Europie, Mirage został wyposażony (w zależności od rynku i modelu) w pełną gamę rozwiązań obniżających emisję CO2, na czele z:

Funkcją Auto Stop & Go,

Systemem odzyskiwania energii podczas hamowania,

Wysoce wydajnym alternatorem,

Inteligentnym czujnikiem akumulatora

Oponami o niskich oporach toczenia w rozmiarze 165/65R14,


W modelu Mirage pakiet ten uzupełniono 3-słupkowym wskaźnikiem Eco Drive Assist umieszczonym w tablicy przyrządów (w zależności od modelu i rynku), który informuje kierowcę o tym, jak ekonomicznie jest prowadzony pojazd w oparciu o bieżące zużycie paliwa i prędkość jazdy.

o Alternatywą dla 5-biegowej przekładni manualnej montowanej standardowo w modelu Mirage jest najnowsza wersja opracowanej przez Mitsubishi przekładni INVECS-III CVT (w zależności od modelu i rynku), która zawiera układ kinematycznych kół zębatych poprawiający przyśpieszenie i wydajność paliwową. Zwiększenie zakresu prędkości obrotowej silnika, przy której załącza się sprzęgło ryglowe oraz optymalizacja systemu sterowania przekładnią przyczyniły się do dalszej redukcji zapotrzebowania na paliwo, co nie odbyło się jednak kosztem osiągów i przyśpieszenia.

- Podwozie:
o W modelu Mirage zastosowano kolumny MacPhersona z przodu oraz belkę skrętną ze sprężynami śrubowymi z tyłu. Taki zoptymalizowany układ zapewnia dobre właściwości jezdne i wysoki komfort podróżowania. Co więcej, komponenty zawieszenia są lżejsze, dzięki czemu możliwe jest uzyskanie wyższej wydajności paliwowej.

o Mitsubishi Mirage zostało wyposażone w precyzyjny zębatkowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem (3,48 obrotu kierownicą pomiędzy skrajnymi położeniami).
o Układ hamulcowy opracowany specjalnie na potrzeby rynku europejskiego (w zależności od rynku i modelu):
  •  
  • Tarcze wentylowane z przodu / hamulce bębnowe z tyłu,
  • ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania, aktywna stabilizacja toru jazdy ASC (system kontroli stabilności + system kontroli trakcji),
  • System sygnalizacji nagłego hamowania (ESS), system wspomagania hamowania (BA) oraz system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (HSA).

Wysoka jakość

Firma Mitsubishi Motors wypracowała własne systemy kontroli jakości, które znajdują zastosowanie w zakładach produkcyjnych firmy na całym świecie.
Podczas produkcji wykorzystuje się system kontroli jakości procesu produkcyjnego MMPW (ang. Mitsubishi Motors Production Way). System stosuje się we wszystkich fabrykach firmy, a proces kontroli jakości polega tu na ocenie jakości wykonania danego podzespołu na linii produkcyjnej zanim zostanie on przesłany na kolejne stanowisko montażowe. W ten sposób do kolejnego etapu produkcyjnego przechodzą wyłącznie podzespoły pozbawione wad.

Przy produkcji nowej generacji modelu Mirage firma Mitsubishi Motors poczyniła jeszcze większe starania, aby zapewnić najwyższą jakość produktu końcowego. Ponieważ ta wersja Mirage to zupełnie nowy model produkowany w zakładach w Tajlandii, oprócz standardowych kontroli na linii montażowej wszystkie pojazdy muszą przejść inspekcję przedspedycyjną, przeprowadzaną przez doświadczonych japońskich inspektorów, którzy organizują również szkolenia dla lokalnego personelu.

***

WSTĘPNA SPECYFIKACJA
(Wszystkie dane przed ostateczną homologacją)
NADWOZIE:
- Długość:   3710 mm
- Szerokość:   1665 mm
- Wysokość:   1490 mm
- Rozstaw osi:   2450 mm
- Rozstaw kół:   1430 mm / 1415 mm
- Masa własna:   od 845 kg
- Liczba miejsc w kabinie:  5
- Współczynnik oporu Cx:  0,27
- Rozmiar opon:   165/65R14 i 175/55R15
- Pojemność bagażnika:  od 235 l (metodą VDA)

JEDNOSTKI NAPĘDOWE - tabela w załączonym dokumencie word lub txt
 

SKRZYNIA BIEGÓW:
- 1,0 l. MIVEC:   5-biegowa manualna
- 1,2 l. MIVEC:   5-biegowa manualna lub CVT

***
 

  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się