teaser.jpg

wydarzenia

Pajero

o Mitsubishi

Wyprawa Pajero śladami Burkego i Willsa

Opublikowano 28 paź 2010

Ekspedycja przyrodnicza śladami Burkego i Willsa w roku 2010 będzie używała, zamiast koni i wielbłądów, dwóch samochodów Mitsubishi Pajero, którym nadano imiona Billy na cześć konia Burkego i Raja na cześć jego wielbłąda.

Wyprawa pokona trasę z Melbourne do Zatoki Carpentaria, by w ten sposób uczcić 150 rocznicę historycznej wyprawy.

Sto pięćdziesiąt lat temu dwóch nieustraszonych śmiałków, Robert O'Hara Burke i William John Wills wybrało się w głąb surowego australijskiego interioru w poszukiwaniu śródlądowych zbiorników wodnych. Swój plan postanowili przeprowadzić z rozmachem, siłami dużej grupy ludzi wyposażonych w konie i wielbłądy.


Dwóch współczesnych, żądnych przygód śmiałków, podąży śladami tej pamiętnej wyprawy. Jack Thompson, wielokrotnie nagradzany aktor i ekolog przyłączy się do organizatora ekspedycji, Jonathana Kinga, historyka i pisarza, który postanowił upamiętnić 150 rocznicę ekspedycji. Ich zespół będzie dysponował znacznie lepszymi środkami od poprzedników z 1860 roku, a konkretnie dwoma samochodami Mitsubishi Pajero.


W 1861 roku, przy bardzo skąpej wiedzy o centralnej części kontynentu australijskiego, rozpoczął się wyścig o wytyczenie szlaku handlowego przez ten rozległy, brązowy ląd. Burke i Wills wyruszyli w sile 19 ludzi, wśród których było 5 Anglików, 4 Sipajów z Indii, 3 Niemców i 1 Amerykanin, z intencją przemierzenia całej Australii od Melbourne na południu, do Zatoki Carpentaria na północy kontynentu, co stanowiło dystans około 3250 kilometrów. Podróżnicy przesadzili nieco z bagażami, zabierając ze sobą rum, suszone mięso, drewno na opał, a nawet dębowy stół z cedrowym blatem – łącznie uzbierało się tego 20 ton! By ten ładunek udźwignąć potrzebowali 23 koni, 6 wozów i 27 wielbłądów sprowadzonych specjalnie w tym celu z Indii.


Mimo zasadniczego powodzenia wyprawy i dotarcia do Zatoki Carpentaria, tylko jeden z członków ekspedycji, John King przeżył drogę powrotną.


W tym roku, w hołdzie swojemu przodkowi, Jonathan King odbędzie podróż jego śladami wraz z grupą, w skład której wchodzi aktor Jack Thompson, artyści John Howland i Ben Beeton oraz filmowiec Michael Dillon. Współczesna wyprawa ma również współczesny cel, jest nim porównanie aktualnego stanu środowiska naturalnego z tym, co wynika z obszernych zapisków poczynionych przez Burkego i Willsa w czasie ich podróży. Ekspedycja będzie dwuetapowa, a wspierać ją będą specjaliści w dziedzinie ochrony środowiska, którzy korzystając ze szczegółowych map pomogą odtworzyć trasę dramatycznie zakończonej wyprawy sprzed 150 lat.


Przy wsparciu Królewskiego Towarzystwa Naukowego w Wiktorii, które zorganizowało pamiętną ekspedycję w 1860 roku, członkowie wyprawy planują ocenić, jakie szkody zaszły w środowisku naturalnym w czasie 150 lat jego eksploatacji i spróbują znaleźć sposoby naprawienia tych szkód.


Zamiast 26 koni, sześciu wozów i 23 wielbłądów, członkowie wyprawy będą dysponować znacznie skuteczniejszym wsparciem w postaci dwóch samochodów Mitsubishi Pajero z napędem na wszystkie koła. Jonathan King jest szczególnie zadowolony z zaangażowania Mitsubishi w jego wyprawę, ponieważ jest on od lat miłośnikiem Pajero, z którym łączą się wspomnienia z przygód i wycieczek po australijskim buszu sięgające jeszcze dzieciństwa.


W wyprawie wezmą udział dwa nowe, nagrodzone już w Australii samochody Mitsubishi Pajero napędzane turbodoładowanymi silnikami Diesla o pojemności skokowej 3,2 litra i o mocy 147 kW osiąganej przy 3800 obr/min, wytwarzające 441Nm momentu obrotowego przy 2000 obr/min, a przy tym wyjątkowo oszczędnie korzystające ze zbiorników paliwa.


Trudne warunki terenowe, klimatyczne i kurz nie będą tak uciążliwe, dzięki wyposażeniu Pajero w przekładnię Super Select 4WD, z czterema trybami pracy, w tym autostradowym i terenowym, nie wspominając nawet o wspomaganiu kierownicy i tempomacie, który na dłuższych odcinkach będzie cennym udogodnieniem. W trzymaniu się precyzyjnie wytyczonej trasy pomoże wielofunkcyjny wyświetlacz, który oprócz komputera pokładowego wyposażono w kompas, wysokościomierz, barometr, termometr zewnętrzny i zegar.


Wyprawa wyruszyła z Melbourne pod koniec sierpnia 2010 roku, ale w czasie podróży ekipa będzie informowała o swoich postępach przesyłając na bieżąco notatki, opisując wydarzenia na trasie, dostarczając materiałów wideo, blogując i dzieląc się swoimi ekologicznymi obserwacjami poczynionymi w trakcie tej wyjątkowej, liczącej 3000 kilometrów podróży na północ kontynentu.


Chcąc bliżej przyjrzeć się celom wyprawy i sytuacji na trasie, warto odwiedzać stronę internetową http://www.4wd4life.com.au/burkeandwills


W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z Kingą Lisowską tel. +48 22 46 31 875,+48 22 46 31 800 w.175, 0 609 290 133, kinga.lisowska@mitsubishi-motors.pl Zdjęcia wszystkich modeli przeznaczone do publikacji znajdują się w internetowym serwisie prasowym www.press.mitsubishi.pl  Dla przedstawicieli mediów przeznaczona jest również strona Mitsubishi Motors Corporation: https://library.mitsubishi-motors.com/contents/


  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się