Zespół Mitsubishi Ralliart wystartuje w Asia Cross Country Rally 2024
Firma Mitsubishi Motors Corporation (dalej Mitsubishi Motors) ogłosiła, że zespół Mitsubishi Ralliart, któremu MMC zapewnia wsparcie techniczne, weźmie udział w rajdzie Asia Cross Country Rally (AXCR), który odbędzie się między 11 a 17 sierpnia tego roku. W rajdzie AXCR 2024, który odbędzie się w południowej i środkowej Tajlandii, zespół wystartuje czterema nowymi wyczynowymi Tritonami/L200. Pickupy Triton/L200 będą reprezentowały barwy Mitsubishi Ralliart w rajdzie AXCR już trzeci sezon z rzędu. W pierwszym roku zespół odniósł zwycięstwo w klasyfikacji generalnej, a w drugim roku wystartował nowym modelem i zajął trzecie miejsce w generalce. W obu rajdach Triton/L200 wykazał się wysoką wytrzymałością oraz wyjątkową łatwością manewrowania i prowadzenia na nierównych drogach. Osiągi Mitsubishi L200 zostały znacznie ulepszone na tegoroczne starty, a zespół będzie dążył do kolejnego zwycięstwa w klasyfikacji generalnej i powtórzenia sukcesu sprzed dwóch lat.
Team MITSUBISHI RALLIART
Specjalna strona internetowa AXCR
Zespół Mitsubishi Ralliart na Asia Cross Country Rally 2024
Team Mitsubishi Ralliart to prywatny zespół, którego właścicielem jest firma Tant Sport z Tajlandii. Dyrektorem zespołu jest Hiroshi Masuoka – dwukrotny mistrz Rajdu Dakar. Inżynierowie Mitsubishi Motors zajmą się dopracowaniem wyczynowych wersji samochodu i zapewnią wsparcie techniczne podczas rajdu. Podobnie jak w zeszłym roku, kierowcami i pilotami będą Chayapon Yotha (Tajlandia) i Peerapong Sombutwong (Tajlandia), którzy odnieśli zwycięstwo w klasyfikacji generalnej AXCR 2022 oraz japoński duet Katsuhiko Taguchi i Takahiro Yasui, którzy zajęli ósme miejsce (najwyższe ze wszystkich zespołów japońskich zawodników) w AXCR 2023. Dołączą do nich Sakchai Hantrakul (Tajlandia) i Jumpol Doungthip (Tajlandia), bardzo doświadczeni zawodnicy rajdowi wiedzący wiele na temat samochodów Mitsubishi, a także kierowca testowy Mitsubishi Motors Kazuto Koide (Japonia) i pilot Eiji Chiba (Japonia), którzy w poprzednich edycjach AXCR stawali już na podium. Celem całej ekipy będzie zdobycie tytułu mistrzowskiego w prototypie T1, zmodyfikowanej wersji cross-country nowego Tritona/L200. W odniesieniu do zeszłorocznych wyników, osiągi L200 zostały znacznie poprawione, aby mógł lepiej konkurować na szybkich odcinkach z pojazdami dysponującymi silnikami o dużej pojemności skokowej. Zastosowano również nową wyczynową skrzynię biegów przenoszącą wysoki moment obrotowy, która gwarantuje większą trwałość i lepszą możliwość manewrów. Ponadto zwiększono rozmiar bieżnika opon, a tylne zawieszenie zmieniono ze sztywnych resorów piórowych na sztywne sprężyny śrubowe/4-wahacze. Pozwoli to na pochłanianie większych wstrząsów na nierównych drogach i poprawi trakcję na wyjątkowo wyboistych nawierzchniach, znacznie ułatwiając prowadzenie na wybojach.
Od 21 do 27, czerwca zespół Mitsubishi Ralliart prowadził testy wytrzymałościowe samochodów rajdowych Triton/L200, odzwierciedlające rzeczywiste warunki rajdowe, na torze terenowym w pobliżu Parku Narodowego Khao Yai, w Tajlandii. Niezawodność i trwałość nadwozi, zawieszeń i silników rajdówek, które przeszły dalsze modyfikacje podnoszące ich przyspieszenie, sprawdzono przejeżdżając około 800 km w ciągu siedmiodniowego testu wytrzymałościowego, a następnie dokonano dostosowań technicznych w ramach przygotowań do właściwych zawodów.
„W zeszłym roku staraliśmy się wywalczyć drugie z rzędu zwycięstwo Tritonem/L200, który dopiero co został wprowadzony na rynek, jednak nie byliśmy w stanie wykorzystać jego pełnego potencjału, kończąc na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej” – powiedział Hiroshi Masuoka, dyrektor zespołu Team Mitsubishi Ralliart. „W tegorocznym Tritonie/L200 dokonaliśmy znacznych ulepszeń, przede wszystkim w zakresie osiągów i prowadzenia na nierównych drogach, dodatkowo wzmacniając naszą ekipę, startującą w czterech samochodach, która dąży do odzyskania tytułu mistrzowskiego. Wśród tegorocznych kierowców znajdzie się również Kazuto Koide, kierowca testowy, z którym współpracowałem przy opracowywaniu pojazdów Mitsubishi przez ponad dwie dekady. W Mitsubishi Motors wykorzystujemy nasze doświadczenie, zdobywane w ekstremalnych sportach motorowych, do opracowywania nowych pojazdów. Mam nadzieję, że uda mi się przekazać tę tradycję następnej generacji konstruktorów.”
Profil zespołu Mitsubishi Ralliart
Dyrektor zespołu: Hiroshi Masuoka (Mitsubishi Motors) Kierownik zespołu: Chayut Yangpichit (Tant Sport) Dyrektor techniczny: Kopong Amatayakul (Tant Sport)
Wsparcie techniczne (nadwozie, podwozie): Noriyoshi Aiba (Mitsubishi Motors)
Wsparcie techniczne (silnik): Tetsuya Makita, Masataka Tsuiki (Mitsubishi Motors)
Kierowcy i piloci:
Chayapon Yotha
Pochodzi z: Prowincji Udon Thani, Tajlandia Urodzony: 16 sierpnia 1987 (36 lat)
Kariera zawodowa: Chayapon Yotha rywalizuje w licznych rajdach i wyścigach w Tajlandii. Poprowadził zespół Mitsubishi Ralliart do pierwszego zwycięstwa, kiedy rywalizowała w AXCR w 2022 roku i zajął trzecie miejsce w ubiegłorocznych zawodach.
Pilot: Peerapong Sombutwong (Tajlandia)
Katsuhiko Taguchi
Pochodzi z: Okayama, Japonia Urodzony: 7 lutego 1972 r. (52 lata)
Kariera zawodowa: W 2007 roku zwyciężył w Rajdzie Japonii w grupie N. Występował również za granicą, dwukrotnie wygrywając Rajdowe Mistrzostwa Azji i Pacyfiku FIA (APRC).
Pilot: Takahiro Yasui (Japonia)
Sakchai Hantrakul
Pochodzi z: Chiang Mai, Tajlandia Urodzony: 29 listopada 1962 (61 lat)
Kariera: Sakchai Hantrakul ma ponad 30-letnie doświadczenie w rajdach samochodowych i doskonale zna się na pojazdach Mitsubishi, prowadził m.in. Mitsubishi Pajero w Rajdzie Dakar 1996.
Pilot: Jumpol Doungthip (Tajlandia)
Kazuto Koide
Pochodzi z: Prefektury Aichi, Japonia Urodzony: 19 czerwca 1979 (45 lat)
Kariera zawodowa: Kazuto Koide dołączył do Mitsubishi Motors w kwietniu 1998 roku. Jako kierowca testowy Mitsubishi ma doświadczenie w prowadzeniu takich modeli jak Pajero i Lancer Evolution. Obecnie jest również instruktorem jazdy dla pracowników Mitsubishi Motors, pracuje także jako kierowca pokazowy na imprezach w Japonii i za granicą.
Pilot: Eiji Chiba (Japonia)
Mitsubishi Triton/L200 w wersji rajdowej
Długość całkowita x szerokość całkowita |
5320 mm x 1995 mm |
Rozstaw osi |
3130 mm |
Rozstaw kół (przód/tył) |
1730 mm |
Silnik |
4N16 (turbosprężarka z chłodzeniem międzystopniowym) |
Wtrysk paliwa |
Wysokociśnieniowy common-rail |
Pojemność skokowa |
2439 cm3 |
Turbosprężarka |
Silnik i turbosprężarka - Mitsubishi Heavy Industries |
Moc maksymalna |
150 kW (204 KM) lub więcej |
Maksymalny moment obrotowy |
470 Nm lub więcej |
Układ wydechowy |
HKS AXCR 2024 w wersji wyczynowej |
Przekładnia |
6-biegowa przekładnia sekwencyjna Olej przekładniowy Moty |
Napęd na 4 koła |
Permanentny napęd 4WD |
Mechanizm różnicowy |
CUSCO przód, LSD tył |
Zawieszenie przednie |
Niezależne zawieszenie z podwójnymi wahaczami i sprężynami śrubowymi |
Zawieszenie tylne |
Sztywne/ sprężyny śrubowe, 4-wahacze |
Amortyzatory |
Regulowane przednie i tylne podwójne amortyzatory CUSCO |
Tłumienie dobicia |
Hydrauliczne |
Układ kierowniczy |
Przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem |
Hamulce |
Wentylowane tarcze hamulcowe ENDLESS z jednoczęściowymi zaciskami i klockami hamulcowymi, wyścigowy płyn hamulcowy FORTEC |
Koła |
Aluminiowe felgi aluminiowe WORK (17 cali x 7J) |
Opony |
Yokohama GEOLANDAR M/T G003 (245/75R17) |
Inne elementy |
Przednie błotniki z włókna węglowego Panele przednich i tylnych drzwi z włókna węglowego Panel zewnętrzny paki z włókna węglowego |
Partnerzy (w porządku alfabetycznym, stan na dzień 4 lipca 2024 r.)
Zespół Mitsubishi Ralliart weźmie udział w rajdzie Asia Cross Country Rally 2024 przy wsparciu następujących partnerów.
Partnerzy Wsparcie techniczne CARROSSER Co., Ltd. Wsparcie w pracach rozwojowych i dostawach przedniego i tylnego zawieszenia oraz przedniego i tylnego mechanizmu różnicowego LSD CARRY ART LLC Wsparcie działań ENDLESS ADVANCE Co., Ltd. Dostawa zacisków hamulcowych, tarczy i klocków ENEOS Corporation Dostawa oleju silnikowego Fortec Motorsport Ltd Dostawa wyczynowych płynów chłodzących i hamulcowych HANKYU HANSHIN EXPRESS Co., Ltd. Wsparcie działań HKS Co., Ltd. Wsparcie w pracach rozwojowych nad silnikiem w specyfikacji rajdowej Mitsubishi Heavy Industries Engine & Turbocharger, Ltd. Zapewnienie turbosprężarek Mitsubishi Motors Dealers Association Wsparcie serwisowe TPR Co., Ltd. Dostawa pierścieni tłokowych, wsparcie serwisowe TriboJapan Co., Ltd. Dostawa oleju przekładniowego Work Co., Ltd. Zapewnienie wyczynowych felg (CRAG T-GRABIC II) Yokohama Rubber Co., Ltd. Dostawa opon GEOLANDAR M/T G003 (opony błotne terenowe)
Informacje ogólne o AXCR 2024
AXCR to największy rajd terenowy regionu ASEAN. Tegoroczny rajd, 29. w historii, rozpocznie się 11 sierpnia ceremonią startu w Surat Thani, na południu Tajlandii, na wybrzeżu Zatoki Tajlandzkiej. Rywalizacja rozpocznie się następnego dnia, 12 sierpnia. Trasa została zmieniona w stosunku do początkowych zapowiedzi i rozpoczyna się na granicy Tajlandii i Myanmaru, po stronie tajlandzkiej. Będzie ona przebiegać przez region Hua Hin, kurort słynący jako wakacyjna rezydencja tajskiej rodziny królewskiej. 17 sierpnia rajd zakończy się w Kanchanaburi, około 130 km na zachód od Bangkoku. Tegoroczna trasa, licząca około 2400 km, z czego ponad 1000 km stanowić będą odcinki specjalne, ma być jeszcze bardziej wymagająca, i różnorodna pod względem rodzajów dróg terenowych, w górach, dżungli i przy przeprawach przez rzeki, co wymagać będzie wyjątkowej przyczepności, trwałości i szczególnie w tym roku dużej szybkości.
O MITSUBISHI MOTORS
Mitsubishi Motors Corporation to działający w branży motoryzacyjnej producent o zasięgu międzynarodowym, z siedzibą w Tokio, który zbudował konkurencyjną przewagą na rynku pojazdów typu SUV i pick-up oraz elektrycznych i hybryd ładowanych z gniazdka PHEV. Firma w roku 2009 wprowadziła na rynek pierwszy masowo produkowany pojazd elektryczny – i-MiEV, a następnie w roku 2013 model OUTLANDER PHEV - lidera rynków w Japonii i Europie w segmencie hybryd ładowanych z gniazdka. Mitsubishi Motors jest podmiotem globalnym, dzięki zakładom produkcyjnym w Japonii, Tajlandii, Chinach, Indonezji, Filipinach , w których zatrudnia łącznie 30 000 pracowników. Modele takie jak PAJERO SPORT / MONTERO SPORT, TRITON / L200 i OUTLANDER mają ważny udział w budowaniu pozycji firmy. Spółka MMC jest notowana na giełdzie w Tokio.