20250818 1 01

Zwycięstwo zespołu Mitsubishi Ralliart w morderczym rajdzie Asia Cross Country 2025

W Eclipse Cross , COLT , Grandis , Aktualności , Rozwiązania techniczne , o Mitsubishi , ASX , Outlander PHEV , L200
Opublikowano 09 wrz 2025

Zespół Mitsubishi Ralliart, wspierany technicznie przez Mitsubishi Motors Corporation, zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej jednego z najtrudniejszych zawodów terenowych świata - rajdu Asia Cross Country Rally 2025 (dalej: AXCR), który odbył się w Tajlandii w sierpniu. Zespół startował w modelach Mitsubishi Triton/L200,1 przygotowanych w specyfikacji cross-country grupy T1 (zmodyfikowany samochód terenowy).pokonując łączny dystans 2316,32 kilometrów, w tym 1002,95 km odcinków specjalnych (SS)2. Zespół Mitsubishi Ralliart zdobył także nagrodę zespołową, przyznawaną zespołowi, który zgłosił co najmniej trzy załogi i wszystkie ukończyły rajd, osiągając najlepszy czas łączny liczony dla dwóch najwyżej notowanych pojazdów.


Pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej z łącznym czasem 16 godzin, 15 minut i 12 sekund zajął Chayapon Yotha. Drugi zawodnik zespołu Mitsubishi Ralliart, Katsuhiko Taguchi, przekroczył linię mety na piątym miejscu, a Kazuto Koide zajął 22. miejsce.


Tegoroczny AXCR zainaugurowano uroczystym startem na Walking Street, słynnym punkcie widokowym w Pattaya w Tajlandii. Rajd oficjalnie rozpoczął się następnego dnia od liczącego około 360 km odcinka 1, wiodącego na północny wschód z Pattaya do Prachin Buri we wschodniej Tajlandii. Odcinek ten był najdłuższym OS-em rajdu i liczył 199,13 km.


Etap 2 przeniósł zawodników około 500 km na północ z Prachin Buri do Khao Yai. Odcinek specjalny, eksponujący zróżnicowane krajobrazy, z których słynie AXCR, prowadził przez miejsca skaliste i szybkie drogi pośród pól uprawnych. Etap 3 odbywał się w rejonie Khao Yai, gdzie wymagająca trasa została jeszcze bardziej utrudniona przez popołudniowe ulewy, które spowodowały, że wiele pojazdów miało trudności z pokonaniem błotnistych dróg.


Etapy 4 i 6, pierwotnie planowane w odległości 50 km od granicy z Kambodżą, zostały odwołane ze względów bezpieczeństwa. Etap 5 przebiegał zgodnie z planem, wracając do Prachin Buri na OS w pobliżu miasta. Chociaż trasa prowadziła drogą znaną z OS1, jej stan znacznie się pogorszył, a utrudnieniami były wypełnione błotem głębokie koleiny pozostawione przez pojazdy podczas Etapu 1 oraz powalone w trakcie ulewy drzewa. Nawet dla najlepszych drużyn, które grzęzły w błocie, miejsca te okazały się najtrudniejszym etapem rajdu.

Na 7. etapie rajd powrócił do Pattayi, przemierzając ponownie fragmenty tras OS1 i OS5. Samochody miały do pokonania wąskie drogi przez plantacje, wyboiste nawierzchnie i przeprawy przez rzeki. Ostatni dzień, kończący się etapem 8, miał finał na molo Bali Hai w Pattaya.

Jak pojechali kierowcy Zespołu Mitsubishi Ralliart
Chayapon Yotha, najlepszy kierowca zespołu, wystartował z 12. pozycji, ale szybko piął się w górę dzięki dobrym czasom uzyskanym w pierwszym etapie, kończąc pierwszy dzień na drugim miejscu. Dzięki precyzyjnej nawigacji za którą odpowiedzialny był pilot Peerapong Sombutwong i konsekwentnej pogoni za prędkością przy jednoczesnym minimalizowaniu obciążeń mechanicznych, Yotha objął prowadzenie w klasyfikacji generalnej już na 3. etapie. Pomimo zakopania się w głębokim błocie podczas Etapu 5, utrzymywał szybkie tempo i zanotował drugi najszybszy czas przejazdu OS na Etapie 7. Zawodnik utrzymał prowadzenie i wygrał rajd z niewielką przewagą siedmiu minut, zdobywając swoje drugie zwycięstwo w klasyfikacji generalnej AXCR – pierwsze od trzech lat.


Katsuhiko Taguchi startował z silnej piątej pozycji i na wczesnym etapie utrzymywał się w czołówce. Jednak w etapie 3 spadł na 10. miejsce po uszkodzeniu przedniego zawieszenia w wyboistym terenie. W etapie 5, gdzie wiele pojazdów zmagało się z głębokim błotem, wyprzedził 18 zawodników i zaliczył najszybszy przejazd OS, kończąc dzień na szóstej pozycji w klasyfikacji generalnej. Pomimo uszkodzeń podwozia i tylnego zawieszenia na wymagającym odcinku 7, jego zdecydowana pogoń przyniosła mu piąte miejsce w klasyfikacji generalnej – najwyższe wśród japońskich załóg – które utrzymał, kończąc swój trzeci występ w AXCR.


Kazuto Koide, rywalizujący już drugi rok jako kierowca fabryczny, musiał na wczesnych etapach stawić czoła niepowodzeniom. Pierwszego dnia podczas jazdy w kurzu, przy słabej widoczności doszło do kolizji z gwałtownie hamującym pojazdem poprzedzającym, co spowodowało jednodniową przerwę, a na piątym etapie opóźnienie spowodowała awaria tylnych hamulców. Bez względu na okoliczności, Taguchi wspierał kolegów z zespołu borykających się z problemami mechanicznymi na etapach 3 i 8, spełniając tym samym rolę pojazdu pomocniczego. Ostatecznie zajmując 22. miejsce poprawił wynik z ubiegłorocznej edycji rajdu AXCR.

Hiroshi Masuoka dyrektor zespołu


„Zwycięstwo było w tym roku naszym priorytetem i cieszę się, że je osiągnęliśmy, jednocześnie prezentując siłę i odwagę Mitsubishi Motors. Zdobycie nagrody zespołowej jest potwierdzeniem zbiorowego wysiłku i determinacji wszystkich członków zespołu Mitsubishi Ralliart. Udoskonalając główne atuty Tritona – stabilność na szybkich odcinkach i zwinność na krętych drogach – uzyskaliśmy przewagę nad samochodami rywali z silnikami o większej pojemności skokowej. Z myślą o przyszłym roku będziemy nadal usprawniać pojazd, aby podnieść nasze szanse na kolejny sukces".

Chayapon Yotha, kierowca samochodu nr 112


„Cieszę się, że po raz kolejny wywalczyłem pierwsze miejsc w klasyfikacji generalnej, dzięki doskonałej współpracy całego zespołu, który bezbłędnie przygotował pojazd do startu. Rajd w tym roku był niezwykle wymagający – składał się ze skalistych odcinków, błotnistych przepraw i śliskich nawierzchni. Jednak wytrzymałość Tritona/L200 i wyjątkowe zachowanie na drodze pozwoliły utrzymać kontrolę podczas pokonywania szybkich zakrętów i technicznych, błotnistych odcinków, zapewniając osiągi na najwyższym poziomie. Wrócę w przyszłym roku, aby bronić tytułu.”

Katsuhiko Taguchi, kierowca samochodu nr 105


„Chociaż w tym roku znowu zająłem piąte miejsce, widzę wyraźnie, jak bardzo nasza załoga się poprawiła. Konsekwentnie uzyskiwaliśmy konkurencyjne czasy w rywalizacji z pojazdami o większej pojemności skokowej na wszystkich etapach, odnotowując nawet najszybszy czas OS na etapie 5. Triton/L200 z roku na rok ewoluuje, a jego zawieszenie i sterowność oraz właściwości jezdne były kluczowe w pokonywaniu trudnego terenu i przyczyniły się do zwycięstwa Chayapona Yothy. Po rajdzie zidentyfikowaliśmy obszary, w których możemy uzyskać lepsze czasy, więc precyzyjne testy pomogą nam wykorzystać nasze mocne strony i jestem pewien, że możemy osiągnąć jeszcze lepsze wyniki całego zespołu w przyszłym roku.”


Kazuto Koide, kierowca samochodu nr 118


„Chociaż rajd był wyczerpujący psychicznie, zwłaszcza po jednym dniu pauzowania, był nieocenionym doświadczeniem. Triton, którym jeździłem, był wyposażony w automatyczną skrzynię biegów wykorzystującą standardowe komponenty produkcyjne, ale okazał się niezwykle odporny nawet w trudnych warunkach AXCR. Uwagi o prowadzeniu i sterowności, które mogłem wnieść, dostarczą cennych informacji zwrotnych podczas opracowania pojazdów. Z niecierpliwością czekam na zastosowanie naszych spostrzeżeń w następnej generacji modeli Mitsubishi ”.


Klasyfikacja generalna kategorii samochodów AXCR 2025

1. Chayapon Yotha (Mitsubishi Triton) 16 godz. 15 min. 12 sek.
2. Mana Pornsiricherd (Toyota Hilux Revo) 16 godz. 23 min. 03 sek.
3. Bailey Cole (Ford Raptor) 17 godz. 08 min. 29 sek.
4. Ditsapong Maneein (Isuzu D-Max) 17 godz. 09 min. 32 sek.
5. Katsuhiko Taguchi (Mitsubishi Triton) 17 godz. 37 min. 56 sek.
6. Natthaphon Angritthanon (Toyota Hilux Revo) 17 godz. 46 min. 52 sek.

22. Kazuto Koide (Mitsubishi Triton) 29 godz. 34 min. 31 sek.


Raporty z rajdów są dostępne w oficjalnym profilu Ralliart na Instagramie. https://www.instagram.com/ralliart.official/ Specjalna strona internetowa AXCR: https://www.mitsubishi-motors.com/en/brand/ralliart/axcr/axcr2025/

1. *Na niektórych rynkach sprzedawany jako L200
2. Rzeczywisty dystans został skrócony z powodu zmian na trasie.


O Mitsubishi Motors:
Mitsubishi Motors Corporation to działający w branży motoryzacyjnej producent o zasięgu międzynarodowym, z siedzibą w Tokio, który zbudował konkurencyjną przewagę na rynku pojazdów typu SUV i pick-up oraz elektrycznych i hybryd ładowanych z gniazdka PHEV. Odkąd grupa Mitsubishi wyprodukowała swój pierwszy samochód, ponad sto lat temu, marka wykazała się ambitnym i często rewolucyjnym podejściem, rozwijając nowe klasy pojazdów i wprowadzając technologie wyznaczające standardy nowoczesności. Strategia marki, tkwiąca w genach Mitsubishi Motors, trafi do gustów ambitnych kierowców, gotowych rzucić wyzwanie konwencjom i zdecydować się na zmiany. Zgodnie z tą filozofią, firma Mitsubishi Motors wprowadziła w 2017 roku nową strategię marki, wyrażoną w sloganie „Drive Your Ambition” - połączenie osobistego zaangażowania z chęcią odkrywania i rozwoju oraz odzwierciedlenie stałego dialogu między marką a jej klientami. Dzisiaj Mitsubishi Motors intensywnie inwestuje w innowacyjne technologie, atrakcyjny design i rozwój produktów, dostarczając klientom na całym świecie ekscytujące pojazdy, znane z wyrazistego charakteru.


O firmie Astara: the Open Mobility Company
Jesteśmy jednym z wiodących globalnych przedsiębiorstw w dziedzinie mobilności (Open Mobility Company), mamy spersonalizowane podejście i jesteśmy zaangażowani w zrównoważony rozwój. Astara, której obroty przekroczyły w 2022 roku 5 miliardów euro, oferuje rozwiązania w zakresie mobilności osobistej, z opcjami dostosowanymi do różnych potrzeb każdej osoby i do dojrzałości danego rynku. Rozwiązania te obejmują: posiadanie, subskrypcje i współdzielenie samochodów. To ekosystem mobilności poparty analizą danych i obsługiwany przy pomocy platformy firmy Astara. A to wszystko dzięki zróżnicowanemu zespołowi pracowników ponad 40 narodowości, w 19 krajach i na 3 kontynentach: w Europie, Ameryce Łacińskiej i Azji Południowo-Wschodniej. Więcej informacji na temat firmy Astara można znaleźć na stronie: www.astara.com  


  • Kinga Ossowska
  • PR/Communications Manager&Storyteller
  • kinga.ossowska@astara.com
  • ASTARA Poland Sp. z o.o.
  • 02-677 Warszawa
  • ul. Cybernetyki 10

NEWSLETTER DLA MEDIÓW

Najszybszy sposób by być na bieżąco. Dzięki subskrypcji otrzymasz nasze wiadomości prasowe prosto na swoją skrzynkę e-mail.

Zapisz się