Nowy plan biznesowy i 6 nowych modeli Mitsubishi
- Trzyletni plan zakłada ponad 30-procentowy wzrost sprzedaży i przychodów
- Marża zysku operacyjnego powinna osiągnąć 6 procent lub więcej
Nakłady inwestycyjne i inwestycje na badania i rozwój wzrosną do ponad 600 mld jenów w ciągu najbliższych trzech lat
Odnowienie gamy produktów poprzez wprowadzenie na rynek sześciu nowych modeli, w tym SUV Eclipse Cross
Ekspansja rynkowa w państwach Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN), USA oraz Chinach
Tokyo, Japonia (18 października 2017) - firma Mitsubishi Motors zaprezentowała dziś trzyletni strategiczny plan na rzecz stabilnego i korzystnego wzrostu „Drive for Growth", którego celem jest zwiększenie sprzedaży o ponad 30 procent rocznie, do poziomu 1,3 miliona pojazdów oraz wzrostu poziomu rocznych przychodów do 2,5 bilionów jenów.
Według planu, Mitsubishi Motors zmierza do osiągnięcia marży z zysku operacyjnego na poziomie 6 procent lub więcej do końca 2019 r., z poziomu 0,3 procent w 2016 r. Plan zakłada odświeżenie gamy produktów z ukierunkowaną ekspansją rynkową i poprawę efektywności operacyjnej.
Osamu Masuko, prezes Mitsubishi Motors, powiedział: "Drive for Growth” jest nową mapą drogową dla Mitsubishi Motors. Naszym najwyższym priorytetem jest budowanie zaufania klientów do naszej firmy oraz udane wprowadzenie na rynek nowych pojazdów, połączone z poszerzeniem "widełek" zysku finansowego. Ma to być fundamentem dla naszego przyszłego zrównoważonego wzrostu, co wiąże się ze zwiększeniem nakładów inwestycyjnych i wydatków na rozwój naszych produktów”.
Plan „Drive for Growth” zakłada 60-procentowy wzrost rocznych nakładów inwestycyjnych do 137 miliardów jenów w 2019 roku - podnosząc wydatki w stosunku do sprzedaży do poziomu 5,5 procent w skali roku. Wydatki na badania i rozwój wzrosną o 50 procent do 133 miliardów jenów w tym samym okresie. Łącznie nakłady na inwestycje wyniosą ponad 600 mld jenów. Nawet przy takim wzroście, Mitsubishi Motors będzie utrzymywać dyscyplinę finansową i generować dodatnie wolne przepływy pieniężne. Spółka zamierza wprowadzić konkurencyjną politykę dywidendową, która będzie konkurencyjna w stosunku do innych japońskich producentów motoryzacyjnych.
W ramach rozwoju inwestycji, Mitsubishi Motors planuje wzmocnić swoją pozycję w segmencie SUV-ów i pickup-ów z napędem na cztery koła i wprowadzić 11 nowych samochodów, włączając w to modele XPANDER i Eclipse Cross. Program odnowy gamy produktów będzie realizowany równocześnie ze zwiększeniem aktywności na rynkach Azji Południowo-Wschodniej, Oceanii, Stanów Zjednoczonych, Chin oraz Japonii.
"Jest to ambitny program mający na celu wzmocnienie naszych mocnych stron w rozwijających się obszarach rynku - w szczególności wśród pojazdów napędzanych na cztery koła. Dążymy również do zwiększenia obecności na rynkach, gdzie nasza marka ma duży potencjał, a w szczególności w regionie ASEAN. Program wzrostu będzie obejmował także skuteczną i zdyscyplinowaną strukturę operacyjną, ponieważ nadal będziemy ściśle kontrolować koszty." – dodał Osamu Masuko.
W ramach „Drive for Growth”, Mitsubishi Motors zakłada zwiększenie do 10 procent udziału w rynku w państwach Azji Południowo-Wschodniej. Zostanie także wzmocniona działalność sprzedażowa w USA. Obecność firmy w Chinach wzrośnie dzięki wprowadzeniu na rynek takich modeli jak Outlander czy Eclipse Cross. Końcowe założenia przewidują, że firma zainwestuje w sieć sprzedaży i portfolio produktów w celu przywrócenia rentowności w Japonii.
Nowy plan strategiczny opiera się na trzech strategicznych założeniach:
1. Odnowienie linii produktów: w czasie realizacji planu Mitsubishi Motors wprowadzi do sprzedaży 11 nowych modeli – średnio dwa modele w ciągu roku, z czego sześć będzie zupełnie nowymi pojazdami, a do pozostałych wprowadzone zostaną kluczowe modyfikacje. Pod koniec realizacji planu, firma spodziewa się, że pięć najlepiej sprzedających się modeli globalnych, które reprezentują segmenty SUV, 4WD i hybrydowy (PHEV), stanowić będzie 70 procent całkowitej wielkości sprzedaży koncernu. W celu przejścia do produkcji modeli o niższych parametrach emisji spalin, firma zapowiedziała również, że planuje zastosować rozwiązania elektryczne w podstawowym zakresie modeli, w tym w minisamochodach typu kei car od roku 2020.
2. Koncentracja na rynkach największego wzrostu, aby zwiększyć przychody: tegoroczne otwarcie nowej fabryki montażowej w Indonezji i niedawny debiut wielofunkcyjnego pojazdu XPANDER przyczyni się do wzrostu w regionie ASEAN, największym i najbardziej dochodowym rynku dla koncernu. Obroty z ASEAN mają wzrosnąć z 206 000 sztuk rocznie do 310 000 sztuk rocznie w 2019 roku. Mitsubishi Motors wprowadzi do sprzedaży również nowe modele minisamochodów, które pomogą wesprzeć realizację kluczowych celów biznesowych w Japonii. W USA firma rozwinie sieć dealerską, a docelowo w 2019 roku sprzedaż wzrośnie o 30 procent do 130 000 sztuk. W Chinach, Mitsubishi Motors podwoi liczbę dealerów i ponad dwukrotnie zwiększy sprzedaż do 220 000 sztuk w 2019 roku.
3. Optymalizacja kosztów: Mitsubishi Motors będzie ściśle zarządzać kosztami produkcji, aby zmniejszyć koszty monozukuri o 1,3% rocznie, pomimo znacznych inwestycji w badania i rozwój. Oprócz zarządzania kosztami, firma będzie korzystać z rosnącego efektu synergii w sojuszu Renault-Nissan-Mitsubishi. Mitsubishi Motors chce osiągnąć efekty synergii na poziomie 100 miliardów jenów w trakcie realizacji planu, przy czym większość z tej kwoty pochodzić będzie z efektywności w zakresie wspólnych zakupów i dostawców oraz redukcji kosztów dzięki wspólnym inwestycjom w badanie i rozwój.
Mitsubishi Motors wniesie do portfolio Aliansu swą ogromną wiedzę ekspercką z zakresu technologii PHEV, jej możliwościach i zastosowaniu w segmencie SUV oraz pick-upów oraz rynkowe przewagi w regionie Azji Południowo-Wschodniej. Rozszerzy to możliwości programu synergii Sojuszu i przyczyni się do podwojenia poziomu efektów rocznej synergii do ponad 10 mld euro do końca 2022 roku.
"Odświeżamy naszą linię produktów, inwestujemy w badania i rozwój oraz kierujemy naszą uwagę ku rynkom najwyższego wzrostu. Plan Drive for Growth pozwoli nam kontynuować transformację firmy w ciągu najbliższych trzech lat." - podkreślił Masuko.