i-MIEV w polskiej ofercie!
Od dziś klienci mogą składać zamówienia na ten pojazd a pierwsze samochody przypłyną do Polski z Japonii wczesną wiosną 2011 roku. Jeszcze przed oficjalną premierą rynkową w naszym kraju sprzedano 25 sztuk Mitsubishi i-MIEV: 4 z nich trafią do fińskiej firmy energetycznej Fortum, 1 - do biura rozwoju jednego z polskich miast, a pozostałe 20 do przedsiębiorstwa z branży energetycznej . Nowy pojazd elektryczny wzbudza duże zainteresowanie wśród klientów instytucjonalnych: firm z sektora energetycznego, elektrowni, służb miejskich a także władz miast, które promują ekologiczne środki transportu.
do sprzedaży samochód z napędem elektrycznym – Mitsubishi i MIEV. Auto jest dostępne w Japonii od lipca 2009 roku a wersja europejska zadebiutowała podczas trwającej nadal wystawy motoryzacyjnej w Paryżu. Produkcja Mitsubishi i-MIEV przeznaczonego dla europejskich odbiorców rozpoczęła się w minioną środę, 6 października w japońskiej fabryce Mizushima.
Prace rozwojowe i przygotowanie produkcji pojazdów elektrycznych rozpoczęto w październiku 1966 roku, gdy firma Mitsubishi Heavy Industries Ltd. (w roku 1970, samochodowy oddział firmy Mitsubishi Heavy Industries Ltd. został z niej wydzielony i przekształcony w Mitsubishi Motors Corporation) otrzymała od największego japońskiego dostawcy energii elektrycznej, firmy TEPCO, zlecenie zbudowania prototypów pojazdów elektrycznych, a następnie przeprowadzenia programu testów sprawdzających ich działanie z akumulatorami wykonanymi w unowocześnionej technologii. Był to pierwszy z kilku programów badawczo-rozwojowych, które w efekcie doprowadziły do powstania dzisiejszego, seryjnego samochodu elektrycznego i-MiEV.
Po niespełna trzech latach od prezentacji samochodu badawczego, uruchomiono produkcję jego ostatecznej wersji, dopracowanej i przetestowanej na dystansie ponad 500 tysięcy kilometrów. Samochód otrzymał nazwę „i-MiEV” i w lipcu 2009 roku trafił do pierwszych klientów flotowych. W Japonii rozpoczęto też przyjmowanie zamówień od klientów indywidualnych, które to zamówienia realizowane są od kwietnia 2010 roku.
i-MiEV korzysta z kompaktowego i lekkiego silnika synchronicznego z magnesami trwałymi, który opracowano specjalnie dla tego samochodu.
Taka jednostka napędowa wytwarza maksymalny moment obrotowy już od bardzo niskich prędkości obrotowych (180 Nm – 0 do 2,000 obr/min), wytwarza całkowicie wystarczającą moc (66.6 KM/49 kW). Gdy samochód zaczyna zwalniać, włącza się system odzysku energii hamowania, który przełącza silnik w tryb pracy generatora prądu, a wytworzoną energie elektryczną oddaje do akumulatorów trakcyjnych pojazdu.
o Przekładnia
i-MiEV posiada niewielkich rozmiarów, lekką przekładnię stałą (reduktor), pozwalającą tak wykorzystać charakterystykę wysokomomentowego silnika elektrycznego, by nie trzeba było używać wielobiegowej przekładni z jej skomplikowanymi mechanizmami zmiany biegów, jak w typowych układach przeniesienia napędu pojazdów z silnikami spalinowymi.
o Pokładowa ładowarka akumulatorów
i-MiEV został wyposażony w małą i lekką ładowarkę akumulatorową zamontowaną na stałe w samochodzie. Pozwala ona na ładowanie akumulatorów trakcyjnych po podłączeniu samochodu bezpośrednio do domowego gniazdka prądu zmiennego.
o Przetwornica napięcia prądu stałego (DC/DC)
Przetwornica prądu stałego służy do ładowania akumulatora pomocniczego o napięciu 12 V i do zasilania osprzętu elektrycznego w samochodzie. Jest ona zintegrowana z pokładową ładowarką akumulatorów, co pozwoliło zmniejszyć rozmiary i masę urządzeń.
o Falownik
Silnik samochodu i-MiEV zasilany jest prądem zmiennym. Falownik zamienia prąd stały o stosunkowo wysokim napięciu dostarczany przez akumulatory trakcyjne na prąd zmienny o parametrach odpowiednich do zasilania silnika elektrycznego napędzającego samochód.
o System operacyjny “MiEV OS”
Opracowany przez Mitsubishi system operacyjny “MiEV OS” jest zaawansowanym, zintegrowanym systemem zarządzania pracą samochodu elektrycznego, stworzonym w oparciu o know-how firmy mającej kilkadziesiąt lat doświadczeń w budowaniu i ulepszaniu samochodów elektrycznych. Jego możliwości i niezawodność działania w istotny sposób przyczyniły się do powstania samochodu elektrycznego nowej generacji. System operacyjny “MiEV OS” otrzymał nagrodę "2009 Japan Automotive Hall of Fame Car Technology of the Year" przyznawaną przez organizację non-profit działającą pod nazwą Japan Automotive Hall of Fame.
Przeznaczony do jeżdżenia i używania w ten sam sposób, co “normalny” samochód z silnikiem spalinowym, i-MiEV jest po prostu zwykłym, kompaktowym samochodem mieszczącym 4 dorosłe osoby w stosunkowo niedługim, mierzącym 3,475 m nadwoziu. Samochód ma czworo szeroko otwieranych drzwi, prawdziwy bagażnik (227 l pojemności, powiększany po złożeniu tylnych siedzeń do 860 l – (VDA), a promień skrętu wynoszący zaledwie 4,5 metra czyni go wyjątkowo zwrotnym i poręcznym.
W czasie jazdy i-MiEV dysponuje rozsądnym zasięgiem (150 km w cyklu pomiarowym New European Driving Cycle) i przyzwoitymi osiągami (prędkość maksymalna – 130 km/h, dobre przyspieszenia dzięki momentowi obrotowemu wynoszącemu 180 Nm już przy ruszaniu z miejsca). Samochód charakteryzuje się bardzo niską skumulowaną emisją spalin liczoną w cyklu „well to wheel” (od wydobycia paliwa do produkcji i użytkowania samochodu i wszystkich jego części) i jeździ w niemal całkowitej ciszy, czemu nie towarzyszą praktycznie żadne drgania i wibracje.
W ich skład wchodzi:
1) wskaźnik chwilowego zużycia energii, który graficznie prezentuje moc aktualnie pobieraną z akumulatorów oraz status systemu odzysku energii,
2) wskaźnik poziomu naładowania akumulatorów pokazujący, ile energii pozostało jeszcze w akumulatorach
3) wskaźnik szacowanego zasięgu, na którym pokazywany jest wynik obliczeń komputera pokładowego, wskazujący, ile kilometrów samochód przejedzie przy średnim zużyciu energii z ostatnich kilometrów podróży.
Szanując przyzwyczajenia kierowców, pozostawiono oznaczenia, znane z typowej przekładni automatycznej „zwykłego samochodu”. Dźwignię trybu pracy można przełączać w położenia P (Parking), R (Reverse – bieg wsteczny), N (Neutral – bieg jałowy) oraz D (Drive – jazda do przodu).
Dodatkowo i-MiEV posiada dwa specyficzne tryby jazdy:
B (Brake- hamowanie), który zwiększa odzyskiwanie energii (przeznaczony do jazdy z góry)
C (Comfort), który redukuje odzyskiwanie energii (służy do jazdy w gęstym ruchu miejskim)
Wersja europejska
Zmiany te objęły:
* Większy zderzak z przodu i przeprojektowany zderzak z tyłu,
* Nowe obręcze kół wykonane z lekkich stopów,
* Tylne światło przeciwmgielne,
* Większe lusterka zewnętrzne,
* Immobilizer,
* Mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX,
* 9-calowe serwo hamulcowe,
* Boczne poduszki i kurtyny gazowe,
* Powiększone zagłówki,
* Kontrolka niezapiętych pasów bezpieczeństwa,
* Światła do jazdy dziennej,
* Zmiany wynikające z przeniesienia kierownicy na lewą stronę (między innymi deska rozdzielcza, zespół wycieraczek szyby przedniej, układ ogrzewania i klimatyzacji*)
Koszty eksploatacji i gwarancja
Eksploatacja samochodu elektrycznego różni się wyraźnie od eksploatacji samochodu spalinowego również w zakresie ponoszonych kosztów, szczególnie w przypadku kosztów „tankowania” różnica ta jest dramatyczna. W Europie, biorąc za przykład Francję, pełne ładowanie akumulatorów kosztuje około 2,00 €. Koszty serwisowania samochodu i-MIEV będą również znacznie niższe, dzięki zlikwidowaniu potrzeby obsług i wymian elementów eksploatacyjnych silnika spalinowego, a także skrzyni biegów.
Podobnie jak wszystkie samochody MMC, i-MiEV został skonstruowany przy zachowaniu wysokich standardów w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego, z dodatkowym uwzględnieniem specyfiki napędu elektrycznego:
* Pakiet wysokonapięciowych akumulatorów trakcyjnych został umieszczony pomiędzy podłużnicami nadwozia, między osiami samochodu i jest dodatkowo chroniony przez własną sztywną obudowę zapobiegającą uszkodzeniom przy uderzeniach z dowolnej strony samochodu.
* W tylnych lampach zespolonych światła pozycyjne i hamowania korzystają z emiterów LED, dzięki czemu światła te szybciej osiągają pełną jasność i są lepiej widoczne dla kierowców pojazdów jadących z tyłu, dodatkowo zużywając mniej energii elektrycznej.
* Standardowo samochód został wyposażony w 6 poduszek gazowych (czołowa kierowcy + czołowa pasażera + 2 x poduszki boczne +2 x kurtyny) oraz w system kontroli stabilności jazdy (ASC).
o Mitsubishi Corporation dąży do uruchomienia produkcji akumulatorów i planuje znajdować dla tej produkcji nowe rynki zbytu.
o Mitsubishi Motors Corporation – firma, której samochody elektryczne jeżdżą po drogach od 1971 roku – zamierza umacniać swoją wyjątkową pozycję posiadacza własnej, dopracowanej już technologii budowy i produkcji samochodów elektrycznych.
o 4500 od czerwca 2010,
o Po uruchomieniu fabryki LEJ w Kyoto planowana produkcja wyniesie 11000 sztuk,
o W kolejnym etapie po uruchomieniu fabryki w Ritto zdolności produkcyjne osiągną 50 000 sztuk od grudnia 2012.
Cena
Dane techniczne Mitsubishi i-MIEV
WYMIARY I MASY
Długość całkowita
mm
3475
Szerokość całkowita
mm
1475
Wysokość całkowita
mm
1610
Rozstaw osi
mm
2550
Rozstaw kół
Przód
mm
1310
mm
1270
Minimalny prześwit
mm
150
Długość wnętrza
mm
1790
Szerokość wnętrza
mm
1270
Wysokość wnętrza
mm
1250
Masa własna
kg
1110
Masa całkowita
kg
1450
Ilość miejsc
osoby
4
OSIĄGI
Zużycie energii elektrycznej
(cykl pomiarowy NEDC)
*1
Wh/km
135
Zasięg bez ładowania
(cykl pomiarowy NEDC)
*1
km
150
Minimalny promień skrętu
m
4,5
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w sekundach
15,9
SILNIK
Model
Y4F1
Moc stała
*2
kW
35
Moc maksymalna
*3
kW/obr/min
49/2500 - 8000
Maksymalny moment
obrotowy
Nm/ obr/min
180/0 - 2000
CZAS ŁADOWANIA
*4
16A
ok. 6 godzin
13A
ok. 7 godzin
10A
ok. 9 godzin
Szybkie ładowanie
*5
AKUMULATORY TRAKCYJNE
Typ
Litowo-jonowe
Napięcie
V
330
Pojemność
KWh
16
PRZENIESIENIE NAPĘDU
Przełożenie stałe
6.066
UKŁADKIEROWNICZY
Typ
Zębatkowy wspomagany elektrycznie
ZAWIESZENIE KÓŁ
Przód
Kolumny McPherson
Tył
Oś de Dion, prowadzenie wielodrążkowe
HAMULCE
Rodzaj
Hydrauliczne ze wspomaganiem podciśnieniowym
Przód
Tarcze wentylowane
Tył
Bębny
Serwowspomaganie
9-calowa komora podciśnieniowa
OPONY I KOŁA
Opony
Przód
145/65R15
[o niskim oporze toczenia]
Tył
175/55R15
[o niskim oporze toczenia]
Obręcze kół
Przód
15"x4.0J ze stopu aluminium
Tył
15"x5.0J ze stopu aluminium
*1: NEDC: cykl pomiarowy New European Driving Cycle. Podawane zużycie energii i zasięg są zgodne z zapisami ECE R101. Styl jazdy, warunki drogowe, nasilenie ruchu, czynniki atmosferyczne i stan samochodu mogą w praktyce wywoływać znaczne rozbieżności w zasięgu pojazdu, odbiegając od wartości obliczonych zgodnie z protokołem NEDC.
*2: Oznacza "moc oddawaną nie dłużej niż 30 minut", jak określono w ECE R85.
*3: Oznacza "maksymalną moc netto", jak określono w ECE R85.
*4 Pełne naładowanie od momentu zapalenia wskaźnika niskiej energii. Niska zimowa temperatura może przedłużyć czas ładowania.
*5 Do około 80% od momentu zapalenia wskaźnika niskiej energii. Niska zimowa temperatura może przedłużyć czas ładowania.