i-MiEV Evolution na wystawie w Paryżu
Opublikowano 26 wrz 2012
Paryż, 27 września 2012
Mitsubishi i-MiEV Evolution
(Europejska premiera)
Duch rywalizacji
(Europejska premiera)
Duch rywalizacji
Dzięki wieloletniej tradycji rozwoju pionierskich rozwiązań technologicznych oraz obecności na ponad 160 rynkach, firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) jest dobrze przygotowana do strukturalnej przemiany, jaką przechodzi obecnie przemysł samochodowy, zarówno w kontekście geograficznym, jak i środowiskowym.
Wychodząc na przeciw specyficznym potrzebom rynków wschodzących (popyt na niedrogie, solidne acz nowoczesne pojazdy) oraz nowym trendom na rynkach rozwiniętych (mniejsze, lżejsze i bardziej wydajne paliwowo modele) firma MMC sukcesywnie realizuje postanowienia planu biznesowego „Jump 2013” (do 2020 roku 20% oferty mają stanowić pojazd elektryczne lub hybrydy typu plug-in).
Przygotowując szerokie spectrum nowych rozwiązań i technologii, dział rozwojowo-badawczy firmy MMC zaangażowany jest w szereg projektów takich jak:
- Globalne płyty podłogowe:
o Global Small w segmencie B (Mirage,...)
o Project Global w segmencie C i D* (ASX**, nowy Outlander,...)
o Global Small w segmencie B (Mirage,...)
o Project Global w segmencie C i D* (ASX**, nowy Outlander,...)
- Downsizing:
o Przeniesienie koncepcji pokazowego crossovera Outlander o jednej segment niżej – stąd model ASX w segmencie C*
o Powrót do korzeni segmentu B przy pomocy inteligentnego, mierzącego 3710 mm modelu Mirage.
- Redukcja wagi:
o Wymierne efekty na wszystkich płaszczyznach, czego przykładem jest lepiej wyciszony, bezpieczniejszy i lepiej wyposażony Nowy Outlander (redukcja wagi o maksymalnie 100 kilogramów)
*Nowy Outlander, Lancer i Lancer Evolution, Delica D:5, ASX**
**„RVR” na niektórych rynkach lub „Outlander Sport” w Stanach Zjednoczonych.
**„RVR” na niektórych rynkach lub „Outlander Sport” w Stanach Zjednoczonych.
- Oszczędność paliwa / Niższy poziom emisji
o Udostępnienie systemu Auto Stop & Go w większej liczbie modeli i konfiguracji napędowych
o Kolejne modyfikacje i udoskonalenia niezwykle wydajnych i bardziej przyjaznych środowisku, firmowych jednostek wysokoprężnych 4N13/4N14
o Dalszy rozwój technologii silników benzynowych (Nowy Outlander, Mirage,...)
- Alternatywne jednostki napędowe:
o Rozszerzenie gamy pojazdów z napędem elektrycznym marki Mitsubishi
o Wdrożenie pochodzącej z pojazdów elektrycznych, opracowanej przez Mitsubishi technologii hybrydowego napędu Plug-in EV (nowy Outlander,...)
o Rozszerzenie gamy pojazdów z napędem elektrycznym marki Mitsubishi
o Wdrożenie pochodzącej z pojazdów elektrycznych, opracowanej przez Mitsubishi technologii hybrydowego napędu Plug-in EV (nowy Outlander,...)
„Wyścig trwa...”
Jak pokazuje rozpoczęta w 1962 roku, bogata i pełna sukcesów historia sportów motorowych firmy Mitsubishi, dział rozwojowo-badawczy od zawsze dokładał wszelkich starań, by tworzyć nowe sportowe technologie, które następnie znajdowały zastosowanie w modelach osobowych.
Idąc szlakiem przetartym przez legendarne modele Pajero* i Lancer Evolution (napęd na obie osie, turbodoładowanie...), firma stosuje podobną strategię w przypadku swoich pojazdów elektrycznych, tworząc eksperymentalny w swojej formie pojazd i-MiEV Evolution.
Mitsubishi i-MiEV Evolution, które w dniach od 7 do 12 sierpnia wzięło udział w rozgrywanym w Kolorado wyścigu 2012 Pikes Peak International Hill Climb (w kategorii pojazdów elektrycznych), posiada silnik, akumulatory oraz inne kluczowe podzespoły seryjnego modelu i-MiEV**.
Pojazd został przygotowany we współpracy z kilkoma firmami partnerskimi, m.in. z Meidensha Corporation oraz GS Yuasa Corporation, aby zademonstrować zaawansowane technologicznie systemy kontroli pojazdów elektrycznych oraz nowoczesne komponenty ich napędu. Firma Mitsubishi Motors planuje wykorzystać zdobyte w ten sposób doświadczenie do dalszego rozwoju swoich modeli z napędem elektrycznym, szczególnie w obszarach związanych z wytrzymałością i trwałością.
Opracowane z myślą o wyścigu Pikes Peak, Mitsubishi i-MiEV Evolution zostało wyposażone między innymi w dedykowane sportowe nadwozie z włókien węglowych wsparte na podwoziu z ramy rurowej, co pozwala zmniejszyć masę własną pojazdu i poprawić właściwości aerodynamiczne. Przednią oś napędza tu pojedynczy motor elektryczny, a tylną dwa kolejne, dzięki czemu układ napędu na cztery koła zapewnia znakomitą moc, osiągi i jakość prowadzenia.
Ponadto firma Mitsubishi Motors zgłosiła również do wyścigu cywilną wersję produkcyjną modelu i-MiEV** (wersja na rynek USA). Została ona poddana nieznacznym modyfikacjom, które zaowocowały poprawą własności aerodynamicznych przedniego zderzaka. Dodano również pałąki zabezpieczające oraz inne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa.
* Montero w Hiszpanii/Shogun w Wielkiej Brytanii
* Mitsubishi i w USA
W pełni profesjonalny zespół
Za kierownicą i-MiEV Evolution na Pikes Peak zasiadł kierownik zespołu Hiroshi Masuoka, który w 1987 roku po raz pierwszy wystartował w Rajdzie Dakar, a w latach 2002-2003 jako pierwszy kierowca z Japonii dwukrotnie z rzędu triumfował w tym morderczym rajdzie.
Obecnie pan Masuoka pracuje dla Mitsubishi Motors (w biurze strategii produktowych), gdzie zajmuje się między innymi tworzeniem i udoskonalaniem pojazdów, szkoleniem kierowców testowych oraz organizacją jazd testowych i innych imprez na terenie Japonii i za granicą.
Mitsubishi i poprowadziła Beccy Gordon, triumfatorka Score International Off-Road Racing Series.
Srebrny medal
Po niezwykle zaciętych zmaganiach* zespół wyścigowy Mitsubishi zaliczył imponujący debiut. Elektryczny pojazd pokonał 20-kilometrową trasę złożoną z 156 zakrętów z drugim czasem w kategorii samochodów elektrycznych i uzyskując bardzo dobry czas okrążenia (10 minut, 30,85 sekundy).
Choć nie udało się stanąć na najwyższym stopniu podium, firma zrealizowała główny cel swego uczestnictwa, zdobywając bardzo cenną wiedzę i doświadczenie, które w przyszłości przyda się w procesie tworzenia pojazdów elektrycznych.
„Choć nie udało się zająć pierwszego miejsca w klasyfikacji pojazdów elektrycznych, jestem bardzo zadowolony, że mogliśmy sprostać wyzwaniom wymagającej trasy Pikes Peak wykorzystując przy tym elektryczne jednostki napędowe i akumulatory z seryjnej wersji modelu i-MiEV”, po udanym starcie powiedział Hiroshi Masuoka.
Pan Masuoka pochwalił również zespół: „Choć już na początku* pojazd został poważnie uszkodzony, zespół stanął na wysokości zadania przywracając go do pełnej sprawności. Dziękuję naszym partnerom, współpracownikom i członkom zespołu, bez których rywalizacja na Pikes Peak nie byłaby możliwa. Jestem bardzo szczęśliwy, że mogłem im się odpłacić tak dobrym wynikiem końcowym.”
Beccy Gordon zakończyła zmagania na szóstym miejscu, udowadniając, że w tak skrajnie trudnych warunkach seryjny pojazd elektryczny osiągami i wytrzymałością dorównuje modelom napędzanym przez benzynowe silniki spalinowe.
* Już na początku przygody z Pikes Peak cały zespół został poddany próbie, gdy uszkodzeniu uległa przednia część pojazdu. Podczas pierwszego przejazdu testowego Hiroshi Masuoka nieco zbyt późno rozpoczął manewr hamowania i na jednym z ciasnych, ostrych zakrętów Mitsubishi i-MiEV Evolution znalazło się poza drogą. Ponieważ naprawy wymagało zarówno nadwozie jak i przekładnia kierownicza, debiutujący w Pikes Peak kierowca stracił dwa dni jazd testowych i na starcie pojawił się dopiero w dzień wyścigu.
Podstawowe dane techniczne
Dł. x Szer. x Wys. (mm) 4341 x 1900 x 1339
Liczba miejsc 1
Układ napędowy Napęd na cztery koła
Silniki
Liczba 3 (1 z przodu, 2 z tyłu)
Moc maksymalna (kW) 240 (80 kW x 3)
Akumulatory Nominalna pojemność (kWh) 35
Podwozie Dedykowana konstrukcja z ramy rurowej
Nadwozie Włókno węglowe
Ogumienie 245/40R18
Akumulatory Nominalna pojemność (kWh) 35
Podwozie Dedykowana konstrukcja z ramy rurowej
Nadwozie Włókno węglowe
Ogumienie 245/40R18
Firmy partnerskie
Advics Co., Ltd.
Akebono Brake Industry Co., Ltd.
Dunlop Goodyear Tires Ltd.
Endless Advance Co., Ltd.
Enkei Corporation
GKN Driveline Japan Ltd.
GS Yuasa Corporation
Hitachi Automotive Systems, Ltd.
HKS Co., Ltd.
Meidensha Corporation
Mikuni Corp.
Mitsubishi Corporation
Mitsubishi Electric Corporation
Mitsubishi Motor Dealers Association
NHK Spring Co., Ltd.
Nippon Yusen Kabushiki Kaisha
NTN Corporation
Showa Corporation
Toray Industries, Inc.
Tsuchiya Co., Ltd.
Akebono Brake Industry Co., Ltd.
Dunlop Goodyear Tires Ltd.
Endless Advance Co., Ltd.
Enkei Corporation
GKN Driveline Japan Ltd.
GS Yuasa Corporation
Hitachi Automotive Systems, Ltd.
HKS Co., Ltd.
Meidensha Corporation
Mikuni Corp.
Mitsubishi Corporation
Mitsubishi Electric Corporation
Mitsubishi Motor Dealers Association
NHK Spring Co., Ltd.
Nippon Yusen Kabushiki Kaisha
NTN Corporation
Showa Corporation
Toray Industries, Inc.
Tsuchiya Co., Ltd.
***