PSA Peugeot Citroën oraz Mitsubishi Motors Corporation uruchamiają produkcję we wspólnej fabryce w Kałudze (Rosja)
Philippe Varin, Prezes Zarządu PSA Peugeot Citroën oraz Takashi Nishioka, Prezes Zarządu Mitsubishi Motors Corporation, dokonali oficjalnego uruchomienia produkcji pierwszych pojazdów we wspólnych rosyjskich zakładach PCMA Rus. Fabryka, której właścicielem w 70% jest koncern PSA Peugeot Citroën, a w 30% firma Mitsubishi Motors Corporation, ma swoją siedzibę w mieście Kaługa, 180 kilometrów na południowy zachód od Moskwy.
Ceremonia odbyła się w obecności Dmitrija Miedwiediewa, Prezydenta Federacji Rosyjskiej, Christiana Estrosiego, francuskiego Ministra Przemysłu, oraz Anatolija Artamonowa, Gubernatora Okręgu Kaługa.
Fabryka to wspólna inwestycja o wartości 470 milionów euro, która umożliwi PSA Peugeot Citroën oraz Mitsubishi Motors Corporation zwiększenie wpływów w Rosji, dzięki przemysłowemu charakterowi ich obecności na tamtejszym rynku. Inwestycja ta będzie również gwarantem dobrego pozycjonowania po odrodzeniu się rosyjskiego rynku motoryzacyjnego, w którym drzemie ogromny potencjał rozwojowy.
Od kwietnia 2010 roku fabryka w Kałudze będzie produkować model Peugeot 308, a nieco później również modele C4, Citroën C-Crosser, Peugeot 4007 oraz modele SUV Mitsubishi Outlander. Modele te reprezentują segment klasy średniej rosyjskiego rynku.
Fabryka osiągnie pełną wydajność produkcyjną w 2012 roku, od kiedy to roczna moc produkcyjna zakładów wynosić będzie 125 tyś. sztuk, z czego 85 tyś stanowić będą sedany Peugeot oraz Citroën klasy średniej, a 40 tyś. średniej wielkości SUV-y Peugeot, Citroën oraz Mitsubishi.
Fabryka PCMA Rus to niezwykle kompaktowy zakład przemysłowy, gdzie zoptymalizowaną przestrzeń roboczą zamknięto w zaledwie dwóch budynkach – lakierni i hali montażowej połączonej ze spawalnią. Aby ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne, fabryka zaadoptuje z innych zakładów spółek macierzystych najlepsze rozwiązania w zakresie oszczędności energii, logistyki zorientowanej na obniżenie poziomu emisji CO2 (transport kolejowy) i ograniczenia ilości produkowanych odpadów (tylko lakiery na bazie wody, przyjazna środowisku technologia zabezpieczania i pakowania produktu na czas transportu).
W fabryce zatrudnienie znajdzie blisko 3000 osób, z których około 2600 zostanie przeszkolonych w miejscowym centrum szkoleniowym, zbudowanym we współpracy z Gubernatorstwem Okręgu Kaługa.
Zdaniem Philippe’a Varina „otwarcie fabryki potwierdza, iż koncern PSA Peugeot Citroën planuje na długo zagościć w Rosji i jest przekonany co do potencjału rozwojowego tamtejszego rynku motoryzacyjnego. Nowa fabryka ma ogromne znaczenie strategiczne dla naszej ekspansji na rynek rosyjski oraz potwierdza ambicje koncernu PSA Peugeot Citroën by stać się graczem na skalę globalną”.
Takashi Nishioka potwierdził, iż „dla firmy Mitsubishi Motors w nadchodzących latach Rosja nadal pozostanie bardzo ważnym strategicznie rynkiem. Mamy nadzieję, że ta inwestycja będzie punktem wyjścia do dalszego średnio- i długoterminowego rozwoju firmy na rynku rosyjskim i liczymy, iż będziemy w stanie przyczynić się do rozwoju rosyjskiego przemysłu motoryzacyjnego”.
Aktualne dane na temat fabryki:
Lokalizacja
Kaługa, Rosja
Położenie
180 km na południowy zachód od Moskwy
Zarząd
Didier Aleton, Dyrektor Zarządzający
Masayuki Imada, Z-ca Dyrektora Zarządzającego
Powierzchnia
Około 145 hektarów
Obok park dostawców o pow. 30 hektarów
Typ obiektu
Produkcja samochodów (ślusarka, lakiernie i linie montażowe)
Wydajność produkcyjna
125 tyś. pojazdów rocznie (na trzy zmiany)
Produkowane modele
Sedany Peugeot i Citroen z segmentu C
Średniej wielkości SUV-y dla marek Mitsubishi, Peugeot oraz Citroën
Koszt inwestycji
470 milionów euro
Uruchomienie produkcji
2010
Zatrudnienie (rekrutacja)
Około 3000 pracowników