teaser.jpg

ASX

premiery

o Mitsubishi

Mitsubishi jakiego jeszcze nie było

W ASX
Opublikowano 15 wrz 2010


Produkowany w Japonii Mitsubishi ASX wyróżnia się wśród konkurencji dynamiczną sylwetką z pojemnym i ergonomicznym wnętrzem, wysoką jakością materiałów a także niespotykanie oszczędnym, najnowocześniejszym niskoprężnym silnikiem Diesla konstrukcji Mitsubishi. To pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu.

Dzięki niezwykle bogatemu wyposażeniu, w skład którego wchodzi między innymi 7 poduszek powietrznych i systemy: aktywnej kontroli trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC), system wspomagający ruszanie pod górę (HSA), ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), układ wspomagania hamowania i system ostrzegania o nagłym hamowaniu, Mitsubishi ASX zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu.
 
Nowy crossover ASX wzbudza wielkie zainteresowanie klientów zarówno w Europie, jak i na świecie – liczba zamówień stale rośnie i wykracza poza terminy dostaw.
Obecnie wszystkie wersje ASX są już w naszym kraju dostępne z homologacją ciężarową, co umożliwia odliczenie 100% podatku VAT przy zakupie tego auta. Najtańsze Mitsubishi ASX kosztuje zatem 57 540 zł netto.

Made in Japan
 
Mitsubishi ASX to jedyny kompaktowy crossover produkowany w Japonii – zjeżdża z taśm produkcyjnych fabryki Okazaki.
Jest także pierwszym na świecie pojazdem osobowym, wyposażonym w silnik Diesla ze zmiennymi fazami rozrządu. Ten nowoczesny i dopracowany niskoprężny silnik Diesla opracowany przez firmę Mitsubishi gwarantuje niespotykanie niskie spalanie i emisję CO2.
 
ASX powstał na płycie podłogowej Project Global- tej samej, którą wykorzystano w modelach Lancer Evolution, Outlander, Lancer Sedan i Sportback oraz Delica D:5.
Dzieląc z Outlanderem 70% komponentów, ASX ma niemal tę samą konstrukcję płyty podłogowej (z wyłączeniem tylnej podłogi, która w przypadku ASX jest nowa) oraz podwozia (zawieszenie, hamulce, system 4WD) ale zmodyfikowaną i dostosowaną do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu.  Model ten dzieli z Outlanderem także rozstaw osi wynoszący 267 cm, czyli o 4 cm więcej od rozstawu osi najbliższego konkurenta w segmencie i niemal tyle samo, co u większych konkurentów w klasie, co pozytywnie wpływa na stabilność i właściwości jezdne.
 
Nowy ASX uzupełnia lukę między modelami osobowymi firmy MMC (Colt i Lancer) oraz terenowymi i roboczymi z napędem 4x4 (Pajero oraz L200). Ten model przebojem wkracza do jednego z najbardziej obiecujących sektorów europejskiego rynku (od 104 000 sprzedanych pojazdów w 2005 roku do spodziewanych 458 000 w 2010 roku).  Jako uzupełnienie gamy modelowej, crossovery Mitsubishi stanowią bardziej wyrazistą i oryginalną alternatywę do zwykłych modeli osobowych, zgodną ze sportowymi tradycjami 4x4 marki, jej nietuzinkową pozycją i wizerunkiem.
 
Europejska premiera Mitsubishi ASX odbyła się podczas tegorocznej wiosennej wystawy motoryzacyjnej w Genewie a do salonów sprzedaży na Starym Kontynencie samochód trafia latem i jesienią 2010 roku.
 
Nadwozie
 
Jedną z najważniejszych cech wyróżniających Mitsubishi ASX od konkurencji jest dynamiczna sylwetka. Przód modelu ASX wyróżnia sugestywna osłona chłodnicy typu Jet Fighter – nawiązanie stylistyczne do myśliwca F-2 produkowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., która stała się już znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich drogowych modeli firmy Mitsubishi Motors w Europie (Colt, Lancer i Outlander). Celem konstruktorów firmy Mitsubishi była sylwetka o prostym, ale dynamicznym zarysie. W porównaniu z modelami Lancer/Lancer Evolution czy Outlander, grill ASX jest bardziej wyrazisty i został idealnie zespolony z kształtem przetłoczeń pokrywy silnika, co zapewnia lepszą ochronę pieszego podczas potrącenia (strefy kontrolowanego zgniotu) – i to mimo krótkiego zwisu – oraz czyni przód auta bardziej widocznym dla kierującego, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich.
 
Z tyłu głównym założeniem stylistycznym było jednoczesne obniżenie i poszerzenie sylwetki. Chciano przy tym uniknąć wrażenia nadmiernej przysadzistości, które dodatkowo mógłby potęgować krotki tylny zwis. Aby temu zapobiec między wąskimi, „skośnymi” kloszami tylnych lamp poprowadzono wyraziste, aerodynamiczne przetłoczenie oraz umieszczono tam trapezoidalne wgłębienie na tablicę rejestracyjną.
 
Wnętrze
 
Wnętrze nowego modelu cechuje nienaganna ergonomia i wyrazista, sportowa elegancja. Jest ono pojemne, komfortowe  i bogato wyposażone. Nacisk położono bardziej na formę, sposób wykończenia oraz jakość użytych materiałów niż na mnogość wymyślnych stylistycznych rozwiązań charakterystyczną dla pojazdów klasy SUV.
Pojemność bagażnika nowego Mitsubishi ASX to 442 litry lub 480 litrów (do linii dachu) nawet przy pięciu pasażerach aż do 1219 litrów, gdy złożone są tylne siedzenia.
 
Innowacyjny Diesel ze zmiennymi fazami rozrządu
 
Nowy silnik Diesla 1.8 DID to pionierska konstrukcja - pierwszy na świecie Diesel w pojeździe osobowym, w którym zastosowano system zmiennych faz rozrządu.
Jako najnowszy produkt pro-środowiskowej strategii firmy MMC, ASX wyposażony jest w zupełnie nowe, w całości aluminiowe, czterocylindrowe, 16-zaworowe ekologiczne jednostki wysokoprężne, spełniające rygorystyczne wymogi normy Euro 5*. Oznaczone symbolem 4N13 silniki te – wyposażone w dwa wałki rozrządu w głowicy oraz bezpośredni układ wtryskowy typu Common Rail – powstały przy współpracy Mitsubishi Motors Corporation z firmą Mitsubishi Heavy Industries, Ltd. (MHI).
Firma MHI zaoferowała m.in. swą wiedzę i doświadczenie zdobyte podczas produkcji przemysłowych i okrętowych silników wysokoprężnych oraz technologie turbin spalinowych, ze szczególnym uwzględnieniem takich zagadnień inżynieryjnych, jak przepływ w technologiach odlewniczych (aluminiowy blok cylindrów), wymiana ciepła (głowica cylindra) czy spalanie.
 
Ze wszystkich rozwiązań najbardziej wyróżnia się opracowany przez firmę Mitsubishi system zmiennych faz rozrządu i zmiennego skoku zaworów MIVEC, który po raz pierwszy na  świecie zastosowany został w samochodzie osobowym z silnikiem Diesla, a który umożliwia rekordowo niski stopień sprężania oraz wynikające z tego faktu korzyści dla użytkownika.
 
Dzieli ona podstawowe rozwiązania technologiczne (lekki, odlany z aluminium blok cylindrów, pokrywa głowicy cylindrów wykonana z tworzywa sztucznego – o połowę lżejsza od swego aluminiowego odpowiednika itd.) z najnowszymi konstrukcjami benzynowymi firmy MMC. Motor 4N13 wykorzystuje również inne zaawansowane technologie takie, jak układ bezpośredniego wtrysku paliwa typu Common Rail z maksymalnym ciśnieniem 2000 bar (poprawa osiągów i niższa emisja CO2) czy przestawiony o 15 mm względem płaszczyzny osi cylindrów wał korbowy (niższa emisja CO2).
 
Kluczowym zagadnieniem niezbędnym do zrozumienia procesu rozwojowego tej jednostki napędowej i jej unikalnych cech jest bardzo niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania na poziomie 14,9:1, co stanowi najniższą wartość wśród obecnie oferowanych na rynku pojazdów osobowych z silnikiem Diesla.
 
Wypracowanie tak niskiego stopienia sprężania było podstawowym zadaniem postawionym przez inżynierów z MMC i MHI, bowiem pozwala on (w efekcie końcowym) osiągnąć znakomite wyniki w zakresie redukcji drgań wewnętrznych, wstrząsów i hałasu, oraz bardzo niski poziom emisji – szczególnie tlenku azotu, wieloletnią niezawodność, wysoką kulturę pracy oraz osiągi dające ogromną przyjemność z jazdy – porównywalne z silnikiem o poj. 2,0 litra, ale o niższym współczynniku emisji CO2, właściwszym dla jednostki o mniejszej pojemności 1,8 litra.
 
Ponadto ograniczenie stopnia sprężania do wartości 14,9:1 pozwala również na lepszą kontrolę sił wewnętrznych i wysokich temperatur bloku silnika.
 
Dzięki stworzeniu wielokrotnie nagradzanego systemu operacyjnego MiEV OS, mógł powstać silnik i-MiEV. Równie wiele jednostka 4N13 zawdzięcza wprowadzeniu technologii opatentowanej przez firmę Mitsubishi Motors: MIVEC (elektronicznie sterowany system zmiennych faz rozrządu).
 
Dzięki zastosowaniu systemu MIVEC udało się pomyślnie rozwiązać kwestię rozruchu zimnego silnika oraz stabilności spalania przy niskim stopniu sprężania. System MIVEC:
 
o przyśpiesza czas zamknięcia zaworów dolotowych, co przekłada się na bardziej wydajną charakterystykę stopnia sprężania,
o redukuje wznios zaworu dolotowego, co skutkuje większym zawirowaniem mieszanki oraz pozwala na jednoczesną kontrolę temperatury wewnątrz cylindra pod koniec cyklu sprężania oraz temperatury przepływowej w cylindrze.
 
Zoptymalizowano kształt komory spalania i zmodyfikowano parametry zaworów wtryskowych oraz zastosowano układ wtrysku wielostopniowego, co poprawia jakość mieszanki i charakterystykę zapłonu, a tym samym i charakterystykę spalania. Dzięki temu osiągnięto rekordowo niską kompresję o wartości 14,9:1.
 
* Przed silnikiem 4N13, technologia zmiennych faz rozrządu stosowana była jedynie w ciężarowych, roboczych pojazdach z silnikiem Diesla.
 
Ogólne osiągi poprawiono również poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy MHI (TF035) o zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny. Technologia zmiennej geometrii kierownicy dopływu spalin do turbiny (VG) pomaga osiągnąć optymalny stopień ustawienia przy niskich i wysokich prędkościach, co gwarantuje wysoką wydajność, szczególnie w zakresie emisji spalin i czasu reakcji (brak opóźnienia itd.).
 
W przypadku silnika 4N13 firmy MMC zastosowano 8-łopatkowy, aluminiowy wirnik sprężarki (w odróżnieniu od tradycyjnego, 12-łopatkowego), co zwiększa zasięg działania sprężarki, a tym samym wydajność doładowania. Jednocześnie, zmienna geometria kierownicy dopływu spalin do turbiny przekłada się na natychmiastową reakcję oraz optymalne ciśnienie doładowania w pełnym zakresie prędkości obrotowych silnika, a co za tym idzie na bardziej dynamiczne osiągi i niższy poziom emisji.
 
Nowy, czysty, niskoprężny (14.9:1) ekologiczny silnik Diesla 4N13 o bardzo wysokiej kulturze pracy:
 
         Diesel – 2WD    Diesel – 4WD
       ASX   145 g/km    150 g/km
       Qashqai  174 g/km    184 g/km
 
W chwili debiutu silnik 4N13 jest jedynie oferowany z 6-stopniową przekładnią manualną, bowiem początkowo w Europie główny nacisk zostanie położony na bogatą ofertę układów napędowych  (1.8 DiD w wersji Low Power i High Power oraz benzynowy 1.6) oraz rodzajów napędu (2WD lub 4WD).
 
Pierwsze testy przeprowadzane zarówno przez dziennikarzy, jak i klientów przy wykorzystaniu ASX 1.8 DID o mocy 150 KM dowiodły, że średnie spalanie może spaść nawet do 3,9 litra paliwa na 100 km, co oznacza imponujący zasięg ponad 1600 km na jednym tankowaniu!
 
Nowy silnik benzynowy
 
Równocześnie, dla klientów szukających silnika benzynowego przewidziano wersję ASX z nową jednostką 1,6-litra DOHC 16v MIVEC: to kolejna konstrukcja opracowana przez Mitsubishi, którą w tym przypadku zbudowano na bazie silnika o pojemności 1,5-litra znanego z modelu Colt (skok tłoka zwiększony z 84,8 mm do 90,0 mm).
 
Cechy dzielone z jednostką 1,5-litra i typowe dla tej rodziny silników:
 
- Niska waga (około 88 kg):
- Kompaktowe wymiary (szerokość: 465 mm x długość: 450 mm x wysokość: 615 mm):
- Wysoka moc (117 KM)
- Niskie zużycie paliwa
 
Jednostka benzynowa montowana w ASX oferowana jest z napędem na 1 oś oraz pięciostopniową przekładnią manualną.
 
W Polsce oferowanych jest 21 wersji Mitsubishi ASX z 3 silnikami (Diesel o pojemności 1.8 litra i mocy 116 lub 150 KM i benzynowy 1.6 litra o mocy 117KM) z napędem na jedną (1.8 DID MIVEC i 1.6 MIVEC) lub dwie osie (1.8 DID MIVEC).
 
Zawieszenie
 
Zawieszenie Mitsubishi ASX z kolumnami MacPhersona z przodu i układem wielowahaczowym typu wleczonego z tyłu zostało przeprojektowane (m.in. sztywność sprężyn, 18-milimetrowy stabilizator względem 20-milimetrowego w Outlanderze) a tarcze hamulcowe (294 mm wentylowane z przodu / 302 mm lite z tyłu) otrzymały mechaniczny system, który wykrywa gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca i zapewnia wspomaganie hamowania w awaryjnych sytuacjach poprzez podciśnieniowy siłownik wspomagający.
 
4x4
 
ASX wykorzystuje zoptymalizowaną wersję elektronicznego napędu na cztery koła „AWC”, który oferuje kierowcy wybór trzech trybów pracy dopasowanych odpowiednio do jego preferencji i warunków podróżowania. Centralny dyferencjał oferuje  elektronicznie kontrolowane sprzęgło, które wykorzystuje sterowanie antycypacyjne, aby rozdzielić odpowiednią ilość momentu obrotowego pomiędzy przednią a tylną oś, wykorzystując w tym celu dane z czujnika otwarcia przepustnicy oraz bazując na prędkości pojazdu, warunkach drogowych i działaniach kierowcy:
 
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS)
 
Ważnym udoskonaleniem jest nowe elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS), przyczyniające się do dalszego spadku poziomu emisji i połączone z kolumną kierownicy regulowaną na wysokość (w zakresie 40 mm) i na głębokość (w zakresie 40 mm). Ta ostatnia funkcja została zastosowana po raz pierwszy w obecnej gamie modeli firmy Mitsubishi Motors.
 
Bezpieczeństwo
 
Za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiadają system aktywnej kontroli trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC), system wspomagający ruszanie pod górę (HSA), układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), układ wspomagania hamowania, system ostrzegania o nagłym hamowaniu i 7 poduszek bezpieczeństwa – przednie dwustopniowe, boczne i kurtynowe wraz z poduszką kolanową kierowcy, 3- punktowe pasy bezpieczeństwa i 2 mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX.
 
Podobnie, jak w przypadku Outlandera, nadwozie ASX zawiera liczne elementy chroniące przed uderzeniem ze wszystkich stron:
 
- Optymalizacja kształtu ośmiokątnej sekcji podłużnicy polepszyła absorpcję energii.
- 3-kierunkowe wzmocnienie poprzeczne, łączące tylną część przedniej podłużnicy z deską rozdzielczą oraz wsporniki słupkowe zwiększające poziom pochłaniania i wydajność rozpraszania energii zderzenia.
- Przednia sekcja podłużnic zawiera odkształcalną strukturę, która absorbuje energię zderzenia, zapobiegając jej rozprzestrzenianiu się na całą część podłużnicy podczas zderzenia z niewielką prędkością. Pozwala to na zminimalizowanie uszkodzeń nadwozia i redukcję kosztów naprawy.
- Wzmocniona konstrukcja opasująca nadwozie, w której boczne wzmocnienia podłużnicy są ze sobą zespawane, skutecznie absorbuje energię uderzenia podczas czołowego, tylnego i bocznego zderzenia
- Zastosowanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości (patrz wyżej) zwiększa sztywność i pozwala zredukować masę.
Wszystko to zostało zintegrowane z nowoczesną technologią bezpieczeństwa kabiny RISE („Reinforced Impact Safety Evolution”), która ma na celu integrację elementów strukturalnych w celu zapewnienia pasażerom aktywnej ochrony podczas kolizji. Technologia ta zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa, rozpraszając i pochłaniając energię uderzenia w czasie zderzenia bocznego lub najechania na tył pojazdu, oraz kontrolując proces odkształcania kabiny.
 
Inne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pasywnego zastosowane w ASX:
 
- System zapobiegający wypchnięciu pedału hamulca:
Mechanizm zapobiega wypchnięciu pedału hamulca do wnętrza kabiny pasażerskiej podczas zderzenia z dużą prędkością, co pozwala ograniczyć obrażenia nóg kierowcy.
- Siedzenia redukujące obrażenia odcinka szyjnego kręgosłupa:
Umiejscowienie i rozmiar zagłówków umożliwia szybsze zagłębienie się ciała pasażera w fotel oraz ograniczenie odchylenia głowy do tyłu poprzez jednoczesne wsparcie głowy i pleców o zagłówek i oparcie fotela, co redukuje siły działające na odcinek szyjny podczas uderzenia w tył pojazdu.
 
Jednocześnie, ze względu na bezpieczeństwo pieszych zastosowano kolejne elementy, takie jak:
 
- Maskę silnika z podwójnym wybrzuszeniem, które tworzy skuteczną strefę zgniotu,
- Wspornik przedniej szyby o otwartej konstrukcji,
- Plastikowe przednie błotniki,
- Przedni zderzak absorbujący energię (ogranicza obrażenia nóg pieszego).
 
Komfort i wyposażenie
 
Mitsubishi ASX w podstawowej wersji jest wyposażony w 7 poduszek bezpieczeństwa, wyżej wymienione systemy odpowiadające za bezpieczeństwo (TCL, ASC, HSA, ABS z EBD, ESS i układ wspomagania hamowania), elektroniczny immobiliser, klimatyzację z kanałami grzewczymi dla drugiego rzędu siedzeń, radio CD/MP3, wejście AUX, 4 głośniki, tylne lampy zespolone w technologii LED, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie z systemem zapobiegającym przycięciu, gniazdo 12V czy liczne podświetlane i chłodzone schowki, uchwyty na kubki i butelki oraz uchwyty do mocowania w przestrzeni bagażowej.
Na liście wyposażenia nowego Mitsubishi ASX znajdują się też pozycje właściwe dla aut wyższej klasy,  takie, jak reflektory ksenonowe 160° Super-HiD Wide Vision , tylna kamera parkowania, system łączności kompatybilny z technologią Bluetooth™ z wbudowanym portem USB, panoramiczny, szklany dach z oświetleniem diodowym Moonlight, system audio najwyższej klasy 710W Rockford Fosgate, wbudowany układ nawigacji z dyskiem twardym i 7-calowym wyświetlaczem LCD, czy system ETACS.
 
Ceny bez VAT
 
ASX jest dostępny z homologacją ciężarową na 4 osoby. Pozwala to na odliczenie 100% podatku VAT przy zakupie tego auta. Dzięki temu crossover ASX kupowany przez właścicieli firm jest tańszy o 22%. Dopłata za homologację ciężarową wynosi 2 500 PLN brutto.
 
Gama Mitsubishi ASX obejmuje  21 wersji a najtańsza z nich kosztuje 57 540 zł netto (cena zawiera wspomnianą powyżej dopłatę za tę homologację).
 
W celu uzyskania dodatkowych informacji prosimy o kontakt z Kingą Lisowską tel. +48 22 46 31 875,+48 22 46 31 800 w.175, 0 609 290 133, kinga.lisowska@mitsubishi-motors.pl Zdjęcia wszystkich modeli przeznaczone do publikacji znajdują się w internetowym serwisie prasowym www.press.mitsubishi.pl  Dla przedstawicieli mediów przeznaczona jest również strona Mitsubishi Motors Corporation: https://library.mitsubishi-motors.com/contents/

  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się