Pilotażowy program Mitsubishi V2G - pojazd-sieć
INTERFEJS „POJAZD-SIEĆ” W MITSUBISHI OUTLANDER PHEV
– PILOTAŻOWY PROGRAM MITSUBISHI MOTORS W HOLANDII
Mitsubishi Motors Corporation ogłosiło wdrożenie pilotażowego interfejsu "Pojazd-Sieć" (V2G), z pierwszym punktem ładowania* już wykorzystywanym przez akumulatory samochodowe Mitsubishi Outlander PHEV. Technologia V2G pozwoli lepiej zrównoważyć szczytowe zapotrzebowanie na energię elektryczną, co umożliwi pojazdom elektrycznym nie tylko pobieranie energii, ale również zwrot nadwyżki do sieci. Dla kierowców samochodów elektrycznych oznacza to potencjalne korzyści finansowe dzięki sprzedaży zwracanej energii. MMC łączy siły z firmą NewMotion, jednym z największych europejskich dostawców rozwiązań do ładowania pojazdów elektrycznych, operatorem sieci energetycznej TenneT w Holandii i Nuvve, światowym liderem w dziedzinie wdrażania technologii V2G.
W ramach programu, który zostanie uruchomiony w Amsterdamie, firma MMC będzie świadczyła usługi w zakresie systemu zrównoważonego gromadzenia i zużycia energii** dzięki wykorzystaniu infrastruktury ładowania NewMotion dla modelu Mitsubishi Outlander PHEV zaparkowanego w domu lub w miejscu pracy. Pilotażowy program będzie wykorzystywał platformę do ładowania samochodów elektrycznych Nuvve’s Grid Integrated Vehicle (GIVe). W Holandii jest użytkowanych ponad 25 tysięcy pojazdów Mitsubishi Outlander PHEV.
Przyjęte w 2015 roku w Europie paryskie porozumienie klimatyczne, zakłada przyspieszenie inicjatyw mających na celu ograniczenie emisji spalin oraz promocję polityki przyjaznej środowisku, w tym rozwój działań w zakresie odnawialnych źródeł energii. Ponieważ energia słoneczna, wiatrowa i inne naturalne źródła energii, nie jest jeszcze tak stabilna, jak energia pozyskiwana z paliw kopalnych, jej wykorzystanie do zasilania sieci energetycznych jest również ogromnym wyzwaniem.
Ponadto zarówno rządy Wielkiej Brytanii, jak i Francji mają zamiar zakazać sprzedaży pojazdów z silnikami spalinowymi od 2040 r., a zużycie energii elektrycznej stale rośnie. Dlatego też potrzebny jest nowy system optymalizacji pracy systemu energetycznego, w tym opracowanie mechanizmu zmniejszania obciążeń związanych z ładowaniem infrastruktury elektroenergetycznej.
W ramach programu MMC przetestuje technologię V2G, poszukując rozwiązań do stworzenia nowego systemu wartości oraz modelu biznesowego wykorzystującego potencjał do magazynowania i przekazywania drzemiący w akumulatorach pojazdów elektrycznych.
* Operatorzy systemów przesyłowych (OSP) w Europie są zobowiązani do zapewnienia pewnych rezerw zdolności przepustowej na wypadek nagłej utraty zasilania lub całkowitego zaciemnienia. Rezerwy zdolności produkcyjnych są nabywane przez transakcje rynkowe. Usługi oferowane na rynku różnią się w zależności od stopnia zapotrzebowania na energię elektryczną i czasu niezbędnego do naładowania/rozładowania urządzeń.
** Punkty ładowania dostarczane przez światową korporację energetyczną Enel.
Informacje o firmach:
1. Mitsubishi Motors Corporation
1) Siedziba: 33-8, Shiba 5-chome, Minato-ku, Tokyo, 108-8410, Japan
2) Rok założenia: 1970
3) Zakres działalności: Mitsubishi Motors Corporation (MMC) jest międzynarodowym producentem samochodów i pionierem technologii EV i PHEV. Model Mitsubishi i-MiEV wprowadzony na rynek 2009 roku, był pierwszym masowo produkowanym samochodem elektrycznym z akumulatorami litowo-jonowymi. W 2013 roku zadebiutował OUTLANDER PHEV – hybrydowy model typu plug-in. OUTLANDER PHEV był najlepiej sprzedającym się modelem w kategorii PHEV w Europie i Japonii. Ponad 160 tysięcy egzemplarzy EV i PHEV zostało sprzedanych od czasu ich wprowadzenia w 2009 roku. Dzięki systemowi V2X, Mitsubishi Motors Corporation wprowadza nową jakość do produkowanych pojazdów i zapewnia klientom radość z ich użytkowania.
4) Reprezentowany przez: Carlos Ghosn, Przewodniczący Rady Nadzorczej, Osamu Masuko, Prezes Zarządu
2. The New Motion B.V.
1) Siedziba: Amsterdam, Holandia
2) Rok założenia: 2009
3) Zakres działalności: NewMotion jest pionierem w zakresie ładowania pojazdów elektrycznych. Dysponuje siecią ponad 50 000 punktów ładowania w całej Europie, a w obiegu posiada ponad 100 000 kart do rozliczeń za wykorzystanie energii elektrycznej. NewMotion nie tylko pomaga organizacjom i osobom pobierać opłaty z tytułu ładowania pojazdów elektrycznych, ale również oferuje usługi serwisowe. W październiku 2017 NewMotion został przejęty przez koncern Shell. Zgodnie z warunkami umowy, NewMotion kontynuuje dotychczasową działalność jako spółka w 100% zależna od Shell. Obie firmy będą współpracować w celu maksymalizacji efektu synergii i rozwoju oferty dla klientów indywidualnych i instytucji.
4) Reprezentowany przez: Sytse Zuidema, Dyrektor Zarządzający
3. TenneT Holding B.V.
1) Siedziba: Arnhem, Holandia
2) Rok założenia: 1998 (wcześniej jako Stowarzyszenie Producentów Energii Elektrycznej w 1994 roku)
3) Zakres działalności: TenneT jest operatorem energetycznych systemów przesyłowych w Holandii i Niemczech. Pierwszy europejski operator wysokonapięciowych sieci transgranicznych w Europie.
4) Reprezentowany przez: Mel Kroon, Prezes Zarządu
4. Nuvve Corp.
1) Siedziba: San Diego, California
2) Rok założenia: 2011 (działalność bazująca na technologii opracowanej przez profesora Willetta Kemptona, wynalazcę systemu V2G)
3) Zakres działalności: Nuvve dostarcza usługi, które pomagają zrównoważyć obciążenie sieci i obniżyć koszty posiadania EV – zarówno właścicielom systemów EV, jak i peratorom sieci energetycznych usługi. Nuvve prowadzi projekty V2G w USA, Danii, Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii.
4) Reprezentowany przez: Gregory Poilasne, Prezes i Dyrektor Zarządzający