Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał 10,6 mln pojazdów w 2017 roku
* Łączna sprzedaż Renault, Nissana i Mitsubishi Motors wzrosła o 6,5%, do 10 608 366 egzemplarzy w 2017 r., co odpowiada jednemu na dziewięć samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych sprzedawanych na świecie
* Sojusz utrzymał pozycję lidera w segmencie samochodów bezemisyjnych, ze skumulowanym wynikiem 540 623 samochodów elektrycznych sprzedanych od 2010 r.
PARYŻ/JOKOHAMA/TOKIO (30 stycznia 2018 r.) — Renault-Nissan-Mitsubishi, największy na świecie sojusz branży motoryzacyjnej, poinformował, że wchodzące w jego skład firmy sprzedały łącznie 10 608 366 samochodów w ciągu 12 miesięcy do 31 grudnia 2017 r.
Rosnący popyt na pojazdy sportowo-użytkowe, lekkie samochody użytkowe, a także wzrost popularności bezemisyjnych samochodów elektrycznych pomogły zwiększyć wolumen sprzedaży o 6,5% w 2017 r., który był również pierwszym pełnym rokiem uczestnictwa w Sojuszu Mitsubishi Motors.
Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi, powiedział: „10,6 miliona samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych sprzedanych w 2017 roku daje sojuszowi Renault-Nissan-Mitsubishi pierwszą pozycję w rankingu grup motoryzacyjnych na świecie. Ta ewolucja świadczy o kompleksowości naszej oferty modelowej oraz odzwierciedla naszą globalną obecność na rynkach i atrakcyjność technologii stosowanych w naszych pojazdach”.
W 2017 r. firmy należące do Sojuszu sprzedawały pojazdy w prawie 200 krajach pod 10 markami (Renault, Nissan, Mitsubishi Motors, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia i Datsun).
Sprzedaż Groupe Renault wzrosła o 8,5%, do 3 761 634 egzemplarzy w 2017 r. Był to rekordowy rok dla Renault — najpopularniejszej na świecie i drugiej pod względem popularności w Europie francuskiej marki, a także dla Dacii. Renault spodziewa się dalszego wzrostu w 2018 r., podsycanego rozwojem międzynarodowej działalności oraz odnowieniem oferty modelowej zgodnie z założeniami planu Drive The Future.
Nissan Motor Co. Ltd. sprzedał 5 816 278 pojazdów na całym świecie, co oznacza wzrost o 4,6%, oraz przedstawił sześcioletni strategiczny plan Nissan M.O.V.E. to 2022.
W USA i Chinach firma odnotowała wzrost sprzedaży w 2017 r. odpowiednio o 1,9 oraz 12,2%. Sprzedaż pojazdów marki Infiniti w 2017 r. wyniosła 246 492 egzemplarzy i była wyższa o 7% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Mitsubishi Motors Corporation sprzedała w 2017 r. 1 030 454 pojazdy, czyli o 10% więcej niż w 2016 r.
Największy wkład we wzrost wolumenu sprzedaży miał rynek chiński — najważniejszy dla firmy w opracowanym przez Mitsubishi Motors planie Drive For Growth. Sprzedaż roczna wzrosła tam o 56%, do 129 160 egzemplarzy. Chiny stały się największym rynkiem dla Mitsubishi Motors dzięki dużemu popytowi na produkowany w tym kraju model Outlander.
Wyniki w regionie ASEAN również są obiecujące. Wprowadzenie kompaktowego minivana XPANDER w Indonezji przyczyniło się do wzrostu sprzedaży o 17%, do 242 224 egzemplarzy. W Japonii sprzedaż zwiększyła się o 7% dzięki wznowieniu działań marketingowych promujących najmniejsze samochody typu kei-car.
Stabilna pozycja lidera rynku samochodów elektrycznych
Od 2010 r., czyli od debiutu Nissana LEAF, sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał pod różnymi markami na całym świecie 540 623 samochodów elektrycznych. W łącznym ujęciu Sojusz pozostaje globalnym liderem w segmencie stuprocentowo elektrycznych samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych.
Nissan LEAF, pierwszy popularny i produkowany masowo samochód elektryczny, wciąż jest najlepiej sprzedającym się modelem z takim napędem. Od premiery rynkowej w grudniu 2010 r. klienci kupili już ponad 300 000 tych pojazdów.
W 2017 r. zaprezentowano nowego Nissana LEAF, oferującego jeszcze większy zasięg, zaawansowane technologie oraz nową, dynamiczną stylistykę. Sprzedaż w Japonii rozpoczęła się już w zeszłym roku, zaś na pozostałych głównych rynkach model będzie wprowadzany stopniowo w 2018 r. Klienci z całego świata zamówili już ponad 40 000 nowych Nissanów LEAF, z czego 13 000 przypada na Japonię, 13 000 zarezerwowano w USA, a ponad 12 000 trafi do klientów w Europie.
Oprócz modelu LEAF Nissan sprzedaje także lekki pojazd użytkowy eNV200. Samochód oferowany głównie w Europie i Japonii również przeszedł ostatnio modernizację, dzięki której zasięg europejskiej wersji zwiększył się o 100 kilometrów.
W 2017 r. Renault, przez trzeci rok z rzędu, pozostawał liderem segmentu samochodów elektrycznych w Europie, z udziałem w rynku wynoszącym 23,8% przy wzroście wolumenu sprzedaży o 38%. Renault ZOE był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie — w jego przypadku wzrost sprzedaży wyniósł 44%.
Od 2011 r. Renault sprzedał na całym świecie ponad 150 000 samochodów elektrycznych. Były to modele: Renault ZOE, Renault Kangoo Z.E., Fluence Z.E. i Renault Samsung Motors SM3 Z.E.
W 2017 r. firma Renault zaprezentowała model Master Z.E., ogłaszając wprowadzenie unikatowej w skali globalnej oferty bezemisyjnych lekkich samochodów użytkowych (Twizy Cargo, ZOE dla firm, Kangoo Z.E. oraz Master Z.E.).
W 2017 r. Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał 91 000 samochodów elektrycznych, czyli o 11% więcej niż w 2016 r.
Plan strategiczny Alliance 2022
W ramach planu strategicznego Alliance 2022 Renault-Nissan-Mitsubishi prognozuje, że do końca 2022 r. wartość synergii w skali roku przekroczy 10 mld EUR. Ponadto wprowadzonych zostanie 12 nowych modeli bezemisyjnych samochodów elektrycznych oraz 40 modeli z technologią jazdy autonomicznej.
Wprowadzenie nowych modeli i technologii powinno przyczynić się do wzrostu rocznej sprzedaży Renault-Nissan-Mitsubishi do ponad 14 mln egzemplarzy do końca 2022 r., co oznaczałoby przychody na poziomie 240 mld USD.
10 największych rynków Sojuszu
Kraj |
Łączna sprzedaż |
Udział w rynku |
Chiny |
1 719 815 |
6,2% |
USA |
1 697 149 |
9,8% |
Francja |
759 598 |
29,8% |
Japonia |
689 650 |
13,2% |
Rosja |
578 082 |
36,1% |
Meksyk |
412 029 |
27,0% |
Niemcy |
349 376 |
9,4% |
Wielka Brytania |
309 172 |
10,6% |
Włochy |
293 362 |
13,6% |
Brazylia |
267 835 |
12,3% |
10 największych rynków Groupe Renault
Kraj |
Łączna sprzedaż* |
Francja |
673 852 |
Rosja |
448 270 |
Niemcy |
228 046 |
Włochy |
215 901 |
Hiszpania |
185 760 |
Turcja |
178 646 |
Brazylia |
167 147 |
Iran |
162 079 |
Wielka Brytania |
115 262 |
Argentyna |
115 243 |
* Cały 2017 r. (sprzedaż), z wyłączeniem Twizy
10 największych rynków Nissana
Kraj |
Łączna sprzedaż |
USA |
1 593 464 |
Chiny* |
1 519 714 |
Japonia |
590 905 |
Meksyk |
366 544 |
Wielka Brytania |
167 379 |
Kanada |
146 677 |
Rosja** |
107 168 |
Francja |
81 293 |
Brazylia |
78 823 |
Niemcy |
76 133 |
*Łącznie z marką Venucia;** Łącznie z Kazachstanem
10 największych rynków Mitsubishi Motors
Kraj |
Łączna sprzedaż |
Chiny |
129 160 |
USA |
103 685 |
Japonia |
91 630 |
Australia |
80 674 |
Indonezja |
79 885 |
Filipiny |
71 097 |
Tajlandia |
69 737 |
Niemcy |
45 197 |
Wielka Brytania |
26 531 |
ZEA |
24 497 |
* RENAULT-NISSAN-MITSUBISHI:
Groupe Renault, Nissan Motor Company i Mitsubishi Motors tworzą największy na świecie sojusz w branży motoryzacyjnej. Jest to trwające najdłużej i najbardziej wydajne międzykulturowe partnerstwo w przemyśle samochodowym. W 2017 r. partnerzy sprzedali łącznie 10,6 miliona samochodów w prawie 200 krajach. Firmy należące do sojuszu koncentrują się na współpracy i maksymalizacji synergii w celu zwiększania swojej konkurencyjności. Współpracują one także z innymi grupami z branży motoryzacyjnej, takimi jak Daimler w Niemczech i Dongfeng w Chinach. Strategiczny sojusz jest branżowym liderem w dziedzinie pojazdów bezemisyjnych oraz rozwija najnowocześniejsze technologie, planując zaoferowanie autonomicznej jazdy, opcji łączności oraz innych usług w szerokiej gamie przystępnych cenowo modeli.
www.alliance-2022.com
www.media.renault.com
www.nissan-newsroom.com
www.mitsubishi-motors.com/en/newsrelease/