Lancer 2011 z nowymi silnikami już w Polsce
Opublikowano 05 paź 2010
... silnikiem Diesla ze zmiennymi fazami rozrządu o pojemności 1.8 l. i mocy 150 KM oraz benzynową jednostką o pojemności 1.6 litra i mocy 117 KM.
Nowe niezwykle oszczędne i innowacyjne silniki, znakomicie oceniane przez klientów i media, pozwolą na kontynuację sukcesu obecnego Lancera. Warto podkreślić, że Polska była w ubiegłym roku drugim rynkiem w Europie pod względem sprzedaży tego modelu.
Najważniejsze cechy tego auta, produkowanego w japońskiej fabryce Mizushima to drapieżna sylwetka ze słynnym motywem Jet Fighter, doskonałe własności jezdne, uzyskane dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, takich, jak płyta podłogowa „Project Global”, długoletnie rajdowe tradycje oraz bogata lista wyposażenia w połączeniu z atrakcyjną ceną.
Lancer 2011 będzie dostępny w dwóch wersjach nadwozia: czterodrzwiowej (Sedan) i pięciodrzwiowej (Sportback) z trzema jednostkami napędowymi - dwoma benzynowymi: 1.6 l. 117 KM, 1.8 l. 140 KM oraz niskoprężnym silnikiem Diesla 1.8 l. i mocy 150 KM i trzema skrzyniami biegów: 5-biegową manualną (silniki 1.6 MIVEC i 1.8 MIVEC) i bezstopniową automatyczną przekładnią CVT (1.8 MIVEC) oraz 6-biegową manualną (1.8 DID MIVEC).
Mitsubishi Lancer 2011 otrzyma szerokie boczne listwy progowe, poprawiające własności aerodynamiczne i optycznie obniżające nadwozie auta, nowe aluminiowe obręcze kół, nowe zegary i będzie w standardzie wyposażony między innymi w system aktywnej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji (ASTC), ABS z EBD, przednie, boczne i kurtynowe poduszki bezpieczeństwa oraz poduszkę kolanową kierowcy, klimatyzację, radio CD/MP3, elektryczne wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane szyby, gniazdo AUX, komputer pokładowy, mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX i sygnalizator optymalnego momentu zmiany biegu.
Oszczędny Diesel
Lancer, podobnie, jak nowy crossover ASX, wyposażony jest w zupełnie nową, w całości aluminiową, czterocylindrową, 16-zaworową ekologiczną jednostkę Diesla o mocy 150 KM, spełniającą rygorystyczne wymogi normy Euro 5*. Oznaczony symbolem 4N13 silnik ten – wyposażony w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail – powstał przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI). Silnik ten współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Nowy silnik Diesla 1.8 DID jest pionierską konstrukcją – to pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu.
Firma MHI zaoferowała m.in. swą wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas produkcji przemysłowych i okrętowych silników wysokoprężnych oraz technologie turbin spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień inżynieryjnych, jak przepływ w technologiach odlewniczych (aluminiowy blok cylindrów), wymiana ciepła (głowica cylindra) czy spalanie.
Ze wszystkich rozwiązań najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów MIVEC, który po raz pierwszy na świecie zastosowany został w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla, a który umożliwia rekordowo niski stopień sprężania oraz wynikające z tego faktu korzyści dla użytkownika.
Dzieli ona podstawowe rozwiązania technologiczne (lekki, odlany z aluminium blok cylindrów, pokrywa głowicy cylindrów wykonana z tworzywa sztucznego – o połowę lżejsza od swego aluminiowego odpowiednika itd.) z najnowszymi konstrukcjami benzynowymi firmy MMC. Motor 4N13 wykorzystuje również inne zaawansowane technologie takie, jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail z maksymalnym ciśnieniem 2000 bar (poprawa osiągów i niższa emisja CO2) czy przestawiony o 15 mm względem płaszczyzny osi cylindrów wał korbowy (niższa emisja CO2).
Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.
Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI, bowiem pozwala on (w efekcie końcowym) osiągnąć znakomite wyniki w zakresie redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, oraz bardzo niski poziom emisji – szczególnie tlenku azotu, wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy – porównywalne z silnikiem o poj. 2,0 litra, ale o niższym współczynniku emisji CO2, właściwszym dla jednostki o mniejszej pojemności 1,8 litra.
Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.
Dzięki stworzeniu wielokrotnie nagradzanego systemu operacyjnego MiEV OS, mógł powstać silnik i-MiEV. Równie wiele jednostka 4N13 zawdzięcza wprowadzeniu technologii opatentowanej przez firmę Mitsubishi Motors: MIVEC (elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu).
Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania. System MIVEC:
o przyśpiesza czas zamknięcia zaworów dolotowych, co przekłada się na bardziej wydajną charakterystykę stopnia sprężania,
o redukuje wznios zaworu dolotowego, co skutkuje większym zawirowaniem mieszanki oraz pozwala na jednoczesną kontrolę temperatury wewnątrz cylindra pod koniec cyklu sprężania oraz temperatury przepływowej w cylindrze.
o redukuje wznios zaworu dolotowego, co skutkuje większym zawirowaniem mieszanki oraz pozwala na jednoczesną kontrolę temperatury wewnątrz cylindra pod koniec cyklu sprężania oraz temperatury przepływowej w cylindrze.
Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1.
* Przed silnikiem 4N13, technologia zmiennych faz rozrządu stosowana była jedynie w ciężarowych, roboczych pojazdach z silnikiem Diesla.
Ogólne osiągi poprawiono również poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy MHI (TF035) o zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny. Technologia zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny (VG) pomaga osiągnąć optymalny stopień ustawienia przy niskich i wysokich prędkościach, co gwarantuje wysoką wydajność, szczególnie w zakresie emisji spalin i czasu reakcji (brak opóźnienia itd.).
W przypadku silnika 4N13 firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji.
Oto osiągi nowej jednostki 4N13 w porównaniu do obecnie oferowanego modelu Lancer 2.0 DiD:
Lancer Sportback 1.8 DiD “4N13” Lancer Sportback 2.0 DiD
(6-biegowa manualna) (6-biegowa manualna)
(6-biegowa manualna) (6-biegowa manualna)
Pojemność skokowa 1 798 cm3 1 968 cm3
Moc 150 KM przy 4 000 obr./min. 140 KM przy 4 000 obr./min.
Moment obrotowy 300 Nm przy 2 000-3 000 obr./min. 310 Nm przy 1 750 obr./min.
CO2 139 g/km (ClearTec) 163 g/km
Moc 150 KM przy 4 000 obr./min. 140 KM przy 4 000 obr./min.
Moment obrotowy 300 Nm przy 2 000-3 000 obr./min. 310 Nm przy 1 750 obr./min.
CO2 139 g/km (ClearTec) 163 g/km
Nowy silnik benzynowy
Nowa jednostka 1,6-litra DOHC 16V MIVEC to kolejna konstrukcja opracowana przez Mitsubishi. Zbudowano ją na bazie silnika o pojemności 1,5-litra znanego z modelu Colt (skok tłoka zwiększony z 84,8 mm do 90,0 mm).
Cechy dzielone z jednostką 1,5-litra i typowe dla tej rodziny silników:
- Niska waga (około 88 kg):
- Kompaktowe wymiary (szerokość: 465 mm x długość: 450 mm x wysokość: 615 mm):
- Wysoka moc (117 KM)
- Niskie zużycie paliwa
Jednostka benzynowa montowana w Lancerze Sedan i Sportback oferowana jest z pięciostopniową przekładnią manualną.
Sprzedaż
Warto podkreślić, że Polska była w ubiegłym roku kalendarzowym drugim największym rynkiem zbytu tego modelu w Europie. Mitsubishi Lancer jest jednym z dwóch najpopularniejszych modeli Mitsubishi w naszym kraju, a od jesieni 2007 roku sprzedano w Polsce już prawie 8000 takich samochodów.
Oto jak przedstawia się ranking sprzedaży Lancera poprzedniej i obecnej generacji:
Poprzedni Lancer (2007) Nowy Lancer (2009)
1 - Izrael (6,480 sztuk) Niemcy (4,508 sztuk)
2 - Wielka Brytania (2,244 sztuk) Polska (3,634 sztuk)
3 - Niemcy (1,470 sztuk) Izrael (2,433 sztuk)
4 - Holandia (623 sztuk) Wielka Brytania (1,911 sztuk)
5 - Dania (535 sztuk) Hiszpania (1,772 sztuk)
6 - Grecja (495 sztuk) Szwecja (1,160 sztuk)
7 - Szwecja (433 sztuk) Grecja (995 sztuk)
8 - Polska (411 sztuk) Turcja (856 sztuk)
9 - Turcja (380 sztuk) Szwajcaria (791 sztuk)
10 - Irlandia (326 sztuk) Dania (749 sztuk)
1 - Izrael (6,480 sztuk) Niemcy (4,508 sztuk)
2 - Wielka Brytania (2,244 sztuk) Polska (3,634 sztuk)
3 - Niemcy (1,470 sztuk) Izrael (2,433 sztuk)
4 - Holandia (623 sztuk) Wielka Brytania (1,911 sztuk)
5 - Dania (535 sztuk) Hiszpania (1,772 sztuk)
6 - Grecja (495 sztuk) Szwecja (1,160 sztuk)
7 - Szwecja (433 sztuk) Grecja (995 sztuk)
8 - Polska (411 sztuk) Turcja (856 sztuk)
9 - Turcja (380 sztuk) Szwajcaria (791 sztuk)
10 - Irlandia (326 sztuk) Dania (749 sztuk)
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z Kingą Lisowską tel. +48 22 46 31 875,+48 22 46 31 800 w.175, 0 609 290 133, kinga.lisowska@mitsubishi-motors.pl Zdjęcia wszystkich modeli przeznaczone do publikacji znajdują się w internetowym serwisie prasowym www.press.mitsubishi.pl Dla przedstawicieli mediów przeznaczona jest również strona Mitsubishi Motors Corporation: https://library.mitsubishi-motors.com/contents/